bochtentechniek met wind

de materiaalverzamelaar zei:
Om even een parallel te trekken met mijn vrije vlucht A2s, ik heb hier ca.
0.75 mm washout in het rechter middendeel (de buiten vleugel) en ca.
0.75 mm washin in het linker middendeel (de binnen vleugel).

Hee... washout in de buitenvleugel, dat gaat helemaal tegen mijn gevoel in...
Aerodynamisch moet dat eigenlijk niet goed zijn, maar tja als-ie daarmee zelf de lift indraait heb je dat ervoor over natuurlijk.
Zal voor RC niet werken, tenzij je altijd dezelfde kant opdraait...
Bart

Vanavond weer gevlogen..met windkracht" veel te hard"

Maar al hoverend tegen de wind lukt het maar niet om de bel binnen te vliegen, waarom bedenk ik me nu pas ( weer thuis) waarom niet gewoon met de wind mee,of schuin op de wind weg driftend een bel aanvliegen, en dan indraaien. dan lukt het wel om het centrum te bereiken.... iets voor de volgende keer.

Ik kom er wel.......uiteindelijk.

GJ

Ga er nou gewoon van uit dat een bel een hoeveelheid lucht is, die met de wind mee waait, met dezelfde snelheid als de wind. Dat is niet 100% accuraat, maar goed genoeg.
Bij harde wind heb je a. kans dat de bellen kapotwaaien en b. als je zou kunnen centreren waai je al snel weg met bel en al. Dus dat werkt niet.
Maar een bel is gewoon lucht, en gedraagt zich als lucht. Ik weet niet waarom je geen kans zag om "een bel binnen te vliegen"... ik denk dat je gewoon niet tegen de wind in kwam?
Bart

Als je alleen maar kunt hoeveren dan vlieg je veel te licht. Je zult dan ook nauwelijks en alleen met aanduiken terug uit de bel kunnen komen. Ballast toevoegen en zijdelings vliegen is veel beter want dan zie je 10 keer sneller dat je een bel binnen vliegt dan wanneer je voor je vliegt.Bellen zijn met meer wind sterker dus hoef je helemaal niet bang te zijn dat het niet omhoog wil. Ook word de bestuurbaarheid beter waardoor je meer controle hebt en je kist misschien wel in de bel kunt houden.

Alex Hoekstra zei:
Als je alleen maar kunt hoeveren dan vlieg je veel te licht. Je zult dan ook nauwelijks en alleen met aanduiken terug uit de bel kunnen komen. Ballast toevoegen en zijdelings vliegen is veel beter want dan zie je 10 keer sneller dat je een bel binnen vliegt dan wanneer je voor je vliegt.Bellen zijn met meer wind sterker dus hoef je helemaal niet bang te zijn dat het niet omhoog wil. Ook word de bestuurbaarheid beter waardoor je meer controle hebt en je kist misschien wel in de bel kunt houden.

Dat is het nou precies!

Thnx guys Ik denk dat ik met al jullie adviezen een eind op weg kom.

GJ

In een van mijn oude symposium reports (1990) kwam ik het artikel tegen dat beschrijft hoe
je model uit zichzelf de bel in zal centreren. Waar het op neer komt is dat je een model wilt
hebben dat een grotere bocht gaat vliegen als het de thermiek in vliegt en een kleinere
bocht als het in een downdraft terecht komt. Dit lijkt tegenstrijdig maar het artikel laat
goed zien dat een model dat dit gedrag vertoont naar het centrum van de bel vliegt
In het geval van Vrije Vlucht zorgen de verdraaingen in de vleugel voor dit vlieg gedrag
(zie voorgaande bericht)

Als ik dit nu vertaal naar RC vliegen zou ik zeggen:

bocht rechtsom --> linker (buitenvleugel) aileron omhoog rechter (binnen vleugel) aileron omlaag, richtingsroer naar rechts
bocht linksom --> rechter aileron omhoog linker aileron omlaag richtingsroer naar links

Afgaande op mijn ervaring in de VV denk ik dat de uitslag van de ailerons minimaal moet zijn (0.75 - 1 mm)

Aangezien ik nog geen model heb met ailerons (maar die komt eraan) zou het leuk
zijn om te weten of bovenstaande matched met wat de RC thermiek vliegers doen.

