BM3520-7 670kv is dat wat?

Ik zit ook te kijken naar zoiets, een funtana s40 (hangar-9) 1,5m span en 3d ongeveer hetzelfde dus en dan ook goedkoop.

deze setup had ik in gedachte:

Motor (45$): A41207 660kv 309 gram (axi 4120-14 kloon) (een paar axi testgegevens http://www.bnhof.de/~ho1645/d_bl_axi.pdf)
Tekoop, hier: http://www.himodel.com/en/rc_hobby/electric_1882.php

Regelaar (GOEDKOOP, 30$): towerpro 65A (ook bij himodel) http://www.himodel.com/en/rc_hobby/electric_977.php

Accu:
4100 5s 15C (137,50) http://www.himodel.com/en/rc_hobby/electric_1763.php
of 3300 5s 20C (£73.95 (om in dollars te blijfen ;) 140$ http://www.maxpoly.co.uk/

Aan servo's zit ik nog te tweivelen, of standaart dingen (kost me niks, heb ik liggen) of D2000 16gram en staufenbiel verkoopt de funtana s40 en zecht dat deze voldoende zijn (scheelt 96 gram 8O ) http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=407&ktg=73
wel weer 16,90/servo (als je er 4 koopt)(en 12E verzendkosten :cry: )
Zijn die sterk genoeg? (ik wil niet mijn tandwielen strippen bij een snap of tipspin ofzo)
(Mss metal gear? http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=409&ktg=73 )

De aandrijving komt op 215$ of 170 euro (355$ of 280 euro met 2 accu's)
Verzendkosten niet megerekend en bij himodel kan het zonder de (de jjuiste) prijs op de verpakking dus geen douwane problemen (mag niet, ik weet het)

en even harold's verhaaltje erbij

Vliegtuig 2.7 kg (hopelijk/waarchijnlijk minder)
motor 10% van totaal => 270g ik heb 309=11,5% prima dacht ik
Bij 3S zouden we 2 keer gewicht zijn => 5400.
Bij 5S ipv 3S dan lager en wel 3/5 van 5400 => 3240 mAh. in neem 3300 of 4100 (3300 lijkt dus beter).

Niets is echt ideaal maar dat krijg je als je op de kosten moet letten.

Duurt allemaal nog wel een tijdje trouwens, eerst mijn rijbeweis halen (duur :roll: )
 
Ik heb de andere accu's gezien en ben erg tevrede met de hyperion accu's doe ik al heb, zijn zeker een goede optie stuk duurder maar je krijgt er zeker meer voor

6s doe ik zeker niet, veel teveel toeren (en gewicht).
 
nando zei:
en even harold's verhaaltje erbij

Vliegtuig 2.7 kg (hopelijk/waarchijnlijk minder)
motor 10% van totaal => 270g ik heb 309=11,5% prima dacht ik
Bij 3S zouden we 2 keer gewicht zijn => 5400.
Bij 5S ipv 3S dan lager en wel 3/5 van 5400 => 3240 mAh. in neem 3300 of 4100 (3300 lijkt dus beter).

Meer capaciteit mag wel hoor. Je krijgt dan meer vleigtijd en vanwege iets zwaarder wat minder 3D overpowering.
Je mag dus kiezen.

Ik vloog (stuk :cry: ) een holiday van 180g met een typhoon 6/3D (35g = OK) met 2S800 (1.5 x 360 = 540 volgens richtijn). Het ding vloog echter veel leuker met 3S1500. Zwaar overpowered in dat geval 20 m/s vertikaal.
Moraal: Je mag altijd minder vliegtuig aan je aandrijving hangen (= zwaardere aandrijving voor gegeven vliegtuig) voor betere prestaties.
 
Van wat ik heb gelezen over de funtana is het zeer belangrijk dat je het gewicht laag houd bij een shocky (indoor) merk ik 10 gram al dus ik ben erg aan het "grammeneuken" en als 3300 prima gaat zou ik niet voor 4100 kiezen. (Hogere max ontlaadstroon betekend ook (iets) hogere max laadstroom, mijn kokam's laad ik 1,5-2C.)

Wie weet wat er over een paar maand te koop is, ik zei het al, eerst mijn rijbeweis.

(ps: ik heb een shocky (voor buiten) 240 auw, ik vlieg hem met 1200 2s, heel lang 3d :wink:)
 
ik gebruik die BM3520 op 4s met een 14x6 (40A)zoals ik al eerder schreef op een katana: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=491971#491971 nu vond ik de snelheid te laag en heb ik er een 14x10 opgeplaatst waarmee hij 60Amp's piek vraagt, wel dit is nu totaal niet meer te vliegen want na 3,5 minuten zijn de bat's plat.opzich komt de motor wel niet te warm met die 60amp= 800Watt.
Modeller van de club vliegt op 5s en een 11x6 en daarmee trekt de combinatie 37Amps, wat deftig acro vliegt maar nog geen 3D.

