bm 16m2

@neB,

Bedankt voor de geweldige uiteenzetting van de bouw.
Ook ik ben in het bezit van de 1:1 tekeningen en een bouwvoorschrift, verkregen via het KNVW.
daarnaast heb ik ook de tekeningen van het NVM echter deze zijn uiteraard minder precies en willen nog wel eens licht afwijken van de 1:1 tekeningen.
Mijn boot moet 1:5 worden dus 1.20 meter.
Voor de spanten gebruik ik stevig, uitgezocht, balsa van 4.5 mm die ik ga bekleden met mahoniefineer.
Voor de huid gebruik ik mahonielatjes van 4 x 3 mm en het dek zal bestaan uit 1 mm vliegtuigtriplex en daarna de strips van mahoniehout afgewisseld met een andere soort hout. Dit laatste is nog niet zeker, het moet geen kermis worden.
Voor de stevigheid zal de romp bekleed worden met glasweefsel en epoxy.
De kiel zal de afmeting krijgen zoals op de tekeningen indien het niet in het water ligt, bij het varen zal ik een andere kiel monteren die langer is en een loodbulb aan de onderkant heeft.
De mast is nog een vraagteken, ik heb geen draaibank dus om de mast uit 1 stuk te maken met de juiste afmetingen zal een hele tour worden. Zit nu te denken om een grenen gordijnroede als basis te nemen maar of dit werkt ??

Als je verder nog tips hebt dan hoor ik deze graag.

BMbouwer

Hoi allemaal,
door de vakantie heb ik een tijd niet aan mijn 16m2 kunnen werken, maar nu ga ik er weer hard tegen aan. probleempje waar ik tegen aanloop is dat ik geen ruimte heb in mijn bootje voor een lange arm aan de servo om de zeilen te bedienen. Ik zit te twijfelen of ik dit met een constructie moet oplossen met een oplossing met veel katrolletjes beneden deks, of bovendeks, of dat ik gewoon de verbinding met de giek naar voren moet schuiven. Weten jullie wat de voordelen van de verschillende opties zijn?
Alvast bedankt,
Groeten,
Douwey

Wie kan mij vertellen hoeveel graden het verschil is tussen een fok in maximaal aan de wind en voor de wind? Of te wel hoe stel ik af hoeveel lijn de servo geeft aan de fok in de verschillende standen?
Al vast bedankt voor de tips,
Groeten
Douwey

Na dat ik mijn scheepje voor het eerst getest had in de badkuip om te kijken of het roer werkte en of alles nog steeds waterdicht was kwam ik erachter dat mijn roerstang (dat ding wat aan het roer vast zit en door de boot heen steekt) erg uitzet in water. Wat zou ik daaraan kunnen doen? wanneer ik het stokje zo veel ga schuren dat hij wel past na het uitzetten heeft hij enorm veel speling wanneer hij niet uitzet. Verder wil eigenlijk zoveel mogelijk hout in mijn boot, omdat dat er mooier uitziet vind ik. Ik hoop dat iemand hie rene goed advies heeft!
groeten
Douwey

Roeras moet je ook niet van hout maken.
De roeraskoker en roeras van bijvoorbeeld messing maken.
Roeraskoker moet een binnendiameter hebben die gelijk is of net iets groter als de roeras zelf.
Bij 1:1 is deze volgens mij ook niet van hout ook niet van een BM.

Pendelaar

Bedankt Pendelaar voor de tip. Inmiddels een middagje mijn studie verwaarloost en een nieuwe roeras gemaakt die perfect draait in de roerkoker. Nu even wachten tot de UHU waarmee de roerkoker (opnieuw) vast zit droog is en dan weer even testen.
groeten
Douwey

Eindelijk foto's!

Hier weer eens een berichtje van mij. Ik heb eindelijk een camera gevonden om jullie op de hoogte te stellen van mijn vorderingen. Inmiddels al tegen zeker 10 dingen aangelopen die ik bij mijn volgende bootje anders ga doen, maar ik hoor ook van jullie graag tips. Zeker over hoe je er voor zorgt dat een zeil van vliegerdoek (spinaker?) er wat netter uit ziet dan mijn exemplaar.
http://home.student.utwente.nl/d.w.a.yska/schip/
Alvast een goed uiteinde gewenst,
Groeten
Douwey

@ Douwey. Ik weet niet precies hoe je zeilen hebt gemaakt, maar volgens mij heb je ze geplakt. Ik heb mijn zeilen ook van spinaker doek gemaakt en heb deze genaaid, aan het voorlijk en bovenlijk. De rest heb ik niks mee gedaan, mijn ervaring is dat dit wel goed gaat (Ik heb ook een micromagic en hier is dat ook bij).

