Met behulp van Google even gezocht en de
site van BMI gevonden. Daar vond ik de volgende specificaties van deze lader (vertaald uit het Engels).
Li-Po 3 Charger
- Lader voor LiPo batterijen, 1, 2 and 3 cells schakelaar
- (Charge rate) Laadstroom 250, 500, 1000, 1500 en 2000mA
- Geïntegreerde spannings booster
- Gecalibreerde spanning met een CPU microprocessor
- Overlaad and verkeerd aansluit beveiliging
- Beeper voor status indicatie.
Op de foto kan ik een schakelaar zien waarmee het aantal cellen ingestelt kan worden en een schakelaar waarmee je de laadstroom instelt. Dat wijst zichzelf lijkt mij.
Mohammed schreef het ook al het is niet belangrijk hoeveel je in de accu stopt tijdens het laden. Wat er uit komt is veel belangrijker. Je accu voor het opladen eerst ontladen is absoluut overbodig en zelfs sterk af te raden! Ik heb wel eens een stukje gelezen van iemand die beweerd dat ook LiPo's een "geheugen" hebben. DAT IS ECHT NIET WAAR. Ik heb het al veel vaker gezegd, het geheugeneffect is iets waar we bang voor worden gemaakt en dat is volledig te onrechte. Voor LiPo's is dat helemaal onzin dus ontladen om het geheugeneffect te voorkomen is bij LiPo's totaal niet nodig.
LiPo's kunnen helaas minder vaak geladen worden dan Nicad of NiMh accu's. Toch kunnen ze vaak genoeg geladen worden om er lang plezier van te kunnen hebben. Dan moet je er wel voor zorgen dat je de accu heel goed behandeld. Hoe ver je de accu ontlaad is mede bepalend voor het aantal keren dat je de accu kunt opladen.
Wanneer je de accu maar voor de helft leeg vliegt (of vaart of rijdt) en dan weer oplaad dan kan je de accu veel vaker op (bij) laden dan wanneer je de accu helemaal leeg vliegt voordat je hem laadt. Om deze reden is het dus niet aan te raden om je LiPo accu eerst te ontladen voordat je hem gaat laden.
Één van de dingen waar LiPo's heel slecht tegen kunnen is te ver ontladen. Als dat één keer gebeurt dan kan je accu direct al naar de maan zijn. Daarom zijn er allerlei hulpmiddelen te koop om je te waarschuwen als de accu leeg raakt. Een goede regelaar die geschikt is voor het gebruik van LiPo's zal een ingebouwde controle hebben die de motor stopt als de accu leeg raakt.
Succes.