BO-105 600 size van Heli Artist

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door mefke, 25 mrt 2012.

  1. mefke

    mefke

    Lid geworden:
    30 aug 2011
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Venlo
    De BO-105 600 size van Heli Artist,,,

    Ik zet er een Trex 600N mechniek in met een OS 50 Hyper,,,

    [​IMG]
    ----------




    Het Hopper tankje heb ik naar voren gezet zo dat ik kan zien of hij bijna leeg is,,, Natuurlijk heb ik ook een tijd van 10 Min in de zeder geprogrammeerd die ik veilig kan vleigen en begint te tellen zodra de throttle stik op 15% staat,,,


    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    De staart moet verwijderd worden van het mechniek,,,
    In de bouwdoos van de BO-105 wordt een flex torque tube bijgeleverd,,,
    Op de plaats waar de hek roter moet komen heb ik een stuk moeten uit dremelen,,,


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    De servo zit achter in de staart,,,
    Dat leverd een zeer directe aanstuuring op,,,
    Ook een voordeel is dat er wat gewicht achter in komt te zitten,,,


    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    Voor in de neus flink wat lood in moeten leggen,,,
    Ook de verlichting zit er al in,,,


    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    Het skits zijn gemakkelijk te monteren,,,
    Ook hier heb ik de verlichting er al in gezet,,,


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    De vinnen monteer ik met een karbon staaf,,,
    De karbon staaf bestaat uit een deel die door de staart komt,,,


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    Om het mechniek achter vast te zetten heb ik 2 gaatje gemaakt in de romp, er was anders niet bij te komen,,,


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    Volgens de bouwtekening zet je de hekrotor vast met 2 bouten, maar dat vondt ik niets,,,
    Omdat er voor in toch al veel gewicht bij moets komen heb ik het mechaniek zoveel als mogelijk naar voren geplaatst,,,
    Ook kan ik dan de hekroter vast zetten met 4 bouten,,,
    Heb dan wel wat weg moeten dremelen,,,


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    De staart is verlijmt en geschroefd,,,


    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    Ook de vinnen heb ik verlijmt en geschoefd,,,


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    De 2 ruitjes aan de bovenzijde heb ik geschoefd,,,


    [​IMG]


    [​IMG]
    ----------





    Het mechaniek heb ik boven vast moeten zetten,,,
    er zat nog te speling in,,,

    [​IMG]

    [​IMG]
    ----------



    De letset is aan gesloten,,,
    Heb het printje aan de romp geschroeft,,,
    Ook de aansluitingen heb ik vast gezet,,,
    Omdat er nog al lek stroom is wanneer er spanning blijft staan
    op het printje wanneer hij eigenlijk uit staan, heb ik er maar een schakelaar tussen gezet,,,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    ----------



    Het zoek licht heb ik als volgt bevestigt,,,

    [​IMG]
    ----------



    Omdat ik overal moeilijk bij kom heb ik gezorgt dat ik van buiten af kan tanken,,,
    Ook de gloeiplug aanstuiten is verplaatst, daar kan ik nu bij door het raampje,,,

    [​IMG]

    [​IMG]
    ----------



    Om het allemaal wat meer schaal te maken heb ik deze set van Vario gebruikt,,,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    ----------



    wordt vervolgt,,,,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Leuk, weer een Bo.
    Ik heb dezelfde romp van heliartist.
    Voor de veiligheid zal ik als ik jou was even goed kijken naar de flexdrive uiteinden.
    Deze zitten vanaf fabriek met gewone soldeertin vast op de as. Dit gaat tijdens het vliegen kapot! Bij mij zijn ze opnieuw hard gesoldeerd met zilver.

    Hier mijn draadje: bo-105-600-size-klpd-dienst-luchtvaart

    Heb ook de staartservo bewust naar voren gehaald omdat ie anders enorm staartlastig wordt door het veel te zware gewicht achterin. (scheelt een hoop lood voorin)

    Succes met de bouw!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    [​IMG]

    Leuke heli!

    Niet om vervelend te doen, maar omdat ik het zelf (met een Vario nota bene) al eens bij de hand heb gehad: ben je niet bang dat de hitte van de uitlaat die houten mechaniek drager aan gaat tasten?
    Want zo op de foto ziet het er uit alsof die demper behoorlijk dicht tegen het hout zit.

    Als ik naar deze foto kijk:

    [​IMG]Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 800x475 en 63KB.[​IMG]

    Dan lijkt het er sterk op dat de uitlaat die tafel raakt en dat zou betekenen dat hij in de heli ook nagenoeg het hout raakt.

