BlowFish shocky dubbeldekker + tekeningen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door sietse, 26 jan 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Na bouwen, vliegen, herontwerpen, bouwen en weer vliegen. Deze Posting maar ff opgeruimd om er een samenvattinkje van te maken.
    Er zijn nu 2 versies: De BlowFish en de Little BlowFish.

    Tekeningen:
    Little BlowFish (Tiled)
    Little BlowFish overview A4
    Little BlowFish A1

    BlowFish (Tiled)
    BlowFish overview A4
    BlowFish A0


    Filmpje: http://www.putfile.com/sietse>>> "Little BlowFish"

    Little Blowfish
    Mijn Setup:
    Motor: Zelfbouw CD-rommetje (goed alternatief is: A2406-32T 1150KV brushless)
    Regelaar: 10amp hongkong :D
    Prop: GWS Slowfly 8x4.3
    Servoos: 2x 5grams towerpro, 1x 9grams conrad
    Ontvanger: GWS Pico4 5 gram.
    accu: 2S340mah 20/30C, 20gram

    Vlieggewicht: 129 gram
    Vleugeloppervlak: ± 14 dm² (alleen dus de vleugels + rolroeren)
    Vleugelbelasting: ± 9 gram/dm².
    Vliegtijd: ±10 minuten (2s340mah)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Blowfish
    Mijn Setup:
    Motor: Hacker PJS - 03 3D 300 SFR
    Regelaar: Jeti MASTER 08-3P
    Prop: 10x4.7. Deze motor, regelaar en props overgenomen van medeforummer. Totaal 50 gram
    Servoos: 3x 8grams, (€5,50 per stuk Conrad)
    Ontvanger: 17 gram.
    accu: 2S300mah 20/30C t/m 2S1000mah

    Vlieggewicht: 190 gram (2S300mah)
    226 gram (2S1000mah)
    Vleugeloppervlak: ± 14 dm² (alleen dus de vleugels + rolroeren)
    Vleugelbelasting: ± 9 gram/dm².



    moet wel lukken om dit redelijk licht te houden denk ik. Het vleugeloppervlak is ook nog eens flink groot geworden, dus de vleugelbelasting is achterlijk laag. Moet nog een keertje rekenen, maar bij 200 gram vlieggewicht zat ik ruim onder de 10 gram/dm².

    ff wat plaatjes dan maar:
    leuk gerenderd:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hij kan al hoveren (zonder motor :D)!
    [​IMG]

    FF uitgeprint, geplakt en gesneden en los in elkaar gegooid:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Iemand nog een tip voor een naam?
     
  2. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Blowfish?
    Ziet er goed uit,moet indoor ook prima kunnen
     
  3. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Naam = The Sietse
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ey pjotrrr, Blowfish? bedoel je dat als naamtip? klinkt wel leuk en hij bestaat nog niet volgens mij. Heb ff gezocht, maar je vind alleen maar die stomme visjes :D. En hier op het forum alleen maar jouw post! haha.

    En om nou mijn eigen naam aan een shocky te geven vind ik ook weer wat overdreven...
    ey, jeroen. Waarmee spuit jij je shockies trouwens? en wat scheelt dat in gewicht?
     
  5. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Schoot me zo maar te binnen komt door die enorme ronde vleugels....

    Jeroen spuit met spuitbusjes niet aggressieve acryllak zoals o.a. door Graupner verkocht wordt speciaal voor styro/depron....
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hoeveel is je spanw.?

    ziet er leuk uit, komt er een tekening online?
    Ik ben zelf wel gek van de dubbeldekkertjes, en op het moment een tensor aan het bouwen.
    Toch vliegt een enkele vleugel "beter" voor mijn gevoel, dus het is een 2e shock voor erbij.
    Toch leuk om weer een nieuwe te zien.
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    70cm span. Tekeningen moet ik nog ff kijken hoe ik dat kan doen en misschien is het wel handiger om ff te wachten tot ik hem getest heb ;). Wie weet vliegt ie bagger! haha
     
  8. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Gebruik inderdaad de busjes van Graupner en Styro Colors. Wat het extra aan gewicht is weet ik zo niet precies verschilt ook met het soort schema. Ik heb het ooit wel eens gewogen maar het was echt maar enkele grammen.

    Groeten Jeroen.
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    oki, das mooi. Ik ben toch niet zo'n grammenwegen, mijn weegschaaltje weegt maar per 2 gram :D.

    En hoe heb je die grafics gemaakt? ik zag net die spider in het tekoop gedeelte. Supermooi!, maar maak je eerst mallen en spuit je dan? of heb je nog een andere manier daarvoor?
     
  10. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    17 grams ontvanger 8O
    Dat kan lichter! neem een voorbeeld aan mijn 4 gram :wink:
    Ja Sietse houwt echt van ROND, ROND en nog eens ROND :lol:
    Die hacker is idd heel erg mooi, vraag me af hoeveel amps die trekt.
    Hoe heb je eigenlijk die romp in elkaar gekregen? de simpele manier door een sleuf te snijden?
    Ooh ja je hebt m'n tips al gekregen, hier even voor iedereen:
    - voor deze maat 1.5mm carbon staafje diagonaal, is HEEL erg sterk
    - De sleufmethode door een sleuf te snijden in de rompdelen is simpel, makkelijk te maken en licht
    - 2 struts is heel sterk en ook nog mooi
    - gebruik carbon staven en krimpkous als stuurstangen, licht, sterk en spelingsvrij
    - Doe langs je kruisromp een diagonale depron "ligger", heel erg sterk en zeer torsiestijf
     
  11. Ik heb ook een dubbeldekker-tik,dit is mijn laatste creatie.
    Ik ben alleen niet echt blij met het gewicht,ik denk dat het 6mm depron eigenlijk niet nodig was.
    In Rotterdam was er iemand met een heledoos met depron platen
    3mm,ik wil graag een hele doos kopen als het kan,laat even een bericht je achter als dit kan.