Cheers

Bart

Je bedoelt dat de ailerons iets tegen sturen, tegen de richting van het richtingsroer in? Ik heb in Odoorn gehoord (van Peter Aanen geloof ik) dat dat een goede manier is om in een bel te draaien, je houdt je model dan ook nog eens vlak voor optimale lift.

of bovenstaande matched met wat de RC thermiek vliegers doen.
Dat zou dus heel goed kunnen!

Leon

(wiens aantal benutte thermiekbellen op één hand te tellen zijn...)

Waar het op neer komt is dat je een model wilt
hebben dat een grotere bocht gaat vliegen als het de thermiek in vliegt en een kleinere
bocht als het in een downdraft terecht komt.

Klopt - het heeft me destijds wat moeite gekost om de logica ervan te bevatten, maar ik heb als deltavlieger ook geleerd dat als het piepen van mijn vario toeneemt, ik ruimer moet draaien, en als het piepen afneemt, steiler. Het is nu automatisme geworden...
Bart Doets

In een van mijn oude symposium reports (1990) kwam ik het artikel tegen dat beschrijft hoe
je model uit zichzelf de bel in zal centreren. Waar het op neer komt is dat je een model wilt
bocht als het in een downdraft terecht komt. Dit lijkt tegenstrijdig maar het artikel laat
goed zien dat een model dat dit gedrag vertoont naar het centrum van de bel vliegt
In het geval van Vrije Vlucht zorgen de verdraaingen in de vleugel voor dit vlieg gedrag
(zie voorgaande bericht)

Als ik dit nu vertaal naar RC vliegen zou ik zeggen:
Volgens mij kun je dat niet vertalen naar RC vliegen en ben je appels en peren aan het vergelijken.
Washout kun je niet vergelijken met aileron uitslag. Rechts washout geeft een bocht naar links Rechts aileron omhoog geeft een bocht naar rechts. Een DLG heeft niet de ingebouwde stabiliteit van een A2 en ook niet de spanwijdte en is daardoor dus een stuk gevoeliger voor turbulentie. Tijdens het vliegen zul je moeten reageren op wat het model doet en op die manier het centrum van de bel vinden. Tijdens het circelen merk je vaak dat aan een bepaalde kant je meer stijging ondervind dan aan de andere kant. Je moet dan simpel je middenpunt gaan verleggen door een langere /vlakkere bocht te draaien tot dat je merkt dat je in het centrum komt waarna je je bocht iets korter/stijler houd . Tijdens het circelen zul je continu allert moeten zijn of het model nog genoeg stijgt en vaak meerdere keren je circel verleggen om optimaal te blijven stijgen.
Tijdens het vliegen van bochten houd ik altijd een vaste bepaalde hoeveelheid richtingroer met de bocht mee en bepaal ik de hellings hoek met de ailerons . Dit kan zowel tegen sturen als mee sturen beteken afhankelijk van de turbulentie maar hoofzakelijk neutraal en alleen sturen als dit benodigt is. Een tip die ik van Bas kreeg is om in turbulente lucht heel weinig thermiekstand te zetten op je flaps. Een model met volle thermiekstand is zeer onstabiel en valt veel sneller weg over een tip als een model met weinig thermiekstand/neutraal. Hierdoor kun je je model uiteindelijk bijna net zo langzaam vliegen als een model met thermiekstand en zul je bijna net zo snel stijgen. Het beter nettere vliegen wat je op deze manier doet zal het verschil waarschijnlijk volledig ongedaan maken.

Alex,

Of ik nu wel of niet appels met peren vergelijk maakt niet zoveel uit 8)

Waar het mij om ging is feedback over het thermiek vliegen en dat komt
duidelijk naar voren in je verhaal, heb dank :D

Zodra ik een kist heb met ailerons ga ik daar eens mee experimenteren..
verder voorlopig eerst maar eens alleen met hoogte en richtingsroer
vliegen, vind ik al moeilijk genoeg...

