Bladspoor met Esky King II

5p1k3

Forum veteraan
Hoi,

Ik heb een Esky King II waar ik een paar vluchten al mee heb kunnen maken. Ik weet helaas erg weinig van helicopters, ik vlieg met vliegtuigen. Maar de facinatie heeft mij er toch toe gedaan om een elektro heli aan te schaffen. Vorig jaar zomer heb ik er dus al aardig wat plezier mee beleefd, maar helaas door een crash eind vorig jaar heb ik nieuwe onderdelen moeten bestellen. Nu zit de heli weer in elkaar (heb een nieuwe gekocht zonder elektronica). Echter heb ik nu 2 problemen. Het grootste probleem is dat ik last heb van bladspoor. Als ik de heli laat draaien dan zie ik een hoogte verschil in het roterblad. Echter kan ik met geen mogelijkheid bedenken hoe ik dit moet oplossen. Het zal ongetwijfeld in het "boekje" staan, maar die ligt al tijden in de vuilnisbak.

Het tweede probleem is dat de heli constant naar rechts wegtrekt. Niet alleen bij opstijgen, maar constant. Je kan dat voelen wanneer je de heli laat draaie in de vrije hand.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik begin dit toch wel een leuke tak van de modelbouw te vinden :)

Mvg
Spijker46

isnie moeilijk.

PitchLinkage1.jpg

Deze links regelen de bladhoek van je bladen.
Markeer met een stift één van je bladen. Hover de heli en kijk of het gemarkeerde blad de onderste of de bovenste is.
Draai nu de link van het gemarkeerd blad 1 slag korter of langer en hoveren. Heb je meer bladspoor, draai dan de link 2 slagen de andere kant op etc etc....

Als de heli wegtrekt naar recht is de swashplate niet recht.
Koppel je motor los, lipo eraan en zet de pitchstick op midstick. Je swashplate moet nu haaks staan op de mainshaft. Is dit niet het geval moet je met de servoarmpjes werken om de boel wel recht te krijgen.

Wow! Bedankt FranDaMan.. Ik ga daar morgen maar eens mee aan de slag..

Als de heli wegtrekt naar recht is de swashplate niet recht.
Koppel je motor los, lipo eraan en zet de pitchstick op midstick. Je swashplate moet nu haaks staan op de mainshaft. Is dit niet het geval moet je met de servoarmpjes werken om de boel wel recht te krijgen.

Ik voel mij echt een leek.. haha.. Wat is een midstick? Pitchstick is de stick waarmee ik pitch geef neem ik aan? En verder.. een swashplate? en wat is de mainshifft? :oops: :oops: :oops:

Daar hebben we toch het topic "lingo woordenboekje" ??
Probeer je echt even in te lezen in het vakjargon. Dat maakt het een stuk makkelijker.

Midstick is dus zoals het woord het zegt, je stick in het midden. Heb je een stock zender van Esky ? zet dan de idle up switch naar je toe (de grote tuimelschakelaar links...MOTOR ONTKOPPELT !!!). Zet dan de stick waar je mee pitcht en gas geeft in het midden. Dit is midstick.

Je swashplate is de tuimelschijf. Het ronde ding dat heen en weer wiebelt als je de sticks beweegt en die op zijn beurt weer de bladen en paddles beweegt.
Deze swashplate zit weer om de mainshaft, oftwel de hoofdas.

Wel goeie uitleg hoor Fransis,
alleen een blad markeren en dan hoveren om het gemarkeerde blad te herkennen zal wel erg lastig worden ;)
Normaliter markeer je 1 blad omdat je de afstelling wil doen aan steeds hetzelfde blad. En als allebei je bladen op elkaar lijken dan weet je na een rondje hoveren niet meer welk blad je nou had afgestelt.
Dus zet op 1 blad even een klein stipje/streepje/of whatever als je dat ene blad maar kunt onderscheiden van het andere blad.
(persoonlijk heb ik maar 1 blad gebalanceerd en daar kan ik dat blad makkelijk aan herkennen omdat het andere blad dat niet heeft...dus geen stipje/streepje nodig)
Vervolgens doe je van het gemarkeerde blad de linkjes wat verstellen.....1 volledige slag per keer. Vervolgens hover je weer en kijkt of het spoor minder is geworden. Is dat minder geworden maar nog niet helemaal weg...dan weer hetzelfde linkje nog een extra slag dezelfde kant op draaien. Is het spoor meer geworden dan moet je dat ene linkje dus de andere kant opdraaien...Je haalt dus het spoor weg door steeds hetzelfde blad te verstellen...bvan het andere blad blijf je af...anders zul je het spoor nooit wegkrijgen!
Het kan voorkomen dat je het bladspoor niet helemaal 100% goed krijgt afgesteld. Of dat het spoor bij hoveren goed is maar met een tikkie meer pitch nog weer een beetje niet gaat sporen. Dat is in principe niet erg en zou je ook geen last van moeten hebben, zolang het maar minimaal is.

