BMI LIPO 3 Lader

  • Topicstarter Topicstarter leijd116
  • Startdatum Startdatum
L

leijd116

Guest
Hallo accu/lader deskundigen,

Ik heb een BMI LIPO 3 lader, hiermee wordt mijn PROTECH lith-Ion 1600mAh accu geladen.

De lader geeft alleen aan wanneer de accu vol is doormiddel van 10 x een piepsignaal. Maar hoe weet ik nu hoeveel mAu er is geladen en hoeveel volt de accu is? Hij zou 11.1 V moeten zijn.

Ik zie uw reactie graag tegemoed.

Groeten, leijd116
 
ik kan dit niet zien. Als de laadstroom vast is, dus niet automatich, kan je bereken met behulp van de tijd hoeveel er de acuu is ingestroomd.

Eigenlijk is dat niet belangrijk, het is belangrijker wat er UIT een accu komt, door te ontladen.
 
Hoi, mohammed,

Hoe weet je dan hoeveel er uit gaat, dus ontladen van de accu?
En wanneer weet je dat de accu niet beneden een bepaald voltage komt?

Groetjes, leijd116
 
de spanning meten kan je gewoon met een multimeter doen.
Dit hoef je eigenlijk niet te controleren, je lader stopt toch automatisch. Het is wel belangrijk dat je lipo's niet te ver ontlaad. Per cel mogen ze niet onder de 3V komen, bij 3 cellen is dat dus 9v. Waarschijnlijk zit dit al standaard in je regelaar.

Lipo's ontaladen wordt niet zo vaak gedaan, er is bij lipo's helemaal geen memory-functie, dus is ontladen dus niet zo belangrijk. Als je echt wilt weten wat er in je accu zit, dus niet wat de fabrikant aangeeft, moet je je accu ontladen. Niet erg noodzakelijk dus.

Als je nog meer wilt weten, kijk dan even naar de faq over lipo's
 
beste leijd116 of andere

Ik heb dezelfde bmi lader heb alleen geen idee hoe dat kreng werkt.
Ik sluit hem aan op mijn vader zijn auto accu. Dan geeft hij een piep. en voorderest heb ik geen idee of hij laad ontlaadt of wacht tot ik iets doe. zou iemand me asjeblieft willen helpen hoe ik dat ding wordt er mateloos moe van.
Ik zou er ook erg dankbaar van zijn als iemand weet waar ik anders een handleiding kan vinden.

Alvast bedankt
Arie den Heijer
 
Met behulp van Google even gezocht en de site van BMI gevonden. Daar vond ik de volgende specificaties van deze lader (vertaald uit het Engels).
Li-Po 3 Charger
- Lader voor LiPo batterijen, 1, 2 and 3 cells schakelaar
- (Charge rate) Laadstroom 250, 500, 1000, 1500 en 2000mA
- Geïntegreerde spannings booster
- Gecalibreerde spanning met een CPU microprocessor
- Overlaad and verkeerd aansluit beveiliging
- Beeper voor status indicatie.

Op de foto kan ik een schakelaar zien waarmee het aantal cellen ingestelt kan worden en een schakelaar waarmee je de laadstroom instelt. Dat wijst zichzelf lijkt mij.
Mohammed schreef het ook al het is niet belangrijk hoeveel je in de accu stopt tijdens het laden. Wat er uit komt is veel belangrijker. Je accu voor het opladen eerst ontladen is absoluut overbodig en zelfs sterk af te raden! Ik heb wel eens een stukje gelezen van iemand die beweerd dat ook LiPo's een "geheugen" hebben. DAT IS ECHT NIET WAAR. Ik heb het al veel vaker gezegd, het geheugeneffect is iets waar we bang voor worden gemaakt en dat is volledig te onrechte. Voor LiPo's is dat helemaal onzin dus ontladen om het geheugeneffect te voorkomen is bij LiPo's totaal niet nodig.
LiPo's kunnen helaas minder vaak geladen worden dan Nicad of NiMh accu's. Toch kunnen ze vaak genoeg geladen worden om er lang plezier van te kunnen hebben. Dan moet je er wel voor zorgen dat je de accu heel goed behandeld. Hoe ver je de accu ontlaad is mede bepalend voor het aantal keren dat je de accu kunt opladen.
Wanneer je de accu maar voor de helft leeg vliegt (of vaart of rijdt) en dan weer oplaad dan kan je de accu veel vaker op (bij) laden dan wanneer je de accu helemaal leeg vliegt voordat je hem laadt. Om deze reden is het dus niet aan te raden om je LiPo accu eerst te ontladen voordat je hem gaat laden.
Één van de dingen waar LiPo's heel slecht tegen kunnen is te ver ontladen. Als dat één keer gebeurt dan kan je accu direct al naar de maan zijn. Daarom zijn er allerlei hulpmiddelen te koop om je te waarschuwen als de accu leeg raakt. Een goede regelaar die geschikt is voor het gebruik van LiPo's zal een ingebouwde controle hebben die de motor stopt als de accu leeg raakt.
Succes.
 
top uitleg ernst :thumbsup:

er zijn veel van dit soort varianten bedoelt. Deze hebben(volgens mij) geen controlelampjes en werken met jumpers ipv schakelaars. Ik denk dat deze lader bedoelt werd.

verder hetzelfde ladertje volgens mij.
 
k*t ik heb mijn accu bij het installeren per ongeluk vergeten uit te zetten op mijn ontvanger. ik was bezig de delta instellngen op mijn ontvanger in te stellen en ben vergeten om de ontvanger vervolgens uit te zetten. ik krijg er geen stroom meer in of uit zou dat het zijn dat ie niet meer laadt. dat zou een duur grapje geweest zijn. ik ben gewend om met ni mh accu's te werken dus zie nu pas dat dat niet mag. is er nog een redden aan of kan ik weer voor een nieuwe. gaarne reactie
 
Back
Top