Boegschroef

• Topicstarter Topicstarter babske
  • Startdatum Startdatum
B

babske

Guest
Hallo
Welke boegschroef raden jullie aan Voor de Smit Enterprise.
Schip meet 1776 mm lengte en de breedte 400mm
Groetjes

Hoi Babske,

Wat is (ongeveer) de diameter van de boegschroef?

Aero-Naut heeft namelijk hele mooie boegschroeven in het assortiment, maar ze zijn helaas ontiegelijk duur :(.

afb5920.jpg

Ik heb de grootste van deze twee toendertijd gekocht voor mijn Smitwijs Singapore, maar omdat dat project niet meer doorgaat komt hij nu in de neus van de Fighter :D.

Ik heb toen iets van €160,- 8O betaald voor de boegschroef, eerlijk is eerlijk het is een prachtig ding maar het blijft een hoop geld.

Marx heeft ook nog iets in een leukere prijsklasse, maar ik weet daar de maten niet van.

Groetjes, Danny.

Hoi,

Hmmm een Smit Enterprise... daar kun je allerlei boegschroeven in steken, maar dat hangt een beetje van de prijs af die je er voor over hebt. Als je mooie, en dure, boegschroeven wil hebben zou je kunnen denken aan Aeronaut maar graupner en Robbe hebben ook boegschroeven maar voor een schappelijker prijsje.

Ook zou je misschien zelfbouw kunnen overwegen... dat staat hier beschreven:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...&postorder=asc&highlight=zelfbouw+boegschroef

gr,
wouter zzw

Een vriend van mij is zinnens een Graupner boegsschroef in te bouwen in een scheepje van iets meer dan een meter (verlengde graupner Neptune)
Als ik me niet bedrieg is de prijs iets van een 25 à 30 €. De diameter is 14 mm en het is aangerdreven door een speed 400.
De diameter van de Robbe is een drie cm, maar dat ben ik niet zeker, ook van de prijs en aandrijving ben ik niet op de hoogte.
Indien je hem niet zelf bouwt, eens zoeken op de respectievelijke sites, zullen wel meer weten te vertellen dan ik.
Groetjes, en succes, Johan

De bovengenoemde boegschroef van Graupner wordt zeuren voor een boot van bijna 1,80 mtr.
Heb hem zelf in m'n Smit-LLoyd 123 van 1,30 mtr zitten, maar het is marginaal.
Als je kiest voor kwaliteit zijn de boegschroeven van Aeronaut schitterend.
Kosten wat, maar dan heb je ook wat.
Daarnaast, een boegschroef vervangen doe je ook niet zomaar.

Hallo
Weet iemand de maten van de boegschroeven Marx.
Ik bedoel welke diameters er te verkrijgen zijn.
Groetjes.
Eddy

Ik heb in mijn Severn Lifeboat een Marx boegschroef ingebouwd.
Als ik me niet vergis is de diameter 36 mm

Mooi systeem waarbij je later nof altijd het geheeltje van motor en schroef er weer kan uithalen zonder je schroefkoker te moeten uitbreken.
Werkt met een moer die de "fitting" tegen de koker perst.

Heb er nog niet mee gevaren, maar het ziet er in elk geval veelbelovend uit.
Qua Graupner en Robbe: ik gebruik de twee in twee yachten van me.
En ik heb de indruk dat de Graupner boegschroef, die toch kleiner van diameter is, meer stuwkracht geeft dan die van Robbe.
Ik gebruik wel maar een 6V loodaccuutje terwijl één van die jongens 7.2V vraagt...

Qua prijs/kwaliteit is Robbe of Graupner beste koop denk ik

@smartje268

[Werkt met een moer die de "fitting" tegen de koker perst.]

He hallo hoe denk jij als dat ik dan heb gedaan :roll:
Met bisonkit bijv :oops:
mvg

Frederik :D :D
PS Moet je eens goed naar het plaatje kijken he :!:

Frederik je kunt op de foto niet zien dat je het messing bovenstuk gekottert hebt naar de ronding van de straalbuis.

Ja ik weet dat maar dat zien de anderen niet op de foto.
Had je het object iets schuin naar voren moeten plaatsen.
Of twee foto's moeten plaatsen je zegt zelf denk je dat ik het met Bisonkit in mekaar gezet heb.

Ik heb wel vaarders gezien die hun servo's met Bisonkit in de boot gelijmd hadden zonder een houder en als hij dan stuk was kwamen ze bij mij kan je hem even nakijken, soms was hij niet eens fatsoenlijk uit mekaar te schroeven.

Maar aangezien iedereen zijn defecte servo's bij mij inleverde kon je geluk hebben dat ik nog een behuizing had.

Heb zelfs eens een compleet gesmolten behuizing gekregen waar de print nog goed van was.
Was een Schip van 210 Cm lang die aan een vuurzee blootgestaan had Hectoperm was ook nog goed mankeerde totaal niets aan.

Verzekeringmaatschappij heeft het model later vanuit de etalage van een modelbouwzaak gekocht voor 150 oud hollandse guldens.

Back