BM3520-7 670kv is dat wat?

"The batteries that I tested with are the Elecric Power 2200 12C in 3P and 4P
They held high voltage under the load I was using so if you use a lower C rate or smaller mAh the voltage under load will be less and the performance will be different"

ZamBeZi zei:
Als ik de eerste berichten lees, gaat het volgens mij over een lichtere versie..

Je hebt het helemaal goed, ik was verkeerd... mijn excuses. :oops:
(maar ik zie wel dat ik je neus in de juiste richting heb gehoplen :D )

We komen wel weer verder. :wink:

Je krijgt wat je wil uitgeven voor mij is deze motor uit de zelfde kategorie als de fietsbellen... speling op de lagers en zo.

Voor een 3d setup boven 2 kilo zou ik ook eerder naar 5 cellen en meer gaan.
Het lijkt me ook mogelijk om het rendement wat te verhogen van de 3520 daar der nog redelijk wat lucht tussen de tanden zit.

Groeten val

val zei:
Je krijgt wat je wil uitgeven voor mij is deze motor uit de zelfde kategorie als de fietsbellen... speling op de lagers en zo.

wat is het alternatief? de dikste Typhoon komt niet aan deze waarden, toch?

val zei:
Het lijkt me ook mogelijk om het rendement wat te verhogen van de 3520 daar der nog redelijk wat lucht tussen de tanden zit.

Flossen of poetsen zal niet helpen hoor 8) dat wordt dus herwikkelen met dikker wikkeldraad. :wink:

Lijkt me toch nog steeds een mooi projectje om niet dadelijk je broek aan te scheuren.

rafgol zei:
Lijkt me toch nog steeds een mooi projectje om niet dadelijk je broek aan te scheuren.
Dat is het zeker,
Ik heb er gisteren nog een besteld voor iemand die een westerly wil zien klimmen :). hij is eigenlijk niet zo veel zwaarder dan een speed 600 dus... en je kan hem zelfs iets lichter en luchtiger maken door dat goud achtig onderdeel weg te laten.

en deze op men katana doet het ook nog na een plat vlakje op de as te slijpen. het is wel een beetje te weinig 4s-3200 4 min volgas heb je bijna cont nodig bij 2,5 kilo daarom zou een 5-de cel beter zijn.

Zambezi, een alternatief een AXI 2826/12 zou ver hetzelfde moeten geven. of een sterkere axi 4120/18 met 5 a 7 lipo's deze zal prettig vliegen. ongev 125Euro

groeten Val

val zei:

Groeten val

@Ehhhh
Misschien een domme opmerking hoor Val maar hoe krijg je die ruimte er dan tussenuit, kun je dit uitleggen :?:
Die magneetjes zitten toch "gefixeert" in de buitenring gelijmt.
En dat van de lagertjes, gewoon vervangen door kwaliteitlagers :?: kost je misschien voor 2 lagertje's zo'n 10 tot 15 eurie's, dan komt dit motortje op "maar" 60 eurie's max.

Groet Ger Kovacs.

Ger Kovacs zei:
Misschien een domme opmerking hoor Val maar hoe krijg je die ruimte er dan tussenuit, kun je dit uitleggen :?:
het is de ruimte tussen de statortanden die ik bedoel , je zou er dikker draad of meer wikkelingen op kunnen leggen zoals rafgol ook al antwoorde.

En dat van de lagertjes, gewoon vervangen door kwaliteitlagers :?: kost je misschien voor 2 lagertje's zo'n 10 tot 15 eurie's, dan komt dit motortje op "maar" 60 eurie's max.

Groet Ger Kovacs.
Dat kan makelijk want ze zitten niet gelijmt en vallen er zo uit als je hem open maakt. (eigenlijk worden kogellagers gefixeert met een perspassing.)

val

Ik wil deze topic een beetje zuiver houden en niet te veel inzoomen op die Extra van mij, maar als ik zo de verhalen lees, ben ik er nog niet helemaal uit.
Ik heb feitelijk alles liggen om die kist brandstof te vliegen (okee; oud O.S.je, maar een wat nieuwer dingetje is natuurlijk voor niet te veel zo geregeld), maar wilde 'm eigenlijk electro vliegen en dan zo licht mogelijk (is mij getipt voor dit soort kistjes).