Dat je heli naar rechts trekt kan ook goed met je nu foutieve bladspoor te maken hebben. Uiteraard check je ook even je tuimelschijf....die moet met midstick op de throttle en midstick op de cyclic compleet haaks en waterpas staan. Elke afwijking in de schijf zul je direkt merken bij het vliegen, dus wees er secuur in die zo goed als je kunr af te stellen.
Begin dus eerst bij de tuimelschijf en pas daarna je bladspoor :)

Succes en laat ons horen of het gelukt is.

Laatst bewerkt door een moderator:
AVS en FranDaMan:

Allereerst wederom bedankt voor de heldere uitleg.

Mee eens dat ik moet weten welke definitie welke betekenis heeft. Heb mij er alleen nooit echt in verdiept.. Heb de Esky gekocht compleet met stock zender en vlieg hem daar ook mee. Heb geen flauw idee hoe ik de Esky zou moeten instellen op mijn FF9.. :oops:

Maar als helivliegen mij toch meer gaat trekken, dan zal ik voordat ik een topic start over de FF9, eerst weten wat welke definitie precies betekent :)

gr
Spijker46

Hoi !

Maak met een viltstift de tip van 1 rotorblad rood, en met de zelfde viltstift markeer je ook het stangetje dat dit blad aanstuurt.

Door steeds het zelfde stangetje langer of korter te maken met 1 of 2 hele slagen zul je merken of je probleem erger of beter wordt. Zodoende kun je hem perfekt krijgen. Let er ook op, dat de paddles precies gelijk staan en vlak tov. de tuimelschijf. De paddles spelen namelijk ook een grote rol bij een goede spoorloop van de bladen. Check ook de (spindle) as, na een crash is die altijd krom en blijf je problemen houden met bladspoor.

succes !

Mensen, heel erg bedankt!! Na ruim een half jaar niets gedaan te hebben met de heli begin ik nu echt weer de kriebels terug te krijgen.

Zojuist het bladspoor verminderd. Helemaal weg krijg ik het niet.. Maar nu het bladspoor weg is, heb ik de swashplate versteld. Ik vermoed dat deze nog niet helemaal goed staat, maar het begin is er. Heb de heli net even hier op zolder laten proef draaien en hij trilt al een heel stuk minder, tot bijna niet meer. Wegdraaien doet ie ook niet meer (heb hem nog niet op volle toeren laten draaien... beetje bang dat er iets mis gaat en de heli door al mijn vliegtuigen heen boort...)

wel merkte ik dat de heli nu naar achteren wil, zonder dat ik aan de sticks zat, maar dat lukt mij wel om af te stellen :)

Vorige keer toen ik ermee vloog had ik zo'n instelling... Oh dat beestje vlieg ik wel eventjes!!!.. Ik kan vliegen met vliegtuigen, dus waarom niet met een heli? Op de sim gaat het toch ook goed??

Welnu, ik stond eerlijk gezegd wel te trillen, maar heb er een rondje mee gevlogen op het veld, op hoogte een loop en een rol mee gemaakt... Terug naar het veld gebracht en toen geland. 2e accu erin (werd overmoedig) en dat resulteerde uiteindelijk in de crash....

Nu gaat er een oefen circeltje onder en dan eerst maar eens rustig en met beleid dat ding onder controle proberen te krijgen :D

Hahaha, je bent verkocht!!
Er is geen weg meer terug, adrenaline (trillen) werkt verslavend ;)

Nog een tip:
Als je de swashplate mooi vlak krijgt en de kop goed werkt..
Kan je de fijne trillingen weghalen door je bladen en staartbladen te balanceren.
De hoofdbladen balanceren:
in dit draadje bijv.
zeer-grote-trilling-bij-het-vliegen-wat-te-doen

Staartbladen doe ik meestal op de werkbank (bij gebrek aan een postzegel weegschaal en wat luiigheid).
hoofdrotorbladen verwijderen en de heli opspinnen op een hoog toerental (wel vastzetten op werkbank!, spanbandje + plankje ofzo)
Bij trillingen op de staart, plak een klein strookje plakband in het midden over de dikste kant (leading edge) van een van de staartblaadjes.
Trilt hij meer, haal het eraf en plak een stukje aan het andere blaadje.
Met een beetje spelen heb je vrij snel de trillingen eruit.

Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Back