BMI Mirage 2000, welke motor ?

Discussie in 'EDF forum' gestart door lexboy, 4 jan 2014.

  1. lexboy

    lexboy

    Lid geworden:
    13 sep 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Tollembeek (BE)
    Beste,

    Ik ben vandaag naar een uitverkoop van BMI geweest,
    en ben terug thuis gekomen met 7 vliegers :rolleyes:

    Nu, bij aankoop van 100euro kon je een Mirage 2000 er bij kopen voor €5 !
    Dus, ik had +200euro dus heb er maar 2 mee genomen :D
    Een vriend van mij had ook voor +200euro en heeft mij ook een Mirage 2000 gegeven.
    Nu, ik wil hier een edf system in steken van HobbyKing...
    Als alles dan toch goedkoop mag zijn .. :lol:
    In de winkel zeiden ze mij er moet een motor van 4200kv in, (minimum)
    Nu, ik zie op de doos staan, gewicht : 520gram.
    Ik ben van plan om die even wat power teveel te geven :cool:
    (het is een 64mm fan)

    Origineel zit er een 5blade fan in,
    Ik had nu iets gezien bij Hobbyking, een motor voor een 64mm edf 600-800gram (1100gram trust)
    Het probleem is, deze motor is maar 3500kv.
    Lukt het als ik er een 7blade fan in steekt ? of moet dit zelfs niet ? is het allemaal mogelijk wat ik mezelf zit in te beelden ?
    Het is mijn eerste EDF, vlieg ik er eentje stuk, kheb er dan nog 2 :lol:

    De motor die ik in gedachte had :
    HK2836 EDF Outrunner 3500kv for 64mm

    Is dit mogelijk ? of moet ik toch beter een 4200kv of meer zoeken ?

    Mvg, Alex Storms
     
  2. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Natuurlijk wil dit.
    De vraag is hoeveel trust je er uit gaat krijgen.
    Als ik zo de commentaren/reviews lees zal dat met de goede combinatie van fan iets meer als 800 gram static thrust op leveren.
    Dat is als je toestel compleet 800 gram weegt meer dan genoeg.

    Het is moeilijk te zeggen hoeveel static thrust je uit een combinatie van motor en fan zal krijgen. Dat is denk ik meer iets van proberen.
     
  3. lexboy

    lexboy

    Lid geworden:
    13 sep 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Tollembeek (BE)
    Beste,
    En wat raad je dan aan van fan? Een 7 blade of de originele 5 blade?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Ik weet niet wat deze kosten?
    Maar zelf zou ik ze beide kopen, en een test opstelling maken.
    En dan gewoon proberen.
    Ik gebruik zelf de
    Alloy DPS Series 68mm EDF unit with 3580kv Motor - 1000watt (EU Warehouse)
    Ik heb deze heel simpel getest met een weegschaal tegen de muur:
    MVI_3032_zpsaa3a0395.mp4 Video by kedguzzi | Photobucket

    Ik wil nog wel eens een 10 schoepige fan hierop proberen
    [​IMG]
     
  5. aws1

    aws1

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Putten
    Alloy DPS 70mm 5 Blade Electric Ducted Fan Unit - Light Weight Version 4000kv
    of als je nog goedkoper wil kan je deze proberen erin te plakken.

    ik heb deze nu in mijn graupner victoryjet op 4 s lipo
    en echt waar dit loopt als een trein
    alleen even goed de lagers in de olie zetten
    vlieg een 2750mah 4 s en kan er rustig een 4 a 5 min op vliegen
    en hij geeft meer als voldoende voor een model van 800 gram
    de victory weegt bijna 1100 gram

    succes
     
  6. thomvh

    thomvh

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    nistelrode
    hoi,

    ik heb vorige week deze EDF in mijn stinger 64 gemonteerd:
    RC Castle

    levert zo'n 850-900W op 4s.
    ik ben erg tevreden over de kwaliteit en was vanuit de fabriek al goed gebalanceerd. ik heb de re-maiden nog niet gedaan maar indien wenselijk laat ik meer weten nadat ik dat gedaan heb.

    verder is het zo:
    hoe hoger het Kv des te minder bladen je hebt en dus minder thrust maar meer snelheid.
    ga je voor een lager Kv dan kom je uit op meer bladen en heb je dus meer thrust maar minder snelheid.

    hoop je hiermee wat geholpen te hebben.

