Blue Angel 60 bouw

Discussie in 'F3A' gestart door GJVO, 13 mrt 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, Ralf heeft geantwoord.
    De bevestigingsplaat van de Etract kan je eraf schroeven en dan aan de andere kant bevestigen.
    CIMG4745.JPG


    En de andere kant.
    Helaas is het schroefpatroon daar anders en kan ik het niet zomaar omschroeven.
    Het zal dus een nieuwe bevestigingsplaat maken worden.
    CIMG4746.JPG


    Toen ben ik naar boven gelopen om even te kijken op de tekening hoe het dan zou komen te zitten.
    Nog steeds komt alles dan te laag, omdat de aandrijving van de etract deels onder het draaipunt zit, wat je bij een mechanische retract niet hebt.
    Maar komisch genoeg gaat het wil bij het origineel ook niet helemaal in de romp.
    CIMG4747.JPG


    Ik vind dat best raar, je blijft dus altijd een stukje wiel zien.
    Ik denk dat ik toch een stuk van de versterking weg ga frezen, zoveel kracht komt er niet op te staan en een glasweefseltje houd het hele zooitje wel bij elkaar.

    Hier het bewijs dat het wiel niet helemaal de romp ingaat.
    Nou zijn dit wel kleinere wieltjes dus bij een 60mm wieltje steekt er iets meer uit maar ik wil wel van wat hoger gras op kunnen stijgen.
    CIMG4748.JPG


    GJ
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry voor de herhaalde posts, de internet verbinding is op dit moment hier héél erg hakerig, dus ik zie niet of een bericht nu wel of niet "pakt"... We draaien op het getij, antenne in de blinde hoek...
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik dacht al, Bert word dement of zo :confused:

    GJ
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoezo wordt? :D
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ontkenning, daar begint het mee....
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gelukkig niet...

    Als we hier bepaalde koersen voor hebben liggen, gaat het internet hier heel irritant doen. Dan "haakt" de verzendknop, en zie ik niet of zo'n bericht er uit gaat of niet. Soms lijkt het van niet, want dan blijft de text in het antwoordvenster staan, en zie ik ook bij pagina verversen niet bijvoorbeeld dat jij al een keer geantwoord hebt... Dus dan klik je nog maar eens een keer of wat gefrustreerd op "plaats reactie"...

    En dan blijkt opeens dat dat bericht er stiekum al twee keer uit is, en dat jij ook al gereageerd had, meerdere minuten geleden...
    Heel irritant. En dan doet de verbinding het daarna weer een kwartiertje vlekkeloos, om weer even 10 minuten giga-irritant te haken, en zo.

    Nogmaals, sorry, ik doe het niet expres.

    Soms hou ik mijn hart vast als ik vanaf hier geld over moet maken naar dochterlief...
    Ik ben wel eens drie kwartier bezig geweest om één overboeking uit te voeren... Gelukkig heb ik daarmee nog niet meegemaakt dat er onbedoeld meer overschrijvingen gedaan werden...
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, wees blij dat je internet hebt.
    En jij zit op zee.
    Een dorpje verder hier in de Eifel hebben ze geen internet of mobiele telefoonverbinding.
    En dan zitten we op land.

    Ik maak meestal geld over naar Indonesie via Transferwise.
    Dat is het goedkoopst en snelst en ze bieden de beste koers.
    En.. als je geklikt hebt en je zou nog een keer de transactie willen doen dan gaat dat niet.
    Zodra de verbinding wegvalt dan sluit je transactie af.
    Bij een bank weet ik niet hoe dat gaat.

    GJ
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Bij de Schweighofer Curare steekt het 64mm wiel iik nog zo'n 15mm onder de romp uit, in ingetrokken toestand.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ik schiet het rechtsstreeks van mijn eigen bankrekening naar die van dochterlief. Mij kost dat een vast bedrag van 6 euro per transactie, hoeveel er aan haar kant afgehaald wordt weet ik niet, maar dat schijnt reuze mee te vallen. Als ik van tevoren de koers google en daarna vraag hoeveel er aangekomen is, klopt dat meestal vrij aardig.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat deed ik ook maar transferwise is echt stukken goedkoper.
    Het heet tegenwoordig Wise.com

    Kijk maar eens.
    Je kan met ideal geld storten en dan eventueel een rupiah rekening aanmaken.
    Dus ik koop vaak rupiahs als die laag staan zoals nu, 17500 per euro.
    En als ik dan op bali ben of geld overboek en de rupiah is hoger dan betaal ik nog steeds die 17500.
    Een tijdje geleden heb ik 175 miljoen overgemaakt voor het huis, dat was 10000 euro en maar iets van 20 euro kosten.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2021
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat het wiel uitsteekt vind ik lelijk.
    Dus ik ga kijken of ik het helemaal naar binnen kan brengen.

