Bladen voor 4-blads kop T-Rex 600ESP

Sleurhutje

Forum veteraan
Met het oog op het bouwen van een schaalheli (Agusta A-109) zal er ook een 4-blads kop op komen. De setup is in principe de 600ESP Superior Combo met standaard 610L motor en 6S 5000mAh 25C LiPo. Vertanding nog nader te bepalen. ;)

Ik vraag mij af of op een 4-blads kop de bladen gewoon standaard kunnen blijven of dat het verstandiger is te kiezen voor kortere bladen of bijvoorbeeld smallere schaalbladen (mooier uiteraard 8)).

ff een abonnement.

Zit met dezelfde vraag :-)

Weet je al welke kop je gaat gebruiken?
Ik vind deze erg mooi:
20090418-DSC_1834.jpg

Description
This premium multi-blade rotor head is perfect for the scale helicopter. Its advanced plug-n-play design requires no swash-plate (follower) or special timing adjustments. Make your scale heli look great and fly without additional electronic stabilization.
(Please select your paypal languge in right upper corner after clicking "add to cart" )

Assembly required.
For smartmodel :Apache ,BO-105 .
Other :Funkey Agusta a 109 ,Blackhawk ,Hughes 500 .

Ik vind die van RC Aerodyne erg mooi, vooral qua "looks" ziet het er niet zo modelbouwachtig uit. ;)

Dit een een foto van de 3-blads proto van hun.
thumbnail.asp

Misschien een opsomming van wat andere 4-blad koppen en schaalbladen maken en het topic universeel houden. ;) :yes:

Century Diamond
PAAAIANFINNJMMHF.jpg

Lightning Heli ($153,00 8O, met vermelding 500mm bladen te gebruiken :thumbsup:)
LM64002_05.jpg

Sport Moto Multi-Blade (even doorscrollen, gaf jij ook aan als mooi ;))
600-multi-blade-head-sml2.jpg

<meer volgt>

Laatst bewerkt door een moderator:
rotorbladen 4 kops

maar eh, weet je het antwoord al:D
ga zelf ook 4 bladeskop gebruiken voor een 450 schaal.
ben wel benieuwd of dat met de standaard bladen kan

:bye: piet

Hier zat ik ook al naar te kijken :) Zou je 2 normale sets kunnen gebruiken? Dus links / rechts set 1 en voor achter set 2? Ze zouden dan nog in balans moeten zijn :)

maar eh, weet je het antwoord al:D
ga zelf ook 4 bladeskop gebruiken voor een 450 schaal.
ben wel benieuwd of dat met de standaard bladen kan
Ja, dat kan. Zet wel je head speed een stuk lager (kleinere pinion). Mijn 450 stond met twee bladen op 2700rpm en met de 4-blads kop stond-ie op 1900 rpm. Ging nog steeds als een gek bij pitch up. ;)

Hier zat ik ook al naar te kijken :) Zou je 2 normale sets kunnen gebruiken? Dus links / rechts set 1 en voor achter set 2? Ze zouden dan nog in balans moeten zijn :)
Ja, heb ik ook gedaan. De twee bladen met stickers zijn een setje gebalanceerd en de twee andere bladen (stickers/markeringen onderop) zijn ook een setje.

cx450-multiblade.jpg

het werkt

:D en het werkt.
heb er al mee gehoverd en ging prima.. wel de instellingen (stick uitslag) drastisch verandert
aile 40% elev 40% pit 30%
op mijn site staan wat fotos van de bouw. en het 1e maden filmpie
bij 4 bladskop

index mijnheli

alleen de gyro op de staart nog wat beter afstellen, maar zo het nu lijkt gaat deze in de jetrangerbody ;)

Ik heb op mijn 450 smalle bladen. Speciaal voor vierbladskop. Deze koop je dan ook in een set van vier.
Mijn verloop van pitch is -5 tot +10 graden met op de nick en rol +/-5 graden. Totaal dus een verloop van 25 graden. Hopelijk is dit genoeg en niet teveel.
Nu nog wachten op wat mooier weer en uittesten maar.

Groetjes Rob.

Uwe heeft al een, volledig bij de stijl van je vraagstelling passend antwoord gegeven.

En het is ook 100% correct.

Kijk maar, dit is mijn maat, met zijn non-E-stab MD500, 5 blads rotor, rate gyro, analoge servootjes en super goedkope plastic rotorblaadjes:

Gewoon een goedkope kloon als mechaniek, de gehele heli vliegklaar ex ontvanger, zal zo ongeveer 300 euro gekost hebben.

