BMI Copperhead12 with new front end...

Joost K.

Forum veteraan
Hierbij mijn bouwverslag van de BMI Copperhead12 1/12 auto met de kersverse nieuwe voorophanging die net uit is van BMI...

ENJOY!!!

Vandaag was het dan zover... De deurbel ging en de beste man van de TNT post kwam aan de deur met een pakketje...
Eenmaal binnen natuurlijk meteen de doos open gemaakt en jawel hoor, daar zat de nieuwe 1/12 auto in voor het indoor seizoen.

De BMI Copperhead12 mét nieuwe voorophanging die revolutionair is!!!

Allereerst voor het bouwen maar even de doos en inhoud bekeken...

- De doos van de BMI Copperhead12...
BMICopperhead12001.jpg

- De doos open gemaakt en tadaa, zoals bij meerdere modellen alles netjes in zakjes...
BMICopperhead12005.jpg

BMICopperhead12003.jpg

Goed, toen maar eens begonnen aan de bouw van het beestje en zoals bij elke wedstrijdauto met carbon onderdelen staat als eerste het lijmen van de carbon randen op de lijst... Niet het leukste werkje met aanzicht van de rest van de inhoud voor je maar het moet wel gebeuren dus hup, de lijm erbij en wat wattenstaafjes en lijmen die handel.
(tipje, gebruik wattenstaafjes met houten stokjes! Dat voorkomt een hoop gasvorming en stank...)

BMICopperhead12008.jpg

Daarna kan het echte bouwen beginnen en je merkt al snel dat het toch wel een kit is voor de wat gevorderde rijder/bouwer aangezien de zakjes met onderdelen niet genummerd of gemerkt zijn. Een beetje kennis van zaken is dus wel gewenst maar met de plaatjes (foto's) in de beschrijving kom je er wel uit.

Als eerste zijn de "flex-plates" aan de beurt en deze verschillen in die zin van een conventionele "link" auto dat deze flex-plates aan één zijde een pivot kogel hebben en aan de andere zijde vast zitten op het chassis. Een perfecte combinatie dus tussen een link en een T-plate auto en nagenoeg tweak-vrij!

- De flex-plates...
BMICopperhead12009.jpg

Daarna volgt het monteren van de lower pod plate aan het chassis d.m.v. een pivot kogel. Mooi detail aan de Copperhead12 is dat alle behuizingen van de kogels niet van gegoten plastic zijn maar gefreesd uit Delrin. De kogels zitten ook al in de houders en bewegen erg soepel. Het is ook niet nodig om deze te upgraden met andere kogels. De gebruikte spullen in de kit zijn allemaal al "top of the line"...

- Lower pod plate aan het chassis...
BMICopperhead12011.jpg

- De flex-plates aan de chassis kant met een spacer en een boutje/moertje...
BMICopperhead12015.jpg

Dan is de motorpod aan de beurt en ook dit zit er eigenlijk zo op... Alles past perfect op de plek van montage...

- De onderdelen van de rearpod...
BMICopperhead12016.jpg

- De rearpod gemonteerd op de lower pod plate...
BMICopperhead12017.jpg

De volgende stap in de manual is de cross-brace waar de demper tubes aan komen en de bodyposts... En ook de dempertubes kunnen nu in elkaar gezet worden...

- De cross-brace met hardware...
BMICopperhead12018.jpg

- De cross-brace op de auto met de (halve) tubes...
BMICopperhead12021.jpg

- Dan de upper pod plate in orde maken met de nodige aluminium ball-studs en de andere helften van de tubes...
BMICopperhead12022.jpg

Vervolgens mag je de center-shock in elkaar zetten. Deze komt van SILVA af en is een zg. "bladder shock". Het type dat we allemaal wel kennen van de toerwagens. De shock zit vrij simpel in elkaar en werkt erg soepel!!!

- De SILVA shock in onderdelen...
BMICopperhead12024.jpg

- De SILVA shock in elkaar gezet met de kit geleverde gouden veer... (meerdere typen veren kunnen gebruikt worden zoals Asso en CRC...)
BMICopperhead12026.jpg

De bouwbeschrijving van de Copperhead12 begint eigenlijk met het in elkaar zetten van de voorophanging maar aangezien ik de versie heb gekregen met de nieuwe ophanging heb ik daar nog even mee gewacht. De volgende stap zou nu de achteras zijn geweest maar ik ben nu begonnen met de nieuwe voorophanging...

