blaster-DLG op simpele non-computerzender??

robert14

Forum veteraan
hallo allemaal

ik zit met een klein probleempje, ik heb hier een blaster DLG maar geen dure computerzender ofzo, ik heb gewoon een standaard robbe futaba f14 zender:
f14big.jpg

nu maakt een dlg gebruik van een werpstand en een thermiekstand zoals ik heb begrepen, maar hoe kan dat dan het beste oplossen?? ik heb op het moment geen geld voor een dure computerzender zoals een mx-12 ofzo. ik wil graag gewoon met deze zender blijven vliegen tenzij het echt niet anders kan.

Allereerst: een MX-12 is helemaal niet duur. Ik vind EUR 86,- niet echt duur. Maar goed, je wilde bediening van de flaperons met een zender zonder mixers. Ik heb dat ook eens gedaan met mijn MC-10 zender (voordat ik een MX-12 kocht).

Probleem is dat je de rolroerfunctie wilt gebruiken maar ook de flaps gelijktijdig op en neer wilt kunnen laten gaan. Koppelen van de rolroerservo's aan één kanaal gaat dus niet.

Het kan onder bepaalde voorwaarden:
- je zender moet een v-staart mixer hebben (of je koopt een losse V-mixer)
- je zender moet 4-kanaals zijn

Nadeel is als je flaperons als flap gebruikt je hoogteroer dat niet compenseert.

Hoe doe je dat:
1. Stel de stick-mode zodanig in dat je hoogteroer op je gas-knuppel komt (zonder terugstelveer) en gas op je 'oude' hoogteroer knuppel
2. Vertel je zender dat je een V-staart hebt
3. Sluit op die kanalen de flaperons aan
4. Sluit het hoogteroer van de V-mixer aan op de gas-knuppel (wat geen hoogteroer is, maar de flaps bedient)
5. Sluit je echte hoogteroer aan op het gas kanaal

Je kunt nu met je gasknuppel de flaps op en neer laten gaan, maar wel zonder compensatie van je stabilo. Dat moet je met de trimhevel doen of zo.

Is dat een beetje wat je bedoelde?

Leon

het is zo dat als je de dlg werpt dat je rolroeren beide iets omhoog moeten staan. dit kan dus inderdaad met een v-tail mixer. dan ff de goede stand op mn zender afstrepen met een lijntje witte verf. dan kan het hoogteroer wel mooi op de goede stick blijven en richting wordt dan ook op een apparte stick en de rolroeren dus i.c.m. de flaps. klinkt eigenlijk sow simpel nu ik het hoor, had het zelf kunnen bedenken. de zender is wel toereikend daarvoor.

ps ik vind 86 euro wel duur, ik heb niet alleen de vliegtuigen om te onderhouden, ik heb ook nog 2 boten en 1 auto die wel eens onderdelen nodig zijn. ik heb ook niet zon riant salaris maar voor een zender in het algemeen is het niet duur nee.

Laatst bewerkt:
Slimme oplossing.

Wel uitkijken met je uitslagen.
Als je de "ratel" van de stick haalt heb je een goede middenstand. Je middenstand met een streepje kan, alleen is niet zo nauwkeurig.
Andere kant kan je de stick weer niet op de juiste flap instelling laten staan.

Stel je flap stick staat in het midden, flap op 0.
Flap stick naar voren, hierbij gaan de flaps omhoog, en wel de volledige uitslag en eigenlijk veel te veel.
Flap stick naar achteren de flaps gaan omlaag en wel de volledige uitslag, echter niet ver genoeg.
Hoever de Flaps voor landen dan effectief genoeg zijn, ach gewoon proberen.

Wat je ook kan doen is een drie standen schakelaar op het flap kanaal aansluiten.
Middenstand = 0
schakelaar naar boven flaps omhoog Gooien/speed
schakelaar naar beneden flaps omlaag. Thermiek, helaas geen remmen.
Als je iemand in je omgeving hebt die een beetje handig met electronica is kan je de schakelaar voorzien van wat weerstandjes.
Met een paar instelpotmetertjes kan je de handel dan zo instellen dat:
-1- je kan je middenpunt verleggen.
-2- je kan de uitslag van flap omhoog en omlaag een vaste waarde geven.
ik denk dat je ook wel een rem stand kan maken, je hebt alleen een extra schakelpositie nodig.

Frans

ik heb ook nog 3 schakelaars op mn zender. ik denk dat ik het eerst probeer op een mixer a 4 dollar :wink:

de mixer is inmiddels besteld en ik zall hier mijn ervaringen met dit systeem laten weten :wink:

Back