    mvg thom
     
  7. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Dit betwijfel ik ten zeerste.
    Wel de spoed van de bladen, als de 10 bladen dezelfde spoed hebben als met 5 dan vast.
    Het aantal bladen heeft niks met Kv te maken.
    Meest EDF units draaien ( heel grof) ongeveer tussen de 40.000 en 60.000 toeren.
    Aantal Kv van de motor geeft aan hoeveel cellen aan accu je er aan hangt.
    Bij meer bladen zal het geluid anders zijn.
    De thrust en de daarmee hangende snelheid kan je bepalen met de diameter van je uitlaat ( conus). Hoe kleiner de conus hoe meer snelheid maar hoe minder statische thrust.
    [URL=" 70mm EDF Thrust Tube Diameter Test - YouTube[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. lexboy

    lexboy

    Lid geworden:
    13 sep 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Tollembeek (BE)
    Beste,

    Sorry voor de late reactie, maar ik ben al enkele dagen druk aan het bouwen aan mijn Yak 54.. Ik had alles wel al gelezen maar was wat lui om te reageren:rolleyes:
    Bedankt voor de info !
    Als ik dus juist ben,
    een voorbeeld :

    Een motor met 4200kv met een 5 blade fan :
    weinig trust, veel snelheid.

    Een motor met 4200kv met een 7 blade fan :
    Meer trust maar minder snelheid.

    Als de motor minder kv heeft moet er een fan op met meer blades om meer trust te hebben zodat het toestel de lucht in geraakt. Het nadeel is dan wel dat ik minder snelheid heb ?
    En ik wil snel gaan dus moet ik een fan met weinig blades nemen en een motor met hoog kv ?

    Ben ik correct ?

    Mvg, Alex

    Edit :
    Ik denk dat ik wel iets heb gevonden dat super moet zijn voor in mijn Mirage 2000
    http://edfhobbies.com/index.php?route=product/product&path=61&product_id=142

    Als die terug in stock komt denk ik dat die er in gaat :D
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2014
  9. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Ik zie nergens staan hoeveel S je gaat vliegen.
    Combinatie Fan, motor en Accu: dit bepaald het vermogen.
    En natuurlijk een regelaar die alles aankan.
    Accu keuze is ook belangrijk, veel kunnen de stroom niet aan waardoor ze bij een hogere belasting de spanning inzakt en dan ook de stroom en dan weg hoge vermogen.

    Als je een fan en motor apart koopt, dan denk ik dat je weet dat je een en ander moet gaan balanceren! Dit is echt belangrijk. Op You Tube staan diverse filmjes hoe te doen.
    Je kan ook een gebalanceerde combinatie kopen van Fan en motor, kan je zou uit de verpakkking op je vliegtuig schroeven.
     
  10. lexboy

    lexboy

    Lid geworden:
    13 sep 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Tollembeek (BE)
    Ik zou op 3s 1800mah 40C-50C vliegen,
    Die motor fan combo die ik in mijn vorige post heb gezet kan je ook kopen al voor gebalanceerd, maar deze is ook niet in stock, ik zal moeten wachten tot deze in stock komt..
    Er staat bij dat de motor enkel met 4s vliegt.
    Dus zit ik goed, Niet ?

    Mvg, Alex Storms
     
  11. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Dan zit je niet helemaal goed.
    Hij zal wel draaien op 3S maar je haalt lang niet het vermogen.
    Toch op 4S gaan vliegen?
    Of een andere motor fan combinatie zoeken?
     
  12. lexboy

    lexboy

    Lid geworden:
    13 sep 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Tollembeek (BE)
    Er is geen plaats voor een 4s... die 3s 1800mah gaat er nipt in...
    Zal nog even door zoeken naar een andere setup dan maar...
    Maar ik zie niet goed in waarom deze setup niet goed is ?
    Er staat :
    [FONT=arial,helvetica,sans-serif]The Cyclone Power Turbojet 64 Ducted Fan + CS450-5200-30EDF Motor Is Design For High Speed & High Thrust Performance , Suitable For 3S (11.1V) Setting !

    Dus waarom 4s ?
    [/FONT]
    Mvg, Alex
     
  13. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Denk dat het een misverstand is.
    Ik had begrepen dat de motor en EDF combinatie juist voor 4S is.
     
  14. lexboy

    lexboy

    Lid geworden:
    13 sep 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Tollembeek (BE)
    Dat moet een typfoutje van mij geweest zijn...
    Hij is enkel voor 3s gemaakt als ik het goed lees op de site..

    Excuses !
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Lol,
    het lijkt wel alsof de helft van de modelvliegers in Vlaanderen een Mirage heeft aangeschaft ;)
    We zijn vanmorgen geweest naar BMI en er is ook 1 meegekomen. Niet voor mij, ik dank feestelijk voor die herriedingen :p
     

Deel Deze Pagina