De lichtste (tevens goedkoopste) optie is zo ongeveer deze motor met 4x1500 mah/7,4 volt's lipo van Perba (2 packs serieel, 2 packs parallel). Ik ben dan ongeveer net zo zwaar als met een 7,5 cc brandstofmotor en als ik wat lichtere servo's er in zet (heb ik liggen notabene) met 3 kg trekkracht ben ik weer 100 gram lichter; dan zou ik met een beetje mazzel op de 2450 gram uit kunnen komen.
Met een dikke Axi op 5 of 6 cellen (3-pack is natuurlijk redelijk standaard) zal 't fors beter presteren, maar wordt 't wel een stuk zwaarder. Om over de kosten maar te zwijgen!

ZamBeZi zei:
Ik wil deze topic een beetje zuiver houden en niet te veel inzoomen op die Extra van mij, maar als ik zo de verhalen lees, ben ik er nog niet helemaal uit.
Ik heb feitelijk alles liggen om die kist brandstof te vliegen (okee; oud O.S.je, maar een wat nieuwer dingetje is natuurlijk voor niet te veel zo geregeld), maar wilde 'm eigenlijk electro vliegen en dan zo licht mogelijk (is mij getipt voor dit soort kistjes).

De lichtste (tevens goedkoopste) optie is zo ongeveer deze motor met 4x1500 mah/7,4 volt's lipo van Perba (2 packs serieel, 2 packs parallel). Ik ben dan ongeveer net zo zwaar als met een 7,5 cc brandstofmotor en als ik wat lichtere servo's er in zet (heb ik liggen notabene) met 3 kg trekkracht ben ik weer 100 gram lichter; dan zou ik met een beetje mazzel op de 2450 gram uit kunnen komen.
Met een dikke Axi op 5 of 6 cellen (3-pack is natuurlijk redelijk standaard) zal 't fors beter presteren, maar wordt 't wel een stuk zwaarder. Om over de kosten maar te zwijgen!

Dennis, gewoon gaan voor electro, ik ben ook om.
:D
Zitten echt meer voordelen aan electro dan aan methanol, de electro techniek gaat maar door, de prijzen van de accu's en dergelijke blijven maar dalen. :wink: je spulletjes blijven mooi schoon, je kan lichter bouwen :idea: de prestatie's worden dus nog hoger met minder vlieggewicht. :idea:
Nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen :?: als verstokte methanol burner :?

Groet Ger.

Ik heb toch nog een keertje jullie hulp nodig i.v.m. die Extra

Ik heb dit draadje gestart over die BM3520 outrunner: goede ervaringen, wel op 5 cellen vliegen.
Op de site van Perba jagen ze een Edge met 3,5 kg trust de lucht in met dat (overbelaste?) ding - 't lijkt wel de Endeavor!

Helaas heeft niemand tot op heden ervaring met de Roxxy 5055/08, maar volgens een een verkoper trekt dat ding met gemak die Extra.

Dan Aircraftworld: die zeggen dat ik toch echt 't beste een Hyperion Z4025 kan nemen i.p.v. een Z4020 als ik boven de 2,5 kg kom.
Dit betekent gelijk een dikke accu en een kist die flink zwaarder wordt.

Ik heb inmiddels die kist wat beter (in onderdelen) gewogen: 1850 gram ex motor ex accu, de rest zit er wel bij dan.
Met de BM3520 en een HIMODEL 3300 mah lipo zit ik dan op een kleine 2600 gram.
Met de Hyperion Z4025 en een 4100 mah lipo zit ik dan op ruim 2800 gram.
De kleinere Z en de Roxxy zijn bijna identiek en zitten qua gewicht tussen de BM en de grote Z in.

Eigenlijk wilde ik de Z4020-14 bestellen met een HP-LVX3300-5S lipo (20C), de kist gaat dan 2600 gram wegen, maar daar twijfel ik nu toch een beetje aan.