Deze wijkt totaal af van elke andere 1/12 c.q. pancar ophanging en valt op door de dubbele onafhankelijke draagarmen waarvan de onderste gemaakt zijn van 3mm carbon!!!
Bij deze voorophanging vind je dan ook geen traditionele kingpin met veer meer maar op de stuurblokken zijn twee pivot kogels gezet welke voor de draaiende beweging zorgen. Het geheel veert d.m.v. (wederom) twee flex-plates die aan de onderzijde van de draagarmen geschroefd worden. Hierin zitten twee set-screws gedraaid welke voor de rijhoogte instelling gaan zorgen samen met twee droop-screws in de draagarmen. Hierdoor is het voortaan mogelijk om zonder ook maar iets te demonteren of los te schroeven de rijhoogte in te stellen... ERG DOORDACHT!!! Het geheel wordt afgemaakt door een dempertube in het midden tussen beide draagarmen. Deze dempertube is aanzienlijk korter dan die aan de achterzijde en onderscheid zich van de andere door een rubberen O-ring die zich in de tube bevind. Dit omdat de tube horizontaal zit en daardoor de demper-syrup beter binnen houd...

- De onderste draagarmen met alle losse onderdelen, hier ook weer Delrin behuizingen voor de pivot kogels...
BMICopperhead12027.jpg

- De onderste draagarmen met de pivot kogels en flex-plates gemonteerd...
BMICopperhead12028.jpg

- De (kortere) dempertube met O-ring goed zichtbaar...
BMICopperhead12029.jpg

Het is mogelijk gemaakt door BMI om de twee pivot kogels direct op de stuurblokken te monteren door het gebruiken van conventionele stuurblokken en deze te voorzien van een zg. "helicoil". Hierdoor zit er dus in de stuurblok schroefdraad waar een langere set-screw in gedraaid wordt en hierop de pivot kogeld geschroeft kunnen worden...

Leuk detail is dat de Copperhead12 uit de kit geleverd wordt met titanium voorasjes, netjes want bij de meeste moet je die toch apart kopen...

- De stuurblokken met helicoil en set-screw...
BMICopperhead12030.jpg

Laatst bewerkt:
Dan is het tijd om de onderste draagarmen op de montage platen te zetten. Dit zijn ook weer stukjes carbon van 3mm dik die uiteindelijk met twee schroeven op de bodemplaat vastgezet gaan worden...

- Het monteren van de draagarmen op de basisplaten...
BMICopperhead12031.jpg

- De gehele onderste draagarmen met dempertube gemonteerd op het chassis...
BMICopperhead12032.jpg

De bovenste draagarmen kennen we ook van de inmiddels bekende (en verouderde) strut ophanging á la Associated en CRC. Echter worden de bovenste draagarmen niet meer op caster blokken gemonteerd maar op een aluminium brug. Deze ophanging heeft dan ook geen "reactive caster" meer maar tests in de praktijk hebben bewezen dat het niet meer nodig is om dat te hebben...

- De bovenste draagarmen op de aluminium brug...
BMICopperhead12033.jpg

- De gehele voorophanging nu compleet gemonteerd op de auto...
BMICopperhead12034.jpg

Toen was het voor mij de beurt aan de achteras. Deze is compleet geleverd door IRS en van top-kwaliteit!!! Ook de rijhoogte spacers voor de achteras zijn van IRS en ze hebben er een complete set bij gedaan en niet één of twee zoals bij andere auto's wat erg prettig is...

- De IRS achteras in onderdelen bij elkaar...
BMICopperhead12035.jpg

- De IRS achteras in elkaar gezet...
BMICopperhead12036.jpg

Bijgeleverd in de kit zit een zakje met "axle-shims" voor het uitshimmen van de achteras op de auto... Ik heb deze maar even op de as gezet en de as gemonteerd in de rear pod. Uitshimmen komt later als alle electronica en wielen er ook zijn...

- De achteras compleet in de auto...
BMICopperhead12037.jpg

En dan is de auto eigenlijk klaar en gereed om alle electronica te ontvangen... Stuurservo, ESC, ontvanger en motor kunnen er nu in... Als die binnen zijn dan zullen er weer foto's bij komen van het geheel...

