BM3520-7 670kv is dat wat?

Ja idd, electric kan ook. Ik ga ze allebij testen en kijk het daarna wel (hout is ook licht hé).

Ik heb vandaag de A4120-7 uitgeprobeerd, mijn Diablotin ging onbeperkt vertikaal met een 13 X 4 funfly brandstofprop. De prop draaide 10000 tpm en trok 40 A , de spanning heb ik niet gemeten omdat deze prop niet in de lijst voorkwam. Een prop die wel voorkwam was de 11 X 5.5 die draaide 11200 tpm bij 27.1 A en 21.5 V. Dit ziet er wel heel goed uit, een paar procent afwijking van de meeting en het is weer heel anders.
Dit alles met een medium timing van de regelaar, de Ampère meter is van Jepe, de Voltmeter van Fluke en het toeren tellertje van ?

Dit kan haast niet kloppen, er moet een van de parameters niet goed zijn. Ik ga morgen weer meten, en dan ga ik wat met de timing spellen. Ik probeer morgen bij Dennis aan een APC E 13 X 4 te komen dan kan ik een beetje vergelijken.

Ik heb wat metingen gedaan met een andere toerenteller en een andere voltmeter, de getallen zien er nu wat aannemelijker uit voor deze A4120-7
De 11 X 5.5 met deellast: 7200 tpm, 6.5A, 23.7V
De 11 X 5.5 WOT: 11200 tpm, 28.6A, 22V
De 12X 6 WOT: 10100 tpm, 37A, 20V
Beide APC E
Toch heel erg leuke getallen voor een motortje van ongeveer € 50,-

Kijk Ben, dat lijkt er op (en een beetje wat ik had gehoopt van deze motor te zien.)

De 4120 is wel iets zwaarder in gewicht (70 gram) in vergelijk met de 3520, echter _als je meetgegevens kloppen_ heb je wel ongeveer dezelfde propspeed en thrust met pak em beetje 12% meer eff. op 6S lipos en een benodigd +/- 700 watt vermogen.

Netto heb ik in mijn calmato en in vergelijk met mijn 3520 dezelfde prestaties maar ik heb daarvoor 15 (!!!!!!) ampere meer stroom nodig ! 8O

Een "kort door de bocht conclusie" is dat deze motor dus net ff iets beter presteert dan de 3520 op 6S lipos en bij vermogens rond 700 watt +

Ben met jou permissie wil ik je gegevens wel posten op de BM3520-7 thread op rcgroups.n [edit heb ik al gedaan :D]

Bestellen dan maar weer :P

Franck, ik zit ff op rcgroups te kijken, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe jij die motor op je Calmato hebt gezet; kan jij dat hier toelichten? dit vooral omdat de ruimte tussen de gaatjes in de backmount en de zijkant van de motor heel gering is!

ik zit er ook over te denken om een funtana s40 die hier op een motor staat te wachten elektro te maken, welke motor kies ik dan best? ik vermoed de 4130-8 om fatsoenlijk te kunne 3D'en? zijn er al ergens meetgegevens van deze motor te vinden? aan hoeveel mAh lipo's moet ik denken om 10-15min te kunnen vliegen?

Franck, die ziet er idd intresant uit, de 4120-7 heb ik al besteld voor mijn Funtana S40 maar als ik een iets hoger landings gestel bouw kan ik een groote prop draaien, mss leuk om mee te experimenteren als hij af is, mss krijg ik een iets efficienter vliegtuigje. (Wel weer veel werk om opnieuw een prop en dergelijke uit te zoeken.) Eerst maar bouwen met wat ik heb.

Lespinoy, Ik open zo een topic over mijn funtana S40, 4130 is niet nodig (zou je op 8s oid moeten draaien) als je hem goed licht houd, en een lichte kist is zoiezo nodig voor vol 3d. (carbon landings gestel 22gservo's enz. enz.) Ik hoop hem <2500g te krijgen :o

@Nando, ik ga morgen naar Nijverdal, dan kun je de 4120-7 in de praktijk zien. Dan kan ik ook laten zien wat hij met verschillende propellers doet.

Ging ik maar naar nijverdal, ik heb een club evenementje waarik heen ga (en ook geen vervoer hierdoor :( ).

Frank, Jakkie, anderen,

Die vier boutjes die bij de BM3520 zijn geleverd; moet je die alle vier gebruiken om de backmount achterop de motor te bevestigen, m.a.w. de twee korte die al in de motor zitten dan vervangen?
Dit heb ik gisteren gedaan; hij draaide wat zwaar, maar wel rond ('dacht dat 't de rem op de ESC was). Toen ik een tikje gas gaf liet de BM middels tikken/resoneren/rammelen en een rooksliertje weten hier niet zo gecharmeerd van te zijn; het was maar een fractie van een seconde, want ik had gelukkig gelijk in de gaten dat er iets mis was.
Afijn; de boel gedemonteerd en de korte boutjes op de oorspronkelijke plek gezet, nu incl. de backmount er tussen. Twee lange boutjes op de overgebleven gaten en dus twee lange boutjes over...
Draait nu wel soepeler, ook al even proefgedraaid binnenshuis op drie cellen; gaat prima, al vind ik wel dat de motor t.p.v. het achterste ook met drie cellen aardig heet wordt. Dit zou wel normaal kunnen zijn, toch?

ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik heb ook even ziten puzzelen met de boutjes, je moet ze wel alle 4 gebruiken, dus alle boutjes uit de motor en via de mount bevestigen. Wel opletten, de lange boutjes komen erg dicht bij de wikkelingen als je ze indraait.

Wat betreft warm/heet worden, zonder prop wordt ie dat al heel snel, ook op 3S. Ook met prop op de testbank wordt de motor snel heet. Voorzichtig dus met proefdraaien. Alleen tijdens vliegen wordt de motor goed gekoeld.

Ik heb iets langere boutjes gebruikt, je moet er echter zoals Franck aangeeft natuurlijk even op letten dat ze niet tegen het binnenwerk van de motro aankomen. Ik geloof dat ik een klein stukje van de boutjes heb afgevijlt

halloa

ik zit er aan te denken om deze motor in een hotliner te stouwen
en dan aan deze set up:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=957
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=1075
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=975
ik weet alleen niet als de accu sterk genoeg is en wat voor een klap prop ik erop moet zetten het is voor deze kist:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=46031&highlight=impression
groetjes Dennis

Hij zou er zeker mee vliegen en ook wel vertikaal gaan maar past hij uberhoubt wel, (is ook voor je accu belangrijk hé). En een 16-12(?) prop maar dat kun je zo niet zeggen dat moet je meten en gewoon veel vliegen met een paar props.

Als je alles uit die motor wilt halen zou ik zeker voor 5-6s gaan en een accu die een 60-80A kan trekken (het gaat hier om piek hé, 10 seconde naarboven)
Zoiets: http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1058
en een prop rond de 14-10? probeer er een paar props, max 70A en gewoon veel vliegen tot je de fijnste hebt.
Bij die reg staat 80A 10sec burst, maar of je het daar op moet gokken (voor de zekerheid een koel elementje erop plaatsen en voor voldoende luchtstroom erlangs laten gaan)
Maar WTF is het nut van een balancer op je reg??? dat je (zo af en toe) laad met een balancer kan ik begrijpen maar om elke keer dat je ze ontlaad te balanceren :? :? :? naja.

Ik heb de hotliners van JorisC en Paulraaf gezien en verwacht niet dat je zo snel klimt als hun (wie weet wat er in duikvlucht gebeurt :wink: ) maar die gaan ook absurd snel.

Back