BMS resetten

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Paul01, 23 dec 2022.

  1. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    ik heb voor een collega die een rc bootje heeft waar twee 18650 3s3p accupakket inzitten(parallel gekoppeld) een van de packs voorzien van 3 nieuwe cellen.

    Voor het vervangen heb ik de accu’s doorgemeten en een bleek 3 defecte cellen te hebben. De andere gaf 0V op de uitgang terwijl de cellen in het pakket alle goed waren, alleen de bms hield de uitgangsspanning op 0V ik vermoed omdat het andere defecte pakket 0V afgaf aan het andere pakket.

    Het defecte pakket is nu gerepareerd en geeft netje 12V af. Ik dacht dat de bms van het accupakket met de goede cellen wel weer spanning door zou gaan geven door de accupakketen parallel te laden maar die blijft helaas op 0V.

    Weet iemand of ik het BMS kan resetten en hoe?

    groet Paul
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Even 12 v van een ander pakket, of van een voeding op de uitgang zetten en de reset is klaar.
     
  3. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Rick,
    Dat heb ik gedaan door de accu’s via de bijgeleverde parallelkabel aan de lader te hangen. Helaas zonder resultaat.
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Een lader geeft een onvoorspelbaar gedrag bij deze toepassing. Je moet, wanneer de accu aangesloten is op de BMS even een echte spanning op de uitgang van de BMS zetten. Een andere accu of een voeding. Bij mijn boormachine accu werkt dat zo. Sommige BMS'en hebben trouwens een aparte reset aansluiting.
     
  5. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Zelfs met een 3s lipo blijft de uitgangsspanning op 0 V. Heb nieuwe bms’n besteld.
     
  6. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    BMS vervangen en probleem is opgelost.
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina