Boegschroef

Hoi

Over dit onderwerp zijn al heel wat toppic's vooraf gegaan maar ik wil graag voor mijn Smit London een boegschroef instaleren. Ik ben ook zelf al bezig geweest om wat te brouwen en ik heb er tot nu toe 2 gemaakt gewoon als prototype's. Één met een 20ct muntje als lepel en een andere met een half stuk pvc pijp, mijn conclusie kan er beter één kopen :roll: hoewel het 20ct muntje een mooi straal maakte. Maar ik wil er eentje kopen. Ik zat zelf te denken aan deze boegschroef van graupner:
g1785.jpg
Maar werkt deze wel op 12v? Ik weet wel dat er een lepeltje inzit en een beetje veel herrie maakt maar dat maakt mij niet zoveel uit. Want ik heb van sommige mensen vernomen dat de boegschroeven van Aeronaut erg duur zijn alhoewel zijn wel mooi, kan iemand hier iemand meer info over geven? De regelaar heb ik al, alleen de boegschroef zelf nog...

Groeten Justin

Boegschoef is voor een Billingboat Smit London neem ik aan?
De Aeronout boegschroeven zijn inderdaad erg mooi, maar ook erg duur!
Het boegschroef je op je foto doet ook goed z'n werk, en moet zeker voor de Smit London ruim voldoende zijn.
Als je hem via een regelaar zet doet ie het ook makkelijk op 12V.
Je gebruikt hem toch over het algemeen maar vrij kort, en zeker niet lang op vol vermogen.

Hoi Allemaal,

@Adam, weet je zeker dat dat goed gaat, de Graupner boegschroef op 12V?! Op de boegschroef zit een Speed 400 geschroefd en volgens de specificaties kan die maar 7,2V hebben. In mijn Amsterdam heb ik de boegschroef zelfs op 6V staan, verwacht dan geen wonderen maar het manoeuvreren wordt wel wat makkelijker gemaakt.

Ik heb ook een boegschroef van Aero-Naut, maar die kostte me €169,-. Dat is een prima ding, maar die past niet in de Smit Rotterdam/London. Die heb ik trouwens nog nooit geprobeerd, deze zit immers in de Smitwijs Singapore, maar hij gaat waarschijnlijk verhuizen naar de Fighter :D .

Groetjes, Danny.

En het 'Graupner Lepeltje' :wink: maakt errug veul herrie!
(Ligt natuurlijk ook aan je opbouw en de resonantie) maar prettig vind ik het niet. Op 7,2V heeft hij wel veel power, ook voor een lange en zware dame als de Norderney. Op 12V denk ik dat je het motortje vrij snel naar de bliksem helpt.
Dit ding gaat ook uit de Norderney verwijderd worden en vervangen door een 'echte' boegschroef.

Hoi

Jammer is dat, het word ook waarschijnlijk moelijk om een nieuwe motor erop te maken want de koppeling zal wel in de behuizing zitten... Weet iemand nog een leuke boegschroef die ik voor de Smit London zou kunnen gebruiken??

Groeten Justin

Roel,

In mijn oude Zeesleper van 125 cm zat een Boegschroef van Rivabo eerste was zelf gemaakt maar die maakte veel lawaai resonantie.
Bij die van Rivabo ook weer die resonantie in een Polyesterromp.
Ik heb die hele Horizontale pijp toen maar met Polyester ingegoten en het probleem was voorbij.

Justin je hebt niet zo'n grote sleper je zult er dus een kleine Boegschroef in moeten zetten Rivabo had toendertijd een grote en kleine maar wat er nu in de handel is weet ik niet.
Vroeger had ik Catalogussen van alle merken je kreeg ze ook vaak gratis nu moet je er dik geld voor betalen.
Heb alleen de Robbe maar weer gekocht dat werkt makkelijker als Internet maar met een beetje zoeken vind je wel wat.
Volgens mij heb je er nu een van Robbe maar als ik in het boek kijk dan zit er geen koppeling op maar wordt de as van de motor geklemd die kan je demonteren als je de ruimte hebt.

http://www.raboesch.nl/

http://www.steba.org/

Even goed kijken Justin.

Bij Steba onder special drives, links onder in de hoek "Querstrahlanlage"
En voilà, de boegschroeven

Hoi Allemaal,

Ik denk dat die boegschroeven die bij Steba op de site staan ook van Aero-Naut zijn, anders lijken ze er wel verdacht veel op :lol: .

Groetjes, Danny.

Adam,

Dat type boegschroef werd inderdaad eerst door Haraus verkocht nu heb ik het over 1980 1985 ongeveer.
Ze hadden toendertijd wel meer dingen van hoge kwaliteit en duur.
Meende dat ook de FoithSneider er toen bij was.
Zo had je Modellwerft uit Hannover daar is wat geweest dat personeel een eigen blad is begonnen maar er werd wel weer met die Herraus samengewerkt toendertijd.

Hoe en wat zullen we wel nooit gewaar worden intereseert mij ook niet als ze maar goede dingen op de Markt brengen.

Er zijn ook veel particulieren die dingen op de Markt brengen zoals Indianen in een Kano die zelf Peddelen.
Zo ook een Apparaat waarmee je vanuit je schip lichtpatronen af kunt schieten die kun je in Duitsland vrij kopen.

Heb hier wel telkeningen van een Werkend Kanon met 4.5 MM scherpe munutie maar dat zijn dingen die niet in Produktie komen.

Nou en wat ik de afgelopen 15 jaar gemist heb door niet meer naar Duitse Vaarshows te gaan met de Caravan een heel weekend bij een club op visite.

Back