Bluskannon

Koos82

verslagschrijvers
hallo,

Ik ben bezig met mijn bootje op te knappen maar ik wil nu ook graag de bluskannonnen laten werken, ik heb al een pompje etc, maar ik moet de aansluiting nog maken in de romp, maar eigenlijk ook met een soort filter wat ik wil niet dat het pompje allemaal vuil meezuigt en het pompje vast loopt.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het makkelijkste kan maken, of zijn er mensen die foto's hebben van hoe zij het hebben gedaan

Alvast bedankt
Koos

Mijn bootje heb ik uitgerust met het uiteinde van een 20cc injectiespuit uit het ziekenhuis (niet echt uit het ziekenhuis meegenomen natuurlijk, maar ter beeldvorming van het model) De top ervan heeft een mooi trechtermodel en een schroefdraad slang aansluiting waar een infuusslang exact luchtdicht ingeschroeft kan worden. Over de trechter heb ik een stukje horregaas gelijmt en het geheel gelijk met deonderkant van de romp verlijmt. Mooi geen rommel in de slang en een groot aanzuig oppervlak. Om hem schoon te maken kun je je pompje heel kort in reverse zetten waarna het restje water terug onder de boot geblazen word samen met alle vuiltjes :) Soms is het mooi te zien dat er na een lange spuitsessie een wolkje vuil terug geblazen word van het gaasje als je de laatste seconde van het spuitenin reverse doet.
Jakko

hallo jakko,

Dit idee klinkt goed, heb je toevallig ook een foto ervan?

groeten
Koos

Hoi

Ik maak de aanzuig voor een bluskanon dmv een hollands ventiel van een fietsbinnenband of als het groter moet zijn van auto- of vrachtwagen binnenband dat kun je makkelijk monteren moet je niet teveel lijmen en zo. Je kunt er makkelijk het slangetje overschuiven en vastmaken. Plus het is sterk want het is van ijzer. En als je bang bent voor vuil water zet er dan nog een plastic brandstof filter tussen die je kan uitkuisen. Hopelijk je een beetje verder geholpen te hebben.

MVG

Patrick

Hallo Patrick,

Met een ventiel is idd ook een goed idee, en waarschijnlijk iets sterker als met een injectiespuit.
Bedankt voor je idee

groeten
Koos

Hey Koos

Graag gedaan hoor. En als je geen kracht wil verliezen dan moet je zonder filter werken of zwaarder type pomp.

Greetz Patrick

Hier een foto van de blusmonitoren op de "Havila Saturn" schaal 1/50.
de pompen zullen VDO pompen worden zoals in onze andere schepen. deze zijn zelf aanzuigend en lopen niet (snel) warm. je kan ze vinden in duitse auto's zoals BMW of bij Graupner er hangt wel een prijskaarje aan (het zijn witte graupner heeft ook oranje)

groeten en succes,

Stefaan

Laatst bewerkt:
Back