Bladspoor

Hallo, ik heb een vraag,

Wat kunnen eventuele oorzaken zijn wannneer je ineens bladspoor bebt van een centimeter of 3 á 4???

Na het controleren van de bladen lag het zwaartepunt nog goed.
Ook was er eerst geen bladspoor, ineens bij een behoorlijke windvlaag sprong er bladspoor in.

Ook lijkt de rotorkop en alles nog gewoon in takt, had alleen de zwakke dempers 70 erin, terwijl ik met de overige allemaal met 80 vliegt.

Tot nu toe heb ik nog geen duidelijke oorzaak kunnen vinden meer ben nog bezig om alles te onderzoeken.

PS. Heli is een TREX-600 Electro

Even puur van de theorie uitgaande, want iets anders kunnen we hier niet ;)
Bladspoor ontstaat m.i. als de twee bladen een verschillende hoekverdraaiing hebben.
Dus is er oftewel iets veranderd in de lengte van een van je linkjes, of de dempers zijn niet even zacht/strak/passing etc. zodat de ene grip meer kan verdraaien als de andere onder belasting.
Ik zou veiligheidshalve de volledige rotorkop de/monteren en alle links (en lengtes) controleren, en vervolgens je rotorkop en dus ook de bladspoor opnieuw afstellen.

Eric

Laatst bewerkt:
ik denk idd dat je het in je links moet zoeken, Schroefdraad toch niet meer zo goed als het zou moeten zijn en is hij er een beetje uitgeschoven.

Inderdaad, kan ook niet meer bedenken dan dat er een linkje verlengd is geraakt ergens. In ieder geval wijs nu om de boel te demonteren en de linkjes secuur na te lopen.

Bladspoor wat er opeens is en dan weer weg kan eigenlijk niet. Als je draadstangen uit de kogellinkjes strekt (verschuift) heb je na enkele seconden de boel spartelend op de grond liggen.

De enige keer dat ik een plotseling bladspoor had was met een kromme bladas. Deze verdraaide tijdens het vliegen waardoor ik een andere instelhoek t.o.v. de andere bladhouder kreeg.

Grt,
Ben

Na alles goed te controlleren, denk/hoop ik het gevonden te hebben.
Wanneer ik de bladas controleerde bleek tot mijn verbazing dat aan één kant dat schroefdraad niet helemaal recht getapt was. wanneer ik de bout er voor de helft in draaide en daarna de as liet rollen zag je duidelijk dat de schroef er niet haaks in zat.

Dus in ieder geval even een nieuwe as er in en gelijk de 80 dempers erop. Ook heb ik hier gelijk een sleeve erop gezet (die bij die 90 dempes zit). Dit omdat ik van mening ben met mijn andere TREX dat de sleeve we degelijk iets aan stabiliteit toevoegd.
Althans voor mijn gevoel.

Overigens vindt ik de 70 dempers erg ligt, maar zagen en voelden nog prima aan.

Heb helaas vandaag niet kunnen proberen, maar hoop dat het opgelost is.

Bladspoor wat er opeens is en dan weer weg kan eigenlijk niet. Als je draadstangen uit de kogellinkjes strekt (verschuift) heb je na enkele seconden de boel spartelend op de grond liggen.

De enige keer dat ik een plotseling bladspoor had was met een kromme bladas. Deze verdraaide tijdens het vliegen waardoor ik een andere instelhoek t.o.v. de andere bladhouder kreeg.

Grt,
Ben

Het bladspoor sprong er ook ineens in en ging niet weg, ook trilde de heli niet terwijl dit gebeurde, uiteraard wel gelijk neer gezet

Blijft toch raar, we hebben hier een heli die goed vliegt zonder bladspoor of wat dan ook. hoewel er soms toch ineens bladspoor van 1 cm inzit, landen opnieuw de lucht in en dan weer geen bladspoor!!!! Ra ra ra,

De heli is nieuw nog nooit gecrasht of iets, blijft overigens wel stabiel vliegen wanneer dat bladspoor er is. Ook de bladen zijn gelijk wat zwaartepunt en gewicht betreft.

Dan is er nog soms een raar fenomeen, zeer af en toe een lichte triling in de staart, (vanaf het vlieg moment) zet dan de heli neer en stijgt dan weer op en weg trilling.
Ra ra ra.