Groeten
 
Ha, mooi. veel info over deze motor.

Ik wil deze een in gaan zetten in een Telemaster en in een Super sportster .60.
Zit alleen nog te kijken naar 4S of 5S.
 
Als je met props van 14/13/12 wil draaien icm 4 of 5 series dat is dat een goede optie. Ik gebruik 6S en zit met een 11" redelijk aan z'n max.
 
@val: is 800 Watt niet een beetje veel voor die motor? Volgens mij is gemaakt voor maximaal ca. 600 Watt.

@Sanka: ik hade deze motor ook in gedachten voor een Telemaster (enthousiast geraakt door Theo's project :) ) Ben benieuwd naar je ervaringen aangezien ik de eerste maanden nog geen tijd heb om te beginnen met bouwen.
 
@ Jakkie takkie

Ben nog lang niet klaar met de bouw, maar ik ga deze week hopelijk de motor in de romp bouwen.
Maar ik zal de resultaten hier wel ergens melden.

@ Planck_Franck

Was idd van plan om iets van 12 to 14" te gaan zoeken. Maar daar moet ik eerst nog wat meer info / testen voor hebben. Die wattmeter die ik heb gekocht komt dan wel van pas....
 
Jakkie takkie zei:
@val: is 800 Watt niet een beetje veel voor die motor? Volgens mij is gemaakt voor maximaal ca. 600 Watt.

waarom, de draadjes komen nog niet eens zwart. :D het is wel slecht voor het rendement en men batterijtjes.En het is natuurlijk een piek belasting hé van een tiental seconden
Ik zou moeten weten hoe je het scherm in een afbeelding kan gieten. dan kan ik je een graphiek laten zien die ik gemaakt heb met een eagle tree logger. dan kan je ook het toerental zien wat op max 6157tr licht bij 769Watt dit met een aeronaut klap carbon schroef 14x10.
Om hem op die manier te gebruiken zou ik je een toestel aanraden wat minder dan 2 kilo vliegklaar weegt.

Voor continu hebben verschillende op de club hem vliegend met een 5s paket en een 11X6 cam/prop op 40 Amp
 
Als je echt wilt meten=weten :

Gebruik een wattmeter EN een toerenteller.

Met RPM, propmaat en het aantal watts uit je accu kan je heel goed bepalen wat voor jou setup de beste configuratie is/ waar het optimum ligt
Je weet dan ook precies of je de boel om zeep helpt of niet :D
 
Ik heb gemeten op mijn J3 Cub, 5 cellen 12x8 prop zat ik op ca. 45 Ampere als ik het goed heb. Power genoeg maar voor langere vliegduur misschien nog terug naar een 12x6.
 
Ik gebruik na veel proberen her en der juist deze online calculator voor bepalen van efficiency etc.. Werkt erg goed en vrij nauwkeurig......EN zij heeft een enorme verzameling propmaten.

http://www.badcock.net/cgi-bin/powertrain/propconst.cgi

Dit is de gemeten output in mijn calmato sport :

6S 11*5.5 APC-E ( 74%......erg netjes voor een 50 euro motor)
op 50% motorvermogen loopt de motor (berekend) zelfs op 83% eff.

http://www.badcock.net/cgi-bin/powe...rent=45.00&Watts=855.00&Height=+++0&Temp=20.0
 
mooi; kan iemand mij dan een "schot voor de boeg"-advies geven voor een prop op deze motor?

uitgangspunten:
- kist: Extra 300S
- gewicht: 2700 gr
- accu: 5 cellen 4200 mah / 16C, eventueel goedkoop (en iets zwaarder) alternatief: 5 cellen 4400 mah / 12C
- prestaties: leuk aerobatic, geen prophangen, goede vliegtijd

webextra1a.jpg
 
franck, dat is toch allemaal gegeven...

Propellor maten (soorten) kun je dicht in de buurt komen door meten berekenen en ervaring (van jezelf en andere) de ENIGE manier dat je de beste prop kan krijgen is vliegen. Trail and error...
 
Planck_Franck zei:
gewicht is alles, motor accus etc ?

Franck,

Gewicht is het verwachte vlieggewicht, dus helemaal compleet
Sietse heeft inmiddels voor mij de motor besteld bij Hobby Koala (ik heb 'm beloofd mij vanaf heden ook te verdiepen hoe Ebay en Pay Pal werkt); accu, regelaar etc. komt later wel
 
Back
Top