    GJ
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Screenshot_20210503-224955_Google.jpg

    Je zou de binnenpoot kunnen buigen. Knik onder een hoek van 30a40 graden net boven het wiel

    Blijft de inbouw hoogte gelijk. Maar je wiel zakt wel verder in de romp.

    Dit idee, alleen is deze geveerd
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja maar dan moet ik nog wel dat stuk multiplex weghalen.

    GJ
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat wilde ik bij de Mach One juist zo oplossen als in de tekening van de Blue Angel staat.
    Het is niet zo lelijk, doch functioneel. Aerodynamisch maakt het niet uit, het gat is al in zekere mate turbulent en geeft een zekere drag,
    tenzij je er een klepje op zet.
    De hoofd reden van die positie? Bij de Mach One moet er een mini muizentankje in om het wiel te kunnen bergen.
    Dat geeft geen vliegduur. In de Kaos heb ik 500 cc (...als je gaskabel breekt bij een volle tank, zul je het weten ook :) Mozes! )
    Dat ales daar omdat 'ie' op 10cc moet draaien.

    Draai je elektro... dan is de verdeling anders en is het niet zo problematisch, kan je het gevoegelijk aanpassen...
    Vergeet niet... dat dikke stuk hout verdeeld de klappenopvang over de romp.
    De momentkrachten worden goed verdeeld. Het zit daar zo niet voor niets.
    Een neuspoot kan het zwaar te verduren krijgen, ook al maak je eitjes van landingen.

    Maar echt lelijk, nee.... het geeft wel iets technisch.
    Dat siert vaak wel...
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    kijk maar eens bij de onderkant van een Super chipmunk vleugel van de MKato super chipmunk F3a 120, die draaien naar achteren weg en passen ook niet helemaal in de vleugel
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar het is vermoedelijk wel aerodynamisch VEEL gunstiger.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet, betaal ik minder (zelfs met de kosten aan de andere kant meegerekend) en die kosten zijn vast, niet "een percentage van"
    Voor zover ik kan nagaan ben ik aan de andere kant iets van 5 euro kwijt, en aan mijn kant 6.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik denk dat je er werkelijk geen enkele fluit van merkt. Turbulente tips of staart zouden wel eens meer weerstand kunnen bieden.
    De Blue Angel was geen uitra snelle kist. Oogt wellicht zo, was het niet. Was gereedschap voor wedstrijden.
    En als deze zo in oorsprong zo gebouwd bleek is de cup er niet op verloren. :D
    Een lange voorpoot buigt sneller door dan een korte. Voorpoot minimaal 4 mm pianowire nemen.

    Van het weekend aan de hand van een gouden tip van CNN een servo beschermer voor
    voorpoot ingebouwd. Hard nodig.
    Het 3,5 mm verenstaal bleek te soepel (en te lang). En de servogear mocht de klappen mee opvangen. En in de romp zit onderin een deuk met bandenprofiel.
    Daarbij nu een stopperprop in de spiraalveer, als doorklapbegrenzer, dan weer testen,
    Werkt het niet, vouw ik een nieuwe voorpoot uit 4 mm.
    Algemeen: Korte pootjes doen het beter... Bleu Angel heeft een mooi kort pootje.
    Dat is prettige wedstrijdbijeenkomt. Schade kan je je niet permitteren.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    In dit soort modellen is de ruimte zeer beperkt.
    Zelf leg ik ,voordat ik ga bouwen, de "onderdelen" op de tekening, dan weet je van tevoren precies wat er waar moet komen. Indien nodig kun je wat schuiven met spanten, servotray, accutray, etc.. Bij zelfbouw is dat zeer eenvoudig te doen.
    Bij een bouwdoos / kit model gaat dit niet op, alles ligt reeds vast. Veelal zul je dan de setup die de fabrikant bedacht heeft moeten gebruiken.

    In dit geval inderdaad de retract wat dieper leggen. Het mooiste zou zijn als je de balsa vulblokken er even afhaalt. Je kunt de retract dan optimaal positioneren en daar overheen de vulblokken opnieuw plaatsen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Voor een .40 model neem ik 4 mm verenstaal voor de pootjes. Voor een .60 model 5 mm verenstaal. Uitzondering is de Aurora 60, die heeft 4 mm pootjes, die is echter zeer licht gebouwd.

    Als aansturing voor het bestuurbare neuswiel een 9 grams 2 kg servo MG (Savox), blijft in alle classic pattern modellen na vele jaren heel.

    Grt,

    Arnoud.
     

Deel Deze Pagina