Iemand die hier iets zinnigs over kan/wil zeggen?...

PS, hoe lossen jullie dat op bij een TREX waarvan de linkjes gemerkt met een A alleen maar aan de buitenkant mogen zitten.
Stel je hebt iets bladspoor, nu ga je het linkje 1 hele slag naar binnen/buiten draaien, en blijkt dat dit nu juist weer net te veel is. Dus eigenlijk zou ik een goed resultaat hebben wanneer ik maar een halveslag zou kunnen verstellen.

Laatst bewerkt:
Hey Ben,

--------------------------------------------------------------------------------

Bladspoor wat er opeens is en dan weer weg kan eigenlijk niet

Kan dus wel, vraag maar eens aan John Van Muijden, oorzaak was een kromme spindle.

Groetjes

Chris

Grt,
Ben

Hey Cris,

Dit had ik al geschreven!!!
Een "spindle" = bladas

OK, dat van die bladas was ook mijn eenige conclusie, maar het betreft nu een nieuwe heli.

En wat zou dan de oorzaak kunnen zijn op mijn laatste bericht zijn??
Ik zal zo en zo ook eens in die nieuwe heli van mijn vriend ook een nieuwe bladas zetten, zou wel te gek zijn.
Zou dus betekenen dat Align een kromme as in hun kit had zitten.

helaas pardoez wil het inderdaad nog al eens voor komen dat er van de fabriek uit een iets niet correct word verstuurd.
dus ook een kromme spindle/bladas hoord hier onder

Zonder de constructie van je heli te kennen, heb je speling in de lengterichting van je hoofdas, verticaal dus? Hoeveel speling zit er in het totale systeem, het hele traject van servo tot bladverstelhevel?

Tuurlijk wordt er wel eens iets krom geleverd, de hoofdas die bij mijn minititan zat bleek ook krom te zijn geleverd. Of ik moet op de een of andere manier iets fout hebben gedaan ben de bouw van de heli, maar dat kan ik me moeilijk voorstellen, zon hoofdas buig je niet zomaar perongeluk ff krom tijdens het bouwen.

Nee, er is geenwaarneembare speling, dus dat is het niet,
Ik ga eerst maar eens andere bladen en daarna een andre bladas monteren,

Quicklinks bij een TREX 600

Hallo beste helivliegers,

Hoe lossen jullie dat op bij een TREX waarvan de linkjes gemerkt met een A alleen maar aan de buitenkant mogen zitten.
Stel je hebt iets bladspoor, nu ga je het linkje 1 hele slag naar binnen/buiten draaien, en blijkt dat dit nu juist weer net te veel is. Dus eigenlijk zou ik een goed resultaat hebben wanneer ik maar een halve slag zou kunnen verstellen.

Dat klopt. Om dat op te lossen moet je in plaats van de link van de mixerarm naar de bladhouder, de link van de swashplate naar de mixerarm een slag verdraaien. Omdat de mixerarm asymmetrisch is, zorgt dat voor een kleinere verandering van de bladspoor. Wel er op letten dat je de onderste link in tegengestelde richting moet draaien als de bovenste link, om hetzelfde effect te krijgen.

Wat bij mij het geval is is dat ik soms een vlucht zonder enige vorm van bladspoor heb, en dan de volgende vlucht zonder iets te veranderen er 1 cm bladspoor in zit. Na het verdraaien van de links, geen bladspoor meer, dan na een paar vluchten weer bladspoor, links weer verdraaien, etc etc. iemand een idee hoe dit kan?

Wat bij mij het geval is is dat ik soms een vlucht zonder enige vorm van bladspoor heb, en dan de volgende vlucht zonder iets te veranderen er 1 cm bladspoor in zit. Na het verdraaien van de links, geen bladspoor meer, dan na een paar vluchten weer bladspoor, links weer verdraaien, etc etc. iemand een idee hoe dit kan?

Ja dat is bij de heli van mijn vriend dus ook het geval, we hebben maar voor de zekerheid een nieuwe bladas besteld.
Eens kijken of dat wat uitmaakt.
Zou het niet door de bladen zelf kunnen komen? (Hij heeft overigens houten bladen)
Zwaartepunt en balans is goed uitgewogen, verder trilt de heli ook niet.

Back