Hieronder een (semi-leken) mini-verslag van mijn bezoek aan de Dr.Geza Egervary Cup in Bodman.
Allereerst, het weer kon bijna niet beter, genoeg wind om je als vlieger goed te kunnen positioneren en zo om en nabij de 23 graden.
Op de startlijst stonden 26 deelnemers waaronder enkele Italianen, Zwitsers, een Brit, een (Duitse)Nederlander en natuurlijk de bekende groep Duitsers.
Een vrouwelijke deelneemster bij de Italianen, ene Silvia, zij vloog (zeer verdienstelijk) met een Top Flite ARF Nobler omgebouwd op elektro.
De toestellen, de bekende variatie tussen het gekochte spul, (de Yatsenco toestellen), de bouwdozen (Brodak) en de zelfbouw waarbij ik de indruk kreeg dat vele toestellen door Peter Germann waren gebouwd.
Bij de Italianen vloog een Max Bee (Igor Burger), of dit toestel van een bouwdoos of van een tekening was gebouwd, is mij niet duidelijk geworden, mijn kennis van de Italiaanse taal benadert namelijk de 0
Wat mij persoonlijk opviel was het feit dat er toch nog vrij veel met verbrandingsmotoren wordt gevlogen, waarbij de Yasenko Retro motoren erg veel power hebben maar erg laat in de 2T-mode komen.
Verder een erg vriendelijke groep deelnemers, op elke vraag kreeg ik een uitgebreid antwoord (Rabe Rudder, turbulatoren/Vortex generatoren enz.)
Hierbij moet ik wel opmerken dat de plaatsing van de turbulatoren/Vortex generatoren veel leek op ''educated guesswork'' (mijn mening als zweefvlieger).
Verder zijn we, mijn vrouw en ik, vrijwel de gehele dag opgetrokken met Wolfgang Nieuwkamp, het klikte meteen, we hebben zelfs dezelfde favoriete schilder (Edward Hopper) maar, dit geheel terzijde

Ook was het voor mij erg leuk dat ik Wolfgang heb kunnen helpen bij de vluchtvoorbereiding, het starten en later bij een trainingsvlucht.
Tot slot, ik heb erg genoten, de laatste keer dat ik LB gezien en zelf nog gevlogen heb, is alweer zo'n 16 jaar geleden, toen ik op 'de Peel' in het weekend 'Officier van Dienst' was.
Harry