BLDC met holle as

Beste,

Voor een spin-coater ben ik op zoek naar een elektromotor die een zeer hoog toerental aankan en die een stilstaande of holle as heeft.

De bedoeling is om via de holle as een vacuum te zuigen aan de bovenkant van de motor, waar zich een klein platform bevindt met daarop een silicium wafer (100mm diameter). Op die manier kan de wafer blijven liggen terwijl hij ronddraait tegen enkele duizenden RPM's waardoor ik er een dunne laag resist (in feite een plastic oplossing) op kan spinnen.

Ik weet dat er in de RC-handel motoren beschikbaar zijn die over een holle as beschikken om de pitch van de propeller bij te regelen.

Weet iemand waar ik zo'n motor kan verkrijgen en waar ik aan de onderkant een vacuumaansluiting (stuk leiding, of metalen T-stuk, ...) kan vastlijmen? Bijvoorbeeld een motor waar rond de as onderaan een stuk metaal zit, zonder gaten. Bijvoorbeeld: http://www.koford.com/HS48.pdf

Laatst bewerkt:
Beste Matthias,

In micro/nano-land is het vrij gebruikelijk om systemen uit elkaar te trekken. In dit geval zou ik daar ook voor gaan. Ofwel: een losse motor die via tandwielen, tandriem, v-snaar of een andere optie naar keuze een los platformpje aandrijft. Dit platform kun je dan een asgrootte naar keuze geven en dat geeft je alle vrijheid om je vacuum te creëren. Bovendien heb je alle vrijheid in je motorkeuze en kun je een courant type gebruiken.
Uiteindelijk ben je nog goedkoper af verwacht ik.

Ik weet niet wat de belasting is op de as..... maar als de belasting erg klein is zou je kunnen kijken naar een vervanging van de as, door bv een messing buisje?

@jitze: Zulks een constructie zou waarschijnlijk beter werken, maar drijft de complexiteit wel erg omhoog. Liefst van al zoek ik iets dat met wat metaallijm in elkaar geflanst kan worden.

@Tadango: De belasting is klein in vergelijking met wat die motoren anders ondervinden. Maar is het eenvoudig om de as van zulks een motor te vervangen?

Bij de brushless buitenlopers is de as vaak eenvoudig te verwijderen. Deze zit klem en met 1 of 2 boutjes in de rotor en zit nog met een clip vast aan de voorkant.

Maar is het niet zo dat bij buitenlopers de achterkant meedraait?

Heeft iemand een referentie van een motor waar de as relatief eenvoudig vervangen kan worden (door een langere, holle as)?

ik heb een motor met holle as over... was een variabele pits prop maar de prop vloog er binnen 5 seconden af.
Dus nieuwe motor.

Ik zal zo even de specificaties posten

Ik heb niet gek veel info gevonden:

Motor: D3124-1600kv
Voltage: 11.1v
Weight: (About) 43g
Prop: 8inch

Ik verwacht dat hij makkelijk meer volt kan hebben zolang de belasting maar laag blijft en dat is in dit geval wel zo.

IMAG0202.jpg

IMAG0204.jpg

IMAG0206.jpg

voor 15 euro stuur ik hem naar je toe.

Back