    Gr.Tom


    [​IMG][​IMG][​IMG]

    ps let niet op de datum
     
  12. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Aha, Ultimate, mooie replica :wink:
    Leuk die verschillende kleurtjes :)

    Mag ik wat commentaar geven (tips) over je kist?
    - diagonale carbon staaf is heel stevig en dan zijn jouw carbon liggers misschien niet eens meer nodig
    - probeer de vleugels eens uit een stuk te maken
    - alles uit 3mm zal zeker lichter worden en lukken, misschien 4 struts om het superstevig te maken
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    als je niet zo gehecht bent aan die kleurtjes kan je ook eens bij een tapijt/parket handel langsgaan. Die hebben depron soms nog wel op voorraad. vaak meestal wel zwart.

    3mm is idd meer dan zat, maar het is ook maar net wat je wil. Ik wil deze licht houden. Eventueel voor indoor. Ik heb al een soort extra300 shocky van 6mm depron met veel versterking. Deze weegt met 3s1000mah en een fietsbel ruim 300 gram, maar vliegt prachtig buiten en kan wel tegen een (iets) hardere landing. (de laatste frontaal de grond in vond ie toch niet zo leuk :( ), maar goed, hij zit al weer in elkaar.

    verder kan je het beste de tips vanPlanelover_CrAzY_Murdock opvolgen, ga ik ook doen denk ik :D.
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    sow, ben nog aan het wachten op m'n servootjes. Die moeten morgen binnen komen.
    Heb de staart veersterkt met 2 stroken van 3mm depron aan de onderkant. Motormount met epoxy erop gelijmd, dun carbon stokki in het richtingsroer en gelijk maar een lief plastic wieltje op datzelfde richtingsroer. Lijkt me leuk om lekker rond te rijden :D.
    moet dus alleen nog de servoos + aansturing en een landingsgestel monteren. (tsja, meer is er ook niet bij zo'n shocky hè!).

    Oh ja, Wel goed om bij een nieuw ontwerpje ff zo'n proefmodel te maken. Mede door mijn schuine versteviging van de romp hadden de onderste rolroeren in 1 keer maar een paar graden uitslag! hoeps, vergeten. Nou ja, toen maar de rolroeren een beetje creatief uitgesneden :D. Het horizontale rompdeel kan ook nog wel wat smaller.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ziet er zwaar uit...
    wel leuk die vormen
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    nou, zwaar... Enige vergelijking die ik hier heb is een extra300 van 6mm depron met 2x 4mm carbon liggers, fietsbel en 3s1000mah. Totaal ruim 310 gram. Die vond ik licht :D.

    Keukenweegschaaltje is jammergenoeg uitgeleend, dus kon de losse onderdelen ook niet wegen. Ik hoop in ieder geval onder de 200 gram uit te komen. Dat moet ook wel lukken denk ik.

    ah, ja, jij hebt een yak 54 van 164 gram zie ik nu. Das wel echt licht ja. Maarja voor puur zo licht mogelijk is een dubbeldekker denk ik niet het optimum.
     
  17. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Ja hoor dat issie wel :wink: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=30626
    Met een 2s lipo, beetje creativiteit en vakmanschap komt ie al uit op 144g, de jouwe moet niet veel meer wegen dan 160g met die setup. Je kunt nog een lichtere prop proberen (weegt ook al zo 5g), en met die depron-hinge methode kun je ook nog een paar g besparen. Heb je je roeren gelijk met de rest (aan elkaar) uitgesneden en dan met plakband verstevigd?
    Ook een goeie tip is ipv een landingsgestel een plastic skidje. Dat staartwieltje is wel leuk, maar ook wel zwaar, een stukkie plakband aan de onderkant van je richtingsroer tegen het slijten werkt ook. De meesten hebben geeneens een landingsgestel, die gooien hem gewoon (ik ook) en vangen hem op of landen gewoon zachtjes.
    Misschien had je nog een extra plakkie 3mm depron bij je neus en tussen je vleugels kunnen doen als versteviging, kijk maar hoe het houdt.
    Die diagonale strips zijn in tweevoud nu heel sterk, maar kost je wel weer 5g per strip, dus een is goed maar 2 strips is eigenlijk een beetje overbodig, ik zou een stukkie van je neus tot net voorbij je vleugels doen, en de andere strip volledig.
    Ik heb ook een shocky (bijna 2) bipe klaar staan, maar nou nog die wind...
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    jaja, hij wordt voor jouw begrippen natuurlijk veeeeeeeeeeeel te zwaar!
    Ik heb de servootjes en alles er nu in, alleen nog een paar carbon stangetjes. Nu weegt ie...... 174 gram :D, Blijft dus zeker onder de 200 gram, dus voor mij al doel gehaald :D.

    Die Futurion van 144 gram heeft trouwens ook dubbele schuine versterkingen hoor!

    De motor lijkt een vrij toch een vrij zwaar onderdeel voor deze shocky. Voor een lichtere moet je toch naar zelfbouw cd-rom denk ik. Maarja, voor die ene keer dat ik indoor ga vliegen hoef ik niet het beste van het beste :D.

    [​IMG]
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ja ik ga echt voor het licht ik geef het toe
    maar 174 gram is best netjes
    hoeveel wegen je onderdelen???
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    motor en regelaar en prop: 50 gram
    Servoos: 3x 9grams = 27 gram
    Ontvanger: 17 gram.
    accu: 2S300mah 20/30C, 20gram .
    rest is dus vliegtuig.
     

Deel Deze Pagina