Cheers,

Bart

Je bedoelt dat de ailerons iets tegen sturen, tegen de richting van het richtingsroer in? Ik heb in Odoorn gehoord (van Peter Aanen geloof ik) dat dat een goede manier is om in een bel te draaien, je houdt je model dan ook nog eens vlak voor optimale lift.

Leon, klopt. Het inzetten van de bocht met aileron en richting in dezelfde richting. Als je eenmaal in de bocht hangt, ietsje tegensturen met aileron, kielvlak in bocht houden.

Zoals Drela beschrijft: http://www.charlesriverrc.org/articles/supergee/RudderThermalFlying.htm

Heb vroeg mechanisch gekoppelde richting en aileron gehad, wat het haast onmogelijk maakte om mee omhoog te draaien in een bel.
Met een mini zonder aileron en relatief veel V-stelling gaat het dan simpeler en redelijk doeltreffend: Met kielvlak insturen. Als ie in de bocht ligt, kielvlak recht en alleen een beetje up. Ailerons op een mini is volgens mij niet nodig, of levert niet veel op.

Peter

hoi
een beetje :offtopic: maar ik wl dit nog graag even laten zien
Arnold.jpg

theo had zijn hoogtemeter bij zich en die hadden we in de longshot gezet
en meteen de eerste worp was het raak :lol:

mooi is dat zo,n hoogte meter ,kan je ook snel kijken naar de werp hoogte (valt dat nog even vies tegen 36 tot 38 meter

maar moet wel zeggen, dat dit erg heftige bellen waren op hoogte was cirkelen echt niet meer nodig (je steeg gewoon door ) :)
verder werden we door vogeltjes en vogels op belletjes gewezen (een mooi gezicht was dat )
helaas is dit alweer een paar dagen geleden .

groeten arnold

Arnold,

Niet verkeerd.. :D

Alex,

Om nog even terug te komen op het aileron wash-in wash-out verhaal, het
klopt dit zij idd appels met peren.... :? mijn eerste gedachte was dat het mooi
zou zijn om een model te hebben dat uit zich zelf centreert, maar
waarschijnlijk is bij het RC vliegen niet nodig (en niet haalbaar zonder
een aantal beperkingen op te leggen) en kun je dus veel beter het
centreren in de bel aan de piloot over laten :)
Weer wat geleerd...zit wel diep hoor dat vrije vlucht vliegen...

Peter,

Heb dank, ik had dat artikel ook al eens gelezen, maar nu snap ik het denk ik..
Misschien dat ailerons niet echt veel zin hebben op een mini, maar profiel verandering (flaps)
denk ik wel (ik moet toch wat doen om hoger uit te komen dan jou en Jurgen 8) )

Cheers

Bart

Jippie.... ik heb het door.

net even wezen gooien en in een uurtje 6 maal tot aan de zicht grens gevlogen.

Echt thermisch was het niet eens, maar nu ingedraaid op lichte stijging, waar ik voorheen gewoon voorbij gevlogen was.

Hoe? ten eerste bellen zoeken downwind ipv voor me, en bochten met vol roer en een beetje tegen aileron om de helling te beperken.

Hij draait kort en twist als een gek omhoog. en hij lijkt idd zelf het centrum op te zoeken ( lang leve de VV ers)

Net zoals bij de cracks.

het maken van bochten op deze manier is voor mij nog een beetje " tegen mijn gevoel" en onwennig, vandaar dat de bochten soms nog een beetje ongecoordineerd zijn, maar het resultaat is er.

Nogmaals Jippie.

GJ

Bedankt jongens voor alle info, het heeft me veel geholpen.

Arjen bedankt, dat even samen vliegen heeft ook veel geholpen. altijd goed om eens te de kunst af te kijken.

GJ

Ik boek een cursus-ochtendje bij GJ!!
Laten we zeggen, morgen? :yes:

(ik wil niet weer dwars door een thermiekbel vliegen zonder het zelf door te hebben...)

Back