BMI meribel 2500

Beste medevliegers,

ik ben nu een maandje of 2 of 3 in het bezit van een bmi merible 2500, geweldig ding als je weet hoe je hem moet vliegen, en als je weet hoe het toestel reageerd.

er zit nu een standaard 540? motor in, maar omdat ik togwat met de tijd wil meegaan, wil ik er een andere motor/regelaar/prop inbouwen, en dan het liefste BL 8)

heeft iemand suggesties, welke motor/regelaar/prop/cellen combi je ongeveer moet aanhouden voor een goed vlieggedrag?

Xander.

He Xander,

Brushless is mooi - en dan zeker een buitenloper zodat je een grotere (=efficientere) prop kunt gebruiken.

Maar met de standaard 540 en 7 of 8 cellen vliegt ie toch ook prima hoor.

Hoe gaat het vliegen trouwens?

Groeten
Arthur

Ha Arthur,

het vliegen gaat goed.
de eerste keer had ik een storing.. kwam denk ik door de zender.
ik heb nu een andere zender, een simpele fm 414, daar gaat het beter mee.
ik heb zondag dik een uur tot anderhalf uur gevlogen, met de lader op het veld.
het is wel wennen.. het toestel vliegt totaal anders dan die gekke robbe silencer :lol:
gigantisch goed zweefvermogen.
en als je uitgezweefd bent, dan geef je gewoon weer gas, wat anders niet kon.

de laatste vlucht begaf de regelaar het op de één of andere manier... :?
vandaar dat ik meteen over wil op BL, als ik dan een efficiënte motor/regelaar combi vind, en dan een goeie set accu's kan ik noglanger in de lucht blijven als nu.
ik heb zondag 1 vlucht gemaakt van bijna 25 minuten.
met de wind in de zij van het vliegtuig, over het veld, en dan keren, en weer.
half gas vliegen, en op die manier het toestel op hoogte houden, ging heel erg goed.

het was een fijne dag, zonder schade, het vliegen wat alweer een tijdje geleden gaf, gaf me weer een heel fijn en rustig gevoel das waar ik het voor doe.

Xander.

Hoi Xander,

Goed om te horen. Als het nu de volgende keer wat minder waait en wat lenteweer wordt controleer dan eerst nog even het zwaartepunt en de trim, zodat de kist echt zonder input goed zweeft maar wel laat zien wat er in de lucht gebeurd.

Vlieg hem dan in ruime crikels lekker hoog. Gas los, bijprikken/afvangen en dan laten gaan. Vlieg eens wat verder weg en let goed op de vleugels en reacties.

Een al wat ouder clublid zag mij met m'n zwever keurig rondjes en circuitjes in de directe nabijheid van het veld vliegen, en adviseerde me de kist te 'laten gaan'. Minder input = minder hoogteverlies. Meer afstand afleggen = groter kans op thermiekbel. En prompt werden mijn vluchten een stuk langer.

Groeten
Arthur.

Hallo Heren zwevers
ik zelf zweef ook met de meribel van BMI
prima zwever alleen vindt ik dat hij te traag op het
richtings roer reageert
ik denk dat ik het richtings roer iets groter ga maken dan reageert hij beter
verder vindt ik het een goede zwever, hij kan lekker langzaam maar als het moet ook snel.
ik zweef ook met de cortina van BMI en die is iets
feller maar ook zeer goed te zweven

groetjes en zweef ze!!!!

ps er staan foto's op mijn site (nog niet van de meribel, komt nog)

:lol:

Niemand weet een Bl setup, gelijk aan de prestaties van een standaard mabuchi op een cel of 7 of 8?

ik heb geen idee wat ik hier voor motor in moet stoppen.

Ha jongens, goedkoop(lees gratis) nog eenr egelaartje weten te bemachtigen.

maar nu lijkt het dat de motor niet genoeg power meer heeft.
welke prop heeft men gemiddeld op een type 540 met 8 cellen?

ik heb nu een set gp3300, wil ffe de gp2000's proberen, daar de gp3300 accu al wat ouder is.

Xander.

Back