DSCF3039.jpg

MvG

als je idd alleen het voorlijk stikt dan is dat voldoende. als je voor het uisnijden van je zeil ook nog een soldeerbout gebruikt komt het zeker goed. hierdoor zal het zeil niet gaan ravelen! ik maak al jaren vliegers en ik snij mijn delen altijd met de soldeerbout: nooit problemen gehad!

succes, Francis

PS op de foto's lijkt het alsof de romp niet echt heel strak is maar een beetje golvend klopt dat? dat zal de vaar eigenschappen namelijk niet ten goede komen....

Dit klopt inderdaad helaas. Ben er zelf ook niet helemaal tevreden over. Het is mn eerste bootje, maar de volgende keer zal ik zeker meer tijd investeren in het goed maken van de spanten.
Ik heb inmiddels wit spinaker gekocht , wat toch een stuk mooier is dan rood en ga binnenkort achter de naaimachine en de soldeerbout zitten.

@ Douwey. Hoe is het met je boot het is al een tijdje stil hier.

MvG

@ 16 kwadraat
Ik ga inderdaad een stuk minder snel dan jij. Gisteren heb ik een kiel gegoten, wat neit echt geweldig ging. Ik heb klei gebruikt voor de mal, maar daardoor is hij niet netjes glad geworden, ook had ik mn mal tijdens het gieten scheef staan, dus moet ik er nu een stuk van af zagen en hem met plamuur glad maken. De zeilen heb ik al wel op maat gesneden, maar nog niet genaaid. Hoe zorg jij eigenlijk voor de bevestiging van de zeilen aan de gaffel en giek. Ik heb veel tijd erin gestoken om ze netjes uit een stuk te maken, dus ik maak er liever geen sleuf in met het risico dat ik ze dan splijt. Verder krijg ik steeds meer ideeën over hoe ik het bij een volgend bootje aan ga pakken (met name voor het bouwen veel meer bedenken hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien).

@Douwey.
Ik heb op dit moment veel vrije tijd dus kan wat meer tijd in me boot stoppen, dus het schiet wel op. Wat betreft de bevestiging van het zeil aan de giek en gaffel. Hoe aan de gaffel weet ik nog niet precies, ik denk dat ik hier wel een gleuf in maak. Aan de giek, maak ik het zeil alleen aan de hoeken (schoot en halshoek) vast, zodat je het zeil bolling kunt geven. Dit is nodig omdat ik het zeil uit een stuk gemaakt heb en niet in banen, die voor bolling zorgen.

MvG

De bouw schiet momenteel niet erg hard op, ook omdat ik graag een paar dingen over wil gaan doen zoals het maken van het dek, het gieten van de kiel. Dit omdat ik liever toch een dek heb uit een stuk en ik de kiel de eerste keer heb gegoten in klei die niet droog genoeg was kennelijk waardoor het totaal niet mooi glad is geworden, dus nu nog maar een gips proberen. Verder ben ik op zoek naar mooi staaldraad om verstagingen van te maken. Is er iemand die weet wat voor draad je daar het best voor kan gebruiken?
groeten
Douwey

Hoi,
De boot gaat er vooruit.Zodra mn huisgenoot en zn camera weer terug zijn van vakantie zal ik wat fotos plaatsen.
Vraagje: vandaag een mal gemaakt voor de kiel van gips, maar nu krijg ik de vorm niet uit het gips. Iemand nog tips?
Groeten
Douwey

De bouw schiet momenteel niet erg hard op, ook omdat ik graag een paar dingen over wil gaan doen zoals het maken van het dek, het gieten van de kiel. Dit omdat ik liever toch een dek heb uit een stuk en ik de kiel de eerste keer heb gegoten in klei die niet droog genoeg was kennelijk waardoor het totaal niet mooi glad is geworden, dus nu nog maar een gips proberen. Verder ben ik op zoek naar mooi staaldraad om verstagingen van te maken. Is er iemand die weet wat voor draad je daar het best voor kan gebruiken?
groeten
Douwey

SAILSetc (niet goedkoop)

Dankje voor de tip pendelaar. Ik was inmiddels al een keer bij quartel in Amsterdam. Daar hadden ze prachtig draad, maar de prijs was me iets te hoog. Nu ga ik toch maar voor gewoon enkel ijzerdraad.
Wat betrefd de gipsmal, door iets te agresief gedrag brak de mal, maar wel netjes dus ik heb hem nu gelijmd. Morgen maar weer lood smelten in een blikje boven het kampvuur. Ik zal laten weten of de lijm van de mal hitte bestendig is.
Groeten
Douwey

Pas nu wel op met die mal. Vloeibaar lood over je vingers is niet prettig. misschien kun je voor de zekerheid nog een paar touwen om de mal binden zodat de mal bijeen blijft mocht de lijm het begeven.

Groet Eduard

Back