Ziet er nog wat wiebelig uit wellicht, maar dit was dan ook de maiden....

Aanvullend:
het zal zo goed vliegen als dat het afgesteld is, en dat komt tamelijk precies.
Als het je eerste multiblade is,kom je er niet zonder hulp.
Daarna (als alles optimaal afgesteld is)geldt: het vliegt zo makkelijk alsdat het groot is, en dat houd in dat een heli van 2 meter marginaal lastiger vliegt als een flybarred of FBL-E-stabbed heli, een 450 size vliegtmaar is ECHT HEEL ERG pittig, en alles daar tussenin.

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk ... Bert ...

dat je mijn toch wat korte antwoord iets verder heeft uitgelegd,
zeker zou een van mijn verdere projecten maar eens zijn:
non e-stab met een iets goedkopere heli,

maar om dan richting de 3D te gaan met een non e-stab,
lijkt me dan weer heel moeilijk,

maar voor de "Otto Normalverbraucher" , zo als de Duitsers zeggen,
is het zeker mooi vliegplezier met een kleine uitdaging, dat non e-stab

Groet
Uwe

maar om dan richting de 3D te gaan met een non e-stab,
lijkt me dan weer heel moeilijk,

Het schijnt nog wel redelijk "machbar" te zijn, zolang je tenminste wel een HH gyro op de staart blijft gebruiken.

Tenminste, ik heb wel eens youtube filmpjes gezien van iemand die non-E-stab vloog en toch 3D, en dat zag er absoluut niet slecht of krakkemikkig uit....

Maar makkelijk zal het niet zijn, nee.

Gelukkig heb ik nul komma nul aerobatics behoefte, en ben ik al helemaal hyper als ik indoor (dus geen wind etc) al tien seconden nose-in vol weet te houden....

Groet, Bert

nose in is toch leuk Bert,
het maakt het makkelijker cirkels te vliegen (en ook ronde)
en je achtjes meer op een 8 te laten lijken ...

ik heb het destijds met mijn kleine 250er geoefend tot het lukte,
om vervolgens de knoop met een 700er ook door te hakken,

heeft helemaal niks met 3D te maken,
maar maakt het vliegbeeld iets 'ronder'

Groet, Uwe

Dat is het hem: ik vind het helemaal niet leuk.... en het wil ook niet leuk worden, hoe vaak ik het ook oefen (ik heb het, jaaaren terug, redelijk gekund, en de vaardigheid is domweg weggezakt omdat ik het verder nooit toepas...)

Raar he?

wat ook helpt,
> is de vliegplek veranderen b.v.
zo voel ik bij de club, dat ik heel anders moet vliegen dan op mijn thuislocatie,
> en de gewoontes maar eens bekijken
zo als altijd links om de cirkel vliegen, ook maar anders om
> de turn naar links en ook maar naar rechts ....

dat wij onze flexibiliteit niet moeten vergelijken
met een 3D piloot van 19 jaar , dat is maar zo,
maar als we helemaal niks meer doen
en onze ouden gewenden proberen te perfectioneren,
is het ook niks

voor mij ook moeilijk iets te leren met de SIM,
ik moet het ook in de praktijk oefenen en leren,
niet altijd makkelijk ...

Groet, Uwe

Ik snap je wel...

Maar weet je: een 450 multiblade in non-E-stab vliegen, is heel wat moeilijker dan nose-in leren met een flybarred heli.
Vliegt ook heel wat minder "comfortabel", want zo'n klein non-E-stab dingetje blijft wurmen, trekken, een eigen willetje vertonen etc etc.

En toch was er niets wat me tegen kon houden om dat maar te blijven oefenen tot ik het onder de knie had.

Dat heb ik niet met nose-in, dat heb ik niet met "het rondje de andere kant op", dat heb ik niet met inverted, loopings of rolls.

Nose-in, na 5 minuten oefenen ben ik het beu. Looping? nu exact 4 keer gedaan, waarvan er twee redelijk goed lukten, en twee nergens op sloegen, maar het kostte me geen heli's. Rondje voor me langs? heel enkele keer doe ik dat spontaan en dan gebeurt er verder weinig spectaculairs. Maar verder nooit meer de behoefte gehad, verder te oefenen. Rolls, zelfs nooit aan begonnen....

Maar geef me een pittig vliegende multiblade, en ik MOET en ZAL het onder de knie krijgen....

Kan het ook niet anders uitleggen....:confused:

Groet, Bert

Back