Boeing PT-17 Stearman

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie (en scherpe blik o_O). Ik ging 5 keer te snel, heb mezelf tot rust moeten manen. Ik hoef nergens heen en heb geen enkele haast en zo wil ook bouwen.

Jammer dat jouw Stearman draadje (tijdelijk hoop ik) is gestopt, ik heb er veel aan.
 
Kon niet slapen. Ben met de dummy motor bezig geweest.

162 onderdeeltjes:

20190429_134534.jpg


En een tekening:

20190429_134700.jpg



Onderdeeltjes zijn niet perfect en behoeven wat schuurwerk:

76 keer (inclusief reservekleppendeksels):

sketch-1556767539146.png


Zoek de verschillen :-) :

20190429_135038.jpg



En de dag is begonnen. Morgenstond is goud in de mond!
 
Het landingsgestel is gebogen. Bij gebrek aan een buigijzer of bankschroef heb ik er twee waterpomptangen voor gebruikt. Het kleine beetje schade van de bekken van de tangen heb ik glad geschuurd. Het is van 3mm verenstaal.

20190503_211112.jpg



De grote uitdaging is om de voorste poot in de romp te frommelen. Dat gaat niet! Althans niet zonder een spantje los te halen. Hoe moet dit? Heeft iemand een idee? Bovenstaande poot moet in onderstaande ruimte.

20190504_084840.jpg



20190504_084908.jpg
 
Dit heb ik niet goed gedaan, ik heb er niet bij stilgestaan dat de versterkingen van de scharnieren bij het foliën lelijk zichtbaar worden.

20190428_165719.jpg



Ik heb nu de voorlijst van het hoogteroer en de achterlijst van het stabilo (ook bij de kiel en het richtingsroer) met 1mm balsa opgehoogd. Helaas funest voor het licht houden van de staart.

20190505_213306.jpg
 
Laatst bewerkt:
De staart afgeschuind zodat het hoogteroer omlaag kan.

20190505_221847.jpg


Tegelijk ook met de 'rietjes' voor de closed loop aansturing geëxperimenteerd.

20190505_221