bmi carboon 450exp gyro gain teveel?

  • Topicstarter Topicstarter bruno_p
  • Startdatum Startdatum
B

bruno_p

Guest
hallo allemaal,

sinds een weekje ben ik in het bezit van een bmi carbooon 450 exp.
dit is mijn eerste heli,dus ik ben nog vollop aan het leren om dit ding te besturen.

vandaag heb ik nog proberen te oefenen, maar het viel mij op dat de staart langzaam maar zeker wat draaid.
ik moet dus constant bij sturen op mijn afstandbediening. ik heb de trim op maximum staan voor de hekrotor maar dit is nog steeds niet genoeg om de heli recht te houden;

kan het zijn dat de gyro gain te hoog staat ?

kan wel even wat hulp gebruiken ,aangezien ik nog niet veel ken van heli's :/

nog een ding: waarvoor dient die "gyro sw" knop op mijn transmitter?

alvast bedankt ,

bruno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik had net hetzelfde probleem met mijn carboon 450s.
mijne is nu in de winkel. ik heb een andere zender gekocht in plaats van die in de kit.
over welke zender beschik jij daar ? mvg
 
gewoon de standaard zender die erbij zat :/ er staat " bmi carbooon 450 fm4 digital proportional radio control system" niets anders

ik ben niet van plan om hem naar de winkel te sturen maar het zelf op te lossen.kan je mij laten weten als je je heli terug hebt ,wat het probleem was?

eens ik wat deftig kan vliegen met mijn heli sta ik wel open voor upgrades enzo( andere zender,carbon onderdelen,..) maar voorlopig gewoon de standaard stuff :)

bedankt
 
1: nog iets dat ik opgemerkt heb: als ik de heli laat draaien maakt hij een licht"tikkend" geluid :/alsof iets hapert ofzo.

kan het zijn dat de hoofdas niet recht is?

2: en als ik de rotor gewoon met de hand langzaam draai ,draait hij op een moment wat stroef :s licht dit aan de autorotation clutch ofzo?want hierdoor draait hij minder soepel

zie link: YouTube - bmi carbooon 450 exp vibration problem

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi bruno_p, omdat de heliespecialisten dit draadje nog niet gevonden hebben zal ik alvast proberen te antwoorden op je vragen.
Let wel, ik ben ook nog niet zo heel lang bezig met helie-vliegen.

-Als de gain te hoog staat dan gaat de staart zenuwachtig heen en weer slaan omdat hij overgecompenseerd wordt. Dit is bij jou niet het geval lijkt me.
Je staart draait steeds dezelfde kant op dus is de hoek (pitch) van je staartbladen te hoog of te laag (ligt eraan welke kant hij uit gaat).
Mogelijk is de "headspeed" (=toeren van de hoofdrotor) ook te laag...

Je zal dus met de staartservo over de staartbuis moeten schuiven totdat de helie mooi stil blijft hangen met de trim in het midden. Je zal hem niet perfekt stil krijgen maar doe dit zo goed mogelijk. Telkens een héél klein stukje en dan voorzichtig testen en zo verder...
Spijtig genoeg zie ik van hieruit niet in welke richting de servo moet verschoven (vooruit/achteruit). dat hangt af van de constructie van de helie en in welke richting de neus/staart draait.

-Bij een kromme (hoofd)as gaat de helie schudden/trillen. Bij jou ook niet het geval begrijp ik...

-Als de rotor stroef draait op bepaalde plaatsen dan is het meestal dat een tandwiel niet perfekt rond is. Beetje stroef kan geen kwaad en zal na wat vliegen wel verdwijnen als het geheel op elkaar "inslijt" maar dit mag natuurlijk niet teveel zijn. Ook weer moeilijk om dat van hieruit te beoordelen.

-Een knop met "gyro sw(itch)" zou kunnen beteken dat je een HH (Heading Hold) gyro hebt en dan zou die knop/schakelaar kunnen dienen om te schakelen tussen "normaal" en "HH". Maar zeker weet ik het niet aangezien ik die zender niet ken.
Als je geen handleiding hebt dan kun je misschien op de site van BMI of elders op het internet er ééntje vinden/downloaden?

Probeer anders iemand in je buurt te zoeken die ervaring heeft met helies en die je verder op weg kan helpen...;)
 
Check het helifreak forum. Staan ontzettend veel filmpjes op over het afstellen van gyro's en de staart. Verder is het verhaal van slomo behoorlijk compleet.

Verhaal over het 'staartbuisschuiven' met de servo is het eerste wat ik zou doen in de normal mode van je gyro.
 
hallo , ik heb vandaag de staartservo over de staartbuis geschoven en zal het morgen eens testen als ik tijd heb.

denk dat het stroef lopen idd zal verdwijnen met de tijd ,want het is echt zeer licht stroef hoor

alvast bedankt voor de uitgebreide reply
 
dag bruno,

check ook de tandwielen eens die de rotor doen draaien. hier kan een tandje zijn dat stuk ik ook ( is bij mij het geval geweest :rolleyes:)
groeten
steve
 
Komt de 450xp niet zonder zender?

Ik heb een BMI 450s. Deze heeft wel de gyro switch maar heeft geen HH modus. Het is mij ook een raadsel waarom die knop er op zit.
 
Komt de 450xp niet zonder zender?

Ik heb een BMI 450s. Deze heeft wel de gyro switch maar heeft geen HH modus. Het is mij ook een raadsel waarom die knop er op zit.


alles zat in een aluminium koffer dus zender,lipo.. rtf dus
zeer complete set moet ik zeggen :)alleen jammer dat er geen 12 v adapter bij zat :s

grtz
 
Komt de 450xp niet zonder zender?

Ik heb een BMI 450s. Deze heeft wel de gyro switch maar heeft geen HH modus. Het is mij ook een raadsel waarom die knop er op zit.
idem, zelfde set. heb nu wel een mx12 als zender. digitale trims heersen toch wel :)
 
Back
Top