Blaster 3/3.5 of Vortex 2

Dag

Ik ben nu al ongeveer een jaar bezig met DLG'en, en heb onlangs een 2de hands toestel gekocht. Spijtig genoeg is hierbij de vleugel gebroken. Ik ben nu op zoek naar een model van DLG dat ik nieuw zou aankopen, omdat het mijn eerste DLG is die ik zelf zou bouwen is het evident dat het bouwen niet te lastig is.
Na wat opzoekwerk ben ik gekomen tot de volgende 2 toestellen, nl. de Blaster 3 of 3.5 en de Vortex 2.
Nu zou ik graag willen vernemen van huidige eigenaars van één van deze toestellen wat zij vinden van: het bouwproces, vliegeigenschappen (zowel voor zweven als fun/aerobatic vliegen) en rigiditeit van het toestel.

Dank bij voorbaat
Arno Horion

Hallo Arno,

Enkele maanden geleden had is een soortgelijke vraag. http://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-zouden-jullie-kiezen-blaster-3-5-steigeisen.223971/

Met eerste fullsize DLG was een Topsky2. Vliegt leuk en termieken is gaat ook goed, maar een iets makke en trage zwever (dat denk ik nu, mara toen ik ermee begon was het snel!). Uiteindelijk op advies heb ik een tweede hands DLG gekocht. Met een romp van een Helios en een eigenbouw vleugel van Jeroen Kole. Een lekker snelle lichte zwever, ik dacht iets van 270 gram vliegklaar. Door de zeer dunne vleugeltips had ik een knak opgelopen aan de werptip enkele weken geleden. Echter was dit goed te reparen, koolstof staafje in de vleugel kern prikken met epoxi en aan de buitenkant een glasmatje. Hij vliegt nog steeds super en termieken gaat prima, balast heb ik nu niet nodig.

Het echt bouwen van een DLG is moeilijk en vereist veel kennis (vleugel kernen maken, rompen bouwen, omgaan met koolstof). Het vliegklaar maken van een DLG is best te doen:

- Al dan niet vleugelhelften samen voegen: koolstof matje met epoxi.
- Servo's inbouwen.
- Staartdelen lijmen, al dan niet veertjes inbouwen voor pull systeem.

Maarrr. Je hebt ook weer een gereedschappen kistje nodig (tangetjes, pincetten, expoxi... etc etc). Een compleet gereedschap setje heb je niet meteen bijelkaar gesprokkeld. Zonde zou het zijn als er dingen mislukken met samenbouwen een nieuwe dure kist. Ik heb het meeste geleerd met bouwen door te kijken naar anderen en gaande weg heb je je eigen methodes. Begin met het "bouwen"met een goedkopere kist dan krijg je wellicht meer feeling. Ik kan mezelf voorstellen, dat ik zelf bezig met (in)bouwen, van bijvoorbeeld een servo, ik raak ongeduldig of gefrustreerd schroevendraaier schiet uit en: schade! krassen deuken of erger etc.

Lukt het niet de vleugel te reparen van je 2e hands toestel? Dan krijg je meteen ervarng in het omgaan met de modelbouw gereedschappen.

In mijn ogen is een "proffesionele" DLG geen fun/aerobatic toestel. Het is puur ontworpen om: optimale launch hoogte met de beste zweefeigenschappen, termiek veel lift weigen afstand en speed (veel afstand overbruggen met minimale drop). Maar stunten (ik bedoel: goed vliegen!!! NIET STUNTEN!!!) kan ook, kijk maar naar Vincent Merlijn!

Ik ben begonnen met een ZUNI "DLG" van Arthobby. http://www.modellhobby.de/Models/Mo...fenb_e&a=article&ProdNr=2370019&t=3&c=39&p=39. Hier heb ik wat mee leren werpen, zweeft fantastisch met werpt erg instabiel. Echter met deze ook gevlogen aan de wasserkuppe iedereen aan de grond met dure F3J ik mooi soaring!

Veel bla, bla maarja misschien wat leerzaams,

Vince

Laatst bewerkt:
Back