    Die motor moet hard werken, en die uitlaat krijgt geen koelingin de romp. Hout verkoolt vanaf 180 graden en als het vettig is, kan het al bij veel lagere temperaturen ontbranden.

    Verder echt een heel leuke machine. Ben benieuwd naar het filmpje als ie vliegt.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. mefke

    mefke

    Lid geworden:
    30 aug 2011
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Venlo
    hey bert,,,

    De uitlaat raakt het hout in de romp niet,,,
    Heb het mechaniek ook nog eens 3mm extra verhoogt,,,
    Tussen het hout en de uitlaat zit 5mm tussen,,,
    ik kon het mechaniek niet hoger zetten om dat dan de bovenkant van het mechaniek de romp raakt,,,
    Ik kan er eventuweel wel een Zimmerman uitlaat op zetten, die zijn minder dik,,,
    De koeling van de moter is uitstekend,,,
    Hij draait in het juiste koppel gebied dank zij de koppeling die pas op een iets hoger toerental aangrijpt,,,

    Heb er al mee gevlogen,,, hij is 99% trilling vrij,,,
    maar hij laat zich nog een beetje log vliegen door dat het mechaniek boven nog steets te veel speling heeft,,,
    Moet hier nog iets op gaan verzinnen hoe ik het vast ga zetten,,,
    het moet iig tussen rubbers of iets komen,,, als ik het star vast ge zetten ben ik bang dat de romp gaat scheuren of breken,,,

    zal er zeker een filmpje van maker als hij klaar is,,,

    grtjes,,,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Wanneer de koppeling aanpakt maakt geen @_&*# uit voor het koppelgebied. gekoppeld blijft gekoppeld.. en dat is ie als je vliegt. Je zou juist eerder een vroeg aanpakkende koppeling moeten hebben, zodat ie minder snel slipt als je iets lagere toeren gaat vliegen.;)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt wel wat Anko zegt, koppeling die bij hogere toeren pas grijpt is leuk voor auto's, niet echt voor heli's.
    Maar losser zetten van de koppeling is toch niet zo'n heel goed idee: je hebt het liefst toch een koppeling die de motor wat ruimte geeft om op toeren te komen voordat hij grijpt. Dat gaat namelijk een rol spelen bij autorotaties als je die wilt afbreken. Voor lichte trainers niet zo heel problematisch, maar voor (zwaardere) schaalheli's vaak weer wel.

    De koppeling van bijvoorbeeld het benzinemechaniek van Vario grijpt om die reden pas rond de 5000 toeren aan (bij max motortoerental van rond de 10.000~11000). Anders is bij een fout ingeschatte AR de rotor niet vlot genoeg op toeren.

    Voor deze heli zal het niet zo heel problematisch zijn denk ik, die Hyper is "best wel krachtig"....

    Groet, Bert
     
  7. mefke

    mefke

    Lid geworden:
    30 aug 2011
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Venlo
    Hey,,,

    Heb jij bij de Bo het mechaniek achter de swash aan de romt bevestigt???
    Heb jij ook speling er in zitten???
    Die van mij vliegt nog al log!!!
    Of zal dat nu echt komen omdat de hekservo achter in de staart zit???

    Heb er iig al veel lood uitgehaald door de accu`s helemaal voor in te zetten,,,

    Die Bo van jou ziet er ook erg mooi uit!!!
    Ook mooie oplossing om zo die hekservo naar voor te zetten!!!

    Thanks voor de tip wat de flex torqtube betreft,,,

    grtjes,,,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat je vraag over die hekrotorservo achterin betreft:
    Neem een latje van een halve meter, en plak er een servo aan vast.
    Zwaai het latje eerst heen en weer terwijl je hem bij het uiteinde met de servo beetpakt, en draai hem dan om en zwaai hem nog eens heen en weer (wel zorgen dat die servo GOED vastzit.... :D )

    Dan weet je of die logheid door de servo komt of niet

    Maar sowieso vliegt een rompheli vaak veel logger dan de oorspronkelijke trainer die je er in geplaatst hebt.

    Groet, Bert
     
  9. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    In deze link kun je goed zien hoe ik de beugeltjes aan de romp heb gemaakt:
    [130755] bo-105-600-size-klpd-dienst-luchtvaart
    Helemaal stijf dus. beugel zit precies op de plek waar de neuskap eraf kan. Andere zijde zit vast aan het bovenste lagerblok van de hoofdas.

    Ook de accu is zo ver mogelijk naar voren gekomen om maar zo weinig mogelijk gewicht toe te voegen. (helemaal niets extra nu)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina