Bladspoor bij Trex 450XL niet goed.

• Topicstarter Topicstarter Lainke
  • Startdatum Startdatum
L

Lainke

Guest
Hallo,

Ik krijg bij mijn trex het bladspoor niet goed, Als ik een volle slag bijgeef dan staat ofwel de een te hoog of de ander en ik kan geen halve slag geven om hem goed te krijgen, hoe lossen jullie dit op?

Ik verstel via de linkjes tussen de swashplate en de balletjes naar de hefboom.

je moet de link jes bij de bladhouder verstellen en de rest niet.
??? zijn de bladen wel goed in balans daar kan het ook nog inzitten.

Je hebt toch niet die gele plastic bladen erop zitten hoop ik?
Die zijn op zijn zachtst gezegd bagger!

Toen ik er die op had zitten had ik bladspoor aan slechts 1 zijde en kreeg het niet weg.
Die gele plastic blaadjes kun je ook erg makkelijk torderen,ze zijn erg slap.
Vervolgens die houten gemonteerd en het was goed...

Ik vlieg altijd met die houten, zal eens proberen te verstellen met die kleine linkje... hopelijk gaat het nu wel.

De kleine linkjes worden normaal NIET gebruikt om te verstellen. Bij veel heli's zijn die zelfs aan een stuk. Jij was dus aan het goede stangetje bezig. Maar wat noem jij niet goed? 1 of 2 mm krijg ik ook niet weg of ik moet al één stangetje verbuigen.

tieske

tieske zei:
De kleine linkjes worden normaal NIET gebruikt om te verstellen. Bij veel heli's zijn die zelfs aan een stuk. Jij was dus aan het goede stangetje bezig. Maar wat noem jij niet goed? 1 of 2 mm krijg ik ook niet weg of ik moet al één stangetje verbuigen.

tieske

Het gaat over een 5 tal millimter bladspoor hier, dus eigelijk wel goed zichtbaar.

5 mm is vervelend. Ik dacht dat ik 8mm met 1 omwenteling weg kreeg.
Ik draai wel eens een linkje helemaal opnieuw op het stangetje maar meestal kom ik toch weer het zelfde uit. Van die 5 mm merk je trouwens niets met vliegen.
Maar je kunt proberen om het stangetje dat korter moet zijn iets te verbuigen. De bocht naar achteren in draairichting van de rotorkop gezien

tieske

Hallo Lainke,

......nogmaals bedankt voor je lipo info. Ik ze snel halen en proberen.

........Trex bladspoor, ik kan er van meespreken. :(
Inderdaad, de kleine push rods met ball links aan de bladhouders reageren te veel tijdens het bladspoor regelen .

Je dient te regelen aan de lange push rods die lopen van de swash plate naar de rotorkop. Hiermee moet je toch het bladspoor minimaal zien te brengen.

Ook helpt het vastlijmen van de lagers in de bladhouders.

De oorzaak van het bladspoor. ROTSPINDELS van Align. Haal maar eens een bladhouder van de heli en schuif de spindel er maar eens in. Hij heeft veel te veel speling in de lagers van de bladhouder. Achteraan spacers bijvoegen, extra gummi in de rotorkop, etc niets helpt deftig.

Mijn oplossing:Zoom 400 spindle erin, deze gaan echt super passend met enige druk door de lagers. Op het einde van deze spindles is echter schroefdraad getapt zodat je de eindbevestiging met kleine blok moeren moet doen. Als aan beide uiteinden van de spindle de moeren zitten met die 2 spacer ringetjes (rondellen hé) dan kom je perfekt aan de 4cm lengte als de originele align spindle.
Probleem: ik vond geen buissleutel die geschikt was om door de bladhouder te kunnen om de moeren aan te draaien. Buissleutels waren steeds te dik.
Oplossing: neem een dunne messing pijp 6mm buitenmaat, zaag er een kort stuk af, plaats een blokmoertje op een ijzeren of harde ondergrond en sla het stuk afgezaagd pijpje over de kop van de moer, enkele minuten werk, en je hebt een perfekt buissleuteltje voor bevestiging.

Het bladspoor vermindert sowieso door deze ingreep, wat fijn regeling op de lange swash push rods en je hebt een prachtige update gemaakt.

.........Mijn trex begint nu eindelijk te vliegen. :lol: Nu die lipo's van je eens proberen en een betere motor. Mijn motor, die 3200kv is echt slecht tov die van mijn zoon. Wel erge produktie verschillen.
Ik ga er een NEU motor inzetten.

groeten,

Theo.

tieske zei:

tieske

In de handleiding staat duidelijk vermeld dat je de ene linkjes meot gebruiken voor de grove afstelling en de andere voor de fine-tuning. Ik doe dit altijd zo en dat werkt perfect.

Zie pagina 12 van deze pdf onder "main rotor adjustments":

http://www.trextuning.com/trex450ccpm.pdf

de ark kop is net zo slecht.. ik ga mijn oude spindel eens terug plaatsen, die leek een stuk beter

Hi Tieske,

Ja, inderdaad, ik was het vergeten te melden in mijn antwoord aan "lainke" dat dit zoals je vermeld, in de handleiding staat.

.........Je bent uit Leuven, zo ik eveneens uit ons Belgenland, Zwijndrecht.

Theo

En als ik die aluminium upgrade zou doen van volgende onderdelen, zou die spelling dan weg zijn, aangezien ik deze toch moet vervangen wegens een kleine crash deze zondag.

De main rotor blade grips:
HS1065.jpg

En de Rotorkop:
HS1080.jpg

Alain,

Persoonlijk zijn mij die alu updates het geld niet waard, zeker niet wanneer je de kostprijs van de trex bekijkt.

Hij moet perfekt vliegen, desnoods met wat zoekwerk, standaard.
Als beginner heb je helemaal niets aan die dure spullen. Investeer je geld in Lipo's, laders, balancers, zodat je uren kunt oefenen.

Enkel, super trex piloten, 3D boys, die hebben er wat aan, en dan nog.... .

Het verhoogt alleen maar je volgende crashkosten.
Voor mij heeft het alleen maar een leuker uitzicht, maar thans nog geen nut.
Minder speling door dat alu gedoe, ik weet het niet. De oorzaak zijn die spindle en/of de slechte Align lagers. Steek bij gelegenheid eens een spindle door de lagers van die alu updates en beweeg maar eens krachtig.
Ik heb een kennis met een full update Trex se, en eveneens een pak speling op die bladhouders.
Neen, voor mij geen alu gedoe, dito carbon gedoe. Van dat geld koop ik liever een trex bij, zodat ik een reserve machientje heb, mocht het eens lelijk mis gaan, hoef ik gewoon mijn 2e te nemen en lig ik er toch geen weken uit.

Ik kocht in Dortmund een 2e trex CCPM met controller en.....die nieuwe 3550KV motor in koffer voor 190eurokes. Dit ben je snel kwijt aan wat aluminium spul.

In de rotorkop moeten vgls mij breekbare delen zitten. Ik heb een kennis die nitro 3D vliegt als de besten en hij beweerd zelfs de bladhouders in plastic te houden voor wat meer flexibiliteit te hebben.

Hé, Alain, je mag me ook gerust telefoneren mocht je plotseling met een probleem zitten waar je geen uitkomst ziet, ik ken dat gevoel.
03 253 03 63.
Theo.

tduc zei:
Alain,

Persoonlijk zijn mij die alu updates het geld niet waard, zeker niet wanneer je de kostprijs van de trex bekijkt.

Hij moet perfekt vliegen, desnoods met wat zoekwerk, standaard.
Als beginner heb je helemaal niets aan die dure spullen. Investeer je geld in Lipo's, laders, balancers, zodat je uren kunt oefenen.

Enkel, super trex piloten, 3D boys, die hebben er wat aan, en dan nog.... .

Het verhoogt alleen maar je volgende crashkosten.
Voor mij heeft het alleen maar een leuker uitzicht, maar thans nog geen nut.
Minder speling door dat alu gedoe, ik weet het niet. De oorzaak zijn die spindle en/of de slechte Align lagers. Steek bij gelegenheid eens een spindle door de lagers van die alu updates en beweeg maar eens krachtig.
Ik heb een kennis met een full update Trex se, en eveneens een pak speling op die bladhouders.
Neen, voor mij geen alu gedoe, dito carbon gedoe. Van dat geld koop ik liever een trex bij, zodat ik een reserve machientje heb, mocht het eens lelijk mis gaan, hoef ik gewoon mijn 2e te nemen en lig ik er toch geen weken uit.

Ik kocht in Dortmund een 2e trex CCPM met controller en.....die nieuwe 3550KV motor in koffer voor 190eurokes. Dit ben je snel kwijt aan wat aluminium spul.

In de rotorkop moeten vgls mij breekbare delen zitten. Ik heb een kennis die nitro 3D vliegt als de besten en hij beweerd zelfs de bladhouders in plastic te houden voor wat meer flexibiliteit te hebben.

Hé, Alain, je mag me ook gerust telefoneren mocht je plotseling met een probleem zitten waar je geen uitkomst ziet, ik ken dat gevoel.
03 253 03 63.
Theo.

Bedankt Theo, je telefoonnr staat genoteerd hier.

tduc zei:

Ik ben het niet met je eens, ik ben zelf beslist geen 3d piloot. Ik zit nog in het stadium van forward flight en 8tjes draaien. Ik heb hier een paar maanden gevlogen met een T-rex CDE van geheel plastic. Een openbaring na mijn eerste pogingen tot helicoptervliegen met een DF4.

Ik vlieg nu echter een weekje met een perfect afgestelde T-Rex 450 HDX SE met volledig alu onderdelen en carbon frame. Niet alleen zitten de servo's op een veel betere plaats (direct onder de swash) maar deze hele heli is rocksolid en vliegt daardoor vele malen beter, directer en gecontroleerder, ook voor een beginner.

Het is simpel: Hoe stijver en spelingsvrijer, hoe beter. Een plastic frame heeft gewoon meer slop- en speling, hoe goed je hem ook afsteld. Bovendien zijn alu parts crashbestendiger.

Back