blussysteem hoe ver spuiten

hoi iedereen

ik heb voor mijn banckert een blussysteem gekocht dus waterpompje en bluskanon zo dat die water kan spuiten. nu is mijn vraag. zouden jullie misschien foto's willen plaatsen hoe jullie dat gedaan hebben in het schip.
en ik wil ook wel is weten hoe ver je er mee kan spuiten mischien heeft er iemand filmpjes van die ik graag zou willen zien.

alvast bedankt.

Gr.Harm-Jan

hoi iedereen

Nu maar hopen als dat je het er in krijgt
Want zoveel ruimte heb je niet hoor
Want voor het pompje moet je tocch ook weer een spanningsbron hebben
dus als je nu zelf eerst eens met een foto van het gekochte kwam
Hoe groot of klein het is he
Want nogmaals de bancerd heeft maar weinig ruimte hoor
En ook de diepgang niet vergeten hoor (gewicht dus)
mvg
Frederik:D :D

hallo

ik heb deze week een Mercedes ruitensproeier pompje in men sleper gemonteer en heb het getest via het waterkanon op de cabine , op volle kracht spuit hij nu iets van een 8m ver , vind ik persoonlijk enorm overdreven , dit zal ik beperken tot ongeveer een 4 a 5m

mvg joeri

hallo

ik heb deze week een Mercedes ruitensproeier pompje in men sleper gemonteer en heb het getest via het waterkanon op de cabine , op volle kracht spuit hij nu iets van een 8m ver , vind ik persoonlijk enorm overdreven , dit zal ik beperken tot ongeveer een 4 a 5m

mvg joeri

Foto.s Foto.s Foto.s
Dan kunnen we zien waar het over gaat
Slepers er zijn er zo veel
Ook waar je wel 3 pompen
kunt inbouwen
mvg
Frederik:D

Je kan met een 6V waterpomp een behoorlijk eind spuiten.
Het ligt er aan of je de slangen van voldoende dikte hebt genomen (binnendiameter dikker dan de binnendiameter van de pomp-in- en uitgang) en of je de slangen zo kort mogelijk hebt en met zo min mogelijk bochten/knikken in je boot hebt liggen.
De worplengte van de straal kan je varieren door de spuitmond groter of kleiner te maken.
Groter = minder worplengte
kleiner = meer worplengte
Dat kan natuurlijk niet onbeperkt: als je je spuitmond even groot maakt als de binnendiameter van je slang heb je een "pisstraaltje": wel dik, maar een worplengte van 5 cm.
als je de spuitmond te klein maakt, knijp je de pomp af; die kan niet zijn volledige kracht kwijt. Gevolg: een héél dun straaltje, wat wel ver spuit maar weinig water geeft.
Je zal een gemiddelde moeten kiezen.

Een andere optie is om de pomp aan te sluiten op een regelaar. Dat kan het beste een vliegregelaar zijn (één richting uit, en dus goedkoper).
Dan kan je de worplengte van je straal regelen.

Laatst bewerkt:
Hoi Koor,

misschien heb je hier wat aan. Mocht je de straal water uit je bluskanon te iel vinden dan kan je ook twee pompen in serie zetten. Daardoor verhoog je de druk van de waterstraal en zodoende dus ook de afstand. Ik zou wel een regelaar gebruiken om de capaciteit van de pompen te regelen. Zo gebeurd dat in het echt ook en ziet er beter uit.

Janus

Back