Bocht maken

Je hoeft geen filmpjes te bekijken waar je geen zin in hebt dat klopt.
Maar je reactie in post 55 op posts 52 en 53 geeft niet de indruk dat je begrijpt waarom je misschien toch zou kunnen kijken als je een leergierige aard hebt.
Je stelt zelf wel van differentiatie gebruik te maken.
De stelling van Philip Kolb, een van de beste model zweef piloten en horend tot een van de betere aerodynamici is dat voor zowel speed, afstand en duur taken bij bv F3B en F3J het mixen van rudder minder weerstand geeft dan differentiatie. Het maakt het verliesvrij inleiden van een bocht makkelijk mogelijk. Het resultaat op het vlieggedrag is voor beide methoden gelijk.

Deze mixing of differentiatie is OK voor het inleiden van een (thermiek)bocht, voor het juist aanhouden van die thermiek bocht zal er met rol, richting en hoogte moeten worden gevlogen om met de juiste luchtsnelheid en helling een niet-slippende bocht te draaien.
Daar komt jouw stuurmanskunst om de hoek, dit is niet met een vaste mixing voor ieder toestel, gewenste bochtstraal en vliegsnelheid te realiseren.

Voor een kunstvlucht (zweef)toestel is het gebruik van zowel mixing als differntiatie ongewenst omdat het in rugvlucht tegendraads werk. Hiervoor zal de stuurkunst van de piloot het moeten doen.

Rick

Deze mixing of differentiatie is OK voor het inleiden van een (thermiek)bocht, voor het juist aanhouden van die thermiek bocht zal er met rol, richting en hoogte moeten worden gevlogen om met de juiste luchtsnelheid en helling een niet-slippende bocht te draaien.

Rick Arjan ,

Nog even voor mij als leer moment .

Uit bovenstaande begrijp ik dat het richtingsroer is mee gemixt met rolroer voor je dus in de thermiek bel zit .
je moet hem dus nog indraaien.

Nu ben ik de bel ingedraaid.
Gebruiken jij / jullie dan een vliegfase op een schakelaar en schakelen dan de mixing richting mee op rol uit.
Dus in de bel sturen met richting , en corrigeren met rol
en zo ook het hoogteroer.

Resume . nog niet in de thermiek ; mixing
wel in de Thermiek geen mixing

Zo hee, zeg dat wel! De kist vliegt nu helemaal anders. De rolroerinstellingen helemaal op de kop gezet en man man man wat een verschil. Vanmiddag verder oefenen en finetunen! Bedankt Erik!!

Mixing of differentiatie bij mij altijd aan. Als je eenmaal in de thermiek bocht zit stuur je met rol de hellingen en met richting zo dat je niet slipt. Het kan zijn dat je in de thermiekbocht rol tegen en richting mee moet sturen, maar dat is afhankelijk van model (v-stelling en kielvlak opp. ) en bochtstraal-vliegsnelheid.

Zo hee, zeg dat wel! De kist vliegt nu helemaal anders. De rolroerinstellingen helemaal op de kop gezet en man man man wat een verschil. Vanmiddag verder oefenen en finetunen! Bedankt Erik!!
nou ben ik toch wel hardstikke nieuwsgierig naar wat je instellingen waren en wat ze nu zijn, dat alles zo verbetert is !

Waar ik meer nieuwsgierig naar ben, is of je nou ook weet wat je zelf 'fout' deed waardoor jouw bochten minder mooi waren. Of je nu ook zonder die mixers een mooiere bocht kunt vliegen..

Uit bovenstaande begrijp ik dat het richtingsroer is mee gemixt met rolroer voor je dus in de thermiek bel zit .
je moet hem dus nog indraaien.
Ik werk helemaal niet met een mixer. Ik gebruik bij het in- en uitdraaien van de bocht handmatig richtingsroer. Dat is natuurlijk precies htzlfde als een mixer, alleen moet je het altijd en handmatig zelf doen. Kwestie van gewenning. En persoonlijke voorkeur.

Het is nu een kleine 20 jaar geleden dat ik met mijn eerste F3J model gevlogen heb en vanaf de start van mijn "karriere" heb ik de aileron-richting mix toegepast. In het begin was het meer gemakzucht om later te ontdekken dat je niet elke situatie op tijd met richting kunt korrigeren. En let wel, ook differientatie is nodig ! Het is echt niet zo dat je dat dan kunt vergeten. Het is een kombi van factoren waardoor je,je toestel lekker een bel instuurt en die bel benut.
De video van Philip, in deze, was voor mij in feitte een bevestiging wat ik de voorbije 20 jaar ontdekt heb. Philip gaf en geeft dit alles echter een duidelijke plek en naam.

Nu is het zo dat deze mix vooral een rol speelt bij het in -en uitsturen van een bocht. Daarom heb ik laatst een optie uitgeprobeerd, die vele zenders bieden, en dat is namenlijk deze aileron mixer uitschakelen op het moment dat je met richting (of stab) gaat knuppelen. Het effekt van dit uitschakelen is slechts beperkt merkbaar moest ik concluderen. Daarom blijft voor mij deze koppeling in funktie omdat ik weet dat ik dit niet 100% bijgeknuppeld krijg.
Nobody is perfect ......................;)

en voor de rest blijf ik stevig oefenen:rolleyes:

• Like
Reactions: J.B
De fout zat hem voor namelijk in de zender. Jaap had de uitslag begrensd door de endpoints te verkleinen. Waardoor hij tot half stick uitslag had en rest niks meer.bleef gewoon zelfde uitslag. Punt 2 hij had geen dif ingesteld. Heb expo op ail gezet. En heb een ail ruddermix ingesteld op schakelaar. Zwp ip 112gelegd en hij vloog gelijk al een stuk beter. Zo vliegend te zien mankeert er weinig aan even fine tunen en klaar. En vertrouwen krijgen in de kist

Jep inderdaad! Het bleek (o.a.)een programmeerfout, gedachtenkronkel. Als ik voor mijn gevoel maar een beetje uitslag gaf had ik al bijna volle, niet gedifferentieerde uitslag, zo bleek! Wat een enorme haak tot gevolg had. Zelf wel met rudder weg gestuurd al die tijd, maar de weerstand van de hakende roeren had blijkbaar de overhand. Al die tijd is mij dit niet opgevallen. Bij testen roeren altijd stick max opzij. Nooit opgemerkt dat ik aan het eind van de 'stick-weg' een dood stuk had zitten! Na het opnieuw inregelen van de ailerons en wat andere zaken zoals hierboven beschreven toonde de kist een wereld van verschil! En de rest van de dag heerlijk bochtjes kunnen blijven draaien. Nu was het natuurlijk knalweet vandaag, maar toch. De kist blijft lekker lopen, stuurt lekker de bocht door, en trekt niet snel dood. Ik ben vandaag met stappen vooruit gegaan. GE WEL DIG

Kortom, soms heb je gewoon ff een frisse blik van een meer ervaren persoon nodig

Laatst bewerkt:
Had in gauwigheid ook af en toe een beetje snel factor 30 gesmeerd, nu zie je waar ik niet ben geweest [emoji12][emoji12][emoji12]

Iedereen bedankt voor de input .
Maar Jaap met name voor het starten van dit draadje, wat mij toch weer veel heeft gebracht
Heb weer veel stof om over na te denken , maar nog belangrijker weer veel gaan vliegen .
Waarbij ik toch wel een aantal zaken hier genoemd wil uitproberen.
En zo een manier vindt qua instellingen die ik prettig vliegen vindt .

Back