Conclusie: niet te trekken. De een is enthousiast over een B-kwaliteit outrunner van 237 gram. De ander beveelt een A-kwaliteit aan die 100 gram zwaarder is, waardoor de hele kist een stuk zwaarder wordt (accu's ook dan).
Belangrijk voor mij is: leuk aerobatic vliegen en niet te zwaarlijvig; moet enigszins vergevingsgezind kunnen landen (= licht)

weer wat geleerd: als je zelf je laatste (zeer oude) post edit, komt je draadje natuurlijk nooit bovenaan te staan :evil:

ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen met bovenstaand verhaal!

Als je motoren met elkaar wilt vergelijken kijk dan naar 2 dingen:
- gewicht
- Kv (toeren per volt)

Dit zijn de "CC's" van een elektromotor.
Als je het over een "6.5cc motor" hebt vraag je ook niet naar het merk, en dat terwijl bij verbrandings motoren de verschillen tussen merken en types groter zijn dan bij elektro motoren.

Als gewicht en Kv hetzelfde zijn, dan zijn de motoren zondermeer vergelijkbaar met elkaar.
Dit komt omdat elke goed ontworpen motor de zelfde optimale verhoudingen heeft tussen ijzer/koper/magneten/ring.
Het blijkt dat een buitenloper een behoorlijk rendement houd als je de motor niet zwaarder belast dan 3 watt/gram. Meestal is het rendement beter als je wat minder zwaar belast (bijv 2 watt/gram).
Als je een motor nog lichter belast heb je daar geen rendements voordeel van en sjouw je eigenlijk alleen extra gewicht mee.

Even kijken naar de genoemde motoren:
Roxxy 5055/08: 276g,Kv=550
Hyperion Z4025-10: 356g, Kv=560 (of lager bij andere wikkeling
Hyperion Z4020-14: 284g, Kv=574
BM3520: 237g, Kv=670

De Hyperion Z4020-14 is zondermeer vergelijkbaar met de roxxy.
De Hyperion Z4025 is een stuk sterker en de BM3520 wat zwakker.

Kijk naar de toepassing.
Met 200watt/kg (brushless, goede prop) kan je al bijzonder krachtig vliegen. Alleen voor echt 3D mischien iets meer nodig.

5s lipo = 5x 3.3V (gemiddeld, belast) = 16.5V
Met 40A 600 watt heb je voor een kist van 3kg al 200 watt/kg. Bij een lichtere kist dus nog meer.

Alle motoren zijn dus bruikbaar.
Met 600 watt zit je zelfs met de BM3520 nog onder de 3 watt/g grens, dus kan je rekenen op een goed rendement en voldoende vermogen.

Met de zware 4025 kan je boven de 1000 watt komen, maar zoveel vermogen heb je denk ik niet nodig. Dat is meer iets voor een groter vliegtuig.

De 4020 en roxxy komen mooi en de buurt van 2 watt/g, dus dat lijkt optimaal, maar kijk nog even naar de zin en onzin van een absoluut top rendement:

Met een 100g zwaardere motor word je kist (2600g --> 2700g) zo'n 4% zwaarder. Als je niet 4% meer rendement hebt heeft dat dus geen zin.
En dan nog: Heb je die paar procent extra wel nodig?
Langer vliegen? Neem een 100g zwaardere lipo en je en je wint veel meer (15-2-% bij 5s van zo'n 500g).
Je accu is directe energie. de rest zijn energie omzetters (motor = elektrisch naar mechanisch, prop = mechanisch naar lucht).

Een goede reden voor een te zware motor kan zijn om een voldoende lage Kv te krijgen bij een motor die ook veel strom aankan, zodat je een betere prop kan gebruiken.

Kortom: Ik zou de goedkope en lichte BM nemen en extra investeren in een goede accu.

(kandidaat voor FAQ)

Bedankt voor alle antwoorden!

Ik denk dat ik er wel uit ben nu: 't wordt de BM met de volgende accu: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3792

Deze is een maatje groter dan ik eigenlijk wilde, maar daardoor heb ik aan 16C genoeg.
Hij is een paar tientjes duurder dan wat bijv. Perba kan leveren, maar wel uit 1 stuk (lijkt me wat handiger met balanceren en geen gedoe met extra stekkers), toch vrij vierkant van vorm (i.v.m. zwaartepunt) en flink wat lichter.

Nu nog een prop uitkiezen en eerst de kist maar eens gaan opbouwen; straks heb ik hartstikke veel lood in de neus nodig en had ik beter die Roxxy (of de Perba lipo's) kunnen nemen!

Prima keuze.
Het is raadzaam om een lipo liever niet aan de door de fabrikant opgegeven "continu C" te gebruiken maar op 2/3 van die waarde. Spanning is dan hoger en het lijkt voor de levensduur ook beter.

Ik begin een groter verband (vuistregel) te zien voor vliegtuigen met buitenloper en lipo wat lijkt te kloppen van shockflyer tot F3A.
Nieuwe vuistregel:
- motor ongeveer 10% van vlieggewicht
- lipo capaciteit bij 3S: Aantal mAh = (minstens) 2 keer vliegtuig gewicht in gram. Bij andere accu dan 3S dan in verouding aanpassen. Bij meer cellen dan lagere capaciteit.

Dit vorbeeld:
Vliegtuig 2.6 kg
De bruikbare motoren zijn rond 260g
Bij 3S zouden we 2 keer gewicht zijn => 5200.
Bij 5S ipv 3S dan lager en wel 3/5 van 5200 => 3500 mAh.

Ander voorbeeld met fietsbel:
vliegtuig 500g
Fietsbel is met 50g 10%
Werkt goed met 3S 1000 mAh accus, maar word ook wel gebruikt met 2000 mAh.

Acro master van multiplex.
Vliegtuig ongeveer 1kg.
Aanbevolen motor - net iets boven 100g.
Aanbevolen accu is 3S 2000mAh.

F3A:
5kg (max toegestaan)
De motoren zijn 500g of daarboven (650g).
Gebruikte accu's 10S 3300-3700mAh
Volgens de vuistregel zou het zijn:
10Ah bij 3S => 3/10 * 10Ah = 3000 mAh

Shockflyer:
150g
=> 15g motor, 300mAh bij 3S
Bij 2S dan 450mAh.

{kandidaat voor FAQ)

toine zei:
Op ebay over de verkoper (uit de eerste post van dit draadje): Niet meer bij eBay ingeschreven

Wel te zien op: http://www.unitedhobbies.com/comersus6f/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=666
voor $ 29 (dollar dus, geen euro)
verzendkosten:
International Air Mail 251 - 500gr $9.16
EMS International Parcel 2KG MAX $29.00

Voor 29 + 9 = 38 dollar, ofwel ongeveer € 31,50 dus thuisbezorgd.

En dat is dezelfde verkoper als hobbykong etc etc...Deze meneer is "tijdelijk" verbannen van rcgroups. Hier loopt ook ergens een draadje over niet altijd even goede ervaringen met deze meneer. (ik heb deze ervaringen met twee lang geleden bestellingen overigens niet gehad)

Een beetje offtopic :

Programmeren van deze motor icm. een 6S lipo aan een towerpro (6S) regelaar is niet aan te bevelen.

Ik was er op tijd bij, maar al de " toontjes" van de towerpro regelaar zorgen er op 6S voor dat je motor (en) regelaar langzaam beginnen te roken :(

Programmeren met een 3S lipo aan de regelaar ging prima.

Jazeker, ik heb hier wat proef gedraaid. Deze regelaar icm met de de 3520 draait prima. Volgas trekt het hele setje harder aan de calmato dan dat zwaartekracht dat doet. Geen warmte problemen, timing staat op low, afslag werkt mooi op 2,75V per cel. Wel is de regelcurve niet echt liniar, mgoed dat is op de zender wel in te stellen.

Aardig wat geweld zo met een 11*5.5 prop en 6S, zal gauw eens wat meten.

IMG_3553.jpg

Back