- De BMI Copperhead12 met nieuwe voorophanging bijna klaar voor de strijd...
BMICopperhead12038-1.jpg

Een paar kleine dingen die me zijn opgevallen tijdens de bouw waren dat er in de beschrijving aan het begin een lijstje staat met de benodigde inbussleutels. Daar ontbreekt er eentje in de lijst. Je hebt namelijk nog een 5/64" inbussleutel nodig voor het aandraaien van de leftside clamping hub.
Ook moet je op het gegeven moment de ball-studs monteren op de onderste draagarmen en dat wordt aangegeven om het te doen nadat de pivot kogels al in de draagarmen zitten. Je kan dit echter beter doen vóórdat de pivotkogels in de armen gaan want dan heb je meer ruimte om er een dopsleutel op te zetten.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat de auto echt een GENOT is om in elkaar te zetten!!! Alle onderdelen passen echt mega goed en zoals we nog wel eens zagen bij de oudere Asso ophangingen dat er een hoop gevijlt moest worden aan de onderdelen om het mooi passend te krijgen. Bij deze ophanging is dat niet het geval... De enige keer dat ik een vijltje ter hand moest nemen was bij het inkorten van de stuurblokarmpjes. Voor de rest van de bouw was het gewoon echt niet nodig. Alles paste gewoon perfect in elkaar.
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat ik nergens nog vet heb gebruikt (diff en tubes). Ik wilde eerst de auto in elkaar zetten om hem later echt goed in te stellen...
Eerder zei ik al dat het wel een auto was voor de gevorderde wedstrijd rijder en dat merk je ook omdat er geen vetten of olie in de kit mee geleverd wordt. Dit omdat de meeste wedstrijd rijders toch hun eigen spulletjes daarvoor gebruiken en dat zou de kit onnodig duur maken...

Op de Copperhead12 is qua onderdelen en de kwaliteit ervan in ieder geval NIET bezuinigd. Alle onderdelen zijn van hoogwaardige kwaliteit en het is daarom dus ook niet nodig om nog "aftermarket" spulletjes aan te schaffen. De auto is echt "race-ready" op het moment dat hij afgesteld is door de rijder...

Nou, ik hoop dat je genoten hebt van dit bouwverslagje... Als er verdere ontwikkelingen komen dan laat ik dat hier weer weten...

Groetjes...
Joost.

Mooi verslag Joost. Er is inderdaad niet bezuinigt op de geleverde onderdelen en het is het geld dubbel en dwars waard.

Ik krijg steeds flashbacks door van de Corally 12V als ik die achterkant zie.
Dat is met de Corally SP II nog steeds mijn 1:12 lieveling van Corally dan ;-)

En wist je dat de Corally voorophanging zo al eens op een soortgelijke wijze gehad heeft ? Weliswaar niet met bovenarm maar toch: leek er best wel op !

Laat het nou zo zijn dat Jason Breiner laatst pas voor het eerst in zijn leven die bewuste Corally zag in het echt...

Dat het flex-plate systeem werkt is al meerdere malen bewezen en veel rijders in Engeland bijv. zijn er wild van... Ik zie duidelijke voordelen aan deze voorophanging en ook al zitten er misschien een paar overeenkomsten tussen deze en de rode ophanging van de eerste SP12X... Dit is echt super!!!

Yokomo had ook al zo'n flex platen systeem in 1994 geloof ik en dat werkte verbazend goed! :D

Ik weet niet of die van corally eerder is uitgebracht.

Frans, heb je toevallig nog een plaatje van je 12V? Ben altijd wel nieuwschierig naar de oude bolides (post anders in het algemeen 1:12 topic)

Ben in ieder geval benieuwt hoe die zal gaan. Wanneer ben je op de indoorbaan joost?

edit:
Frans laat maar, heb al wat plaatjes gevonden van de sp12v en inderdaad de achterkant lijkt er behoorlijk op
de sp12v komt uit 1992 ;)

Laatst bewerkt:
Ik hoop volgende week vrijdag als de baan open gaat... Maar als nog niet alles dan binnen is zal het niet rijden worden denk ik...

Hier een plaatje van de SP12V van Corally... Inderdaad ook werkend met een soort flex-plates maar wel een compleet andere rearpod... Maar goed, het was toen denk ik al duidelijk dat het systeem werkt aangezien Corally er ook bekend om staat om goede resultaten te boeken door de jaren heen...

529671d1260565514-corally-sp12v-1-12-project-car-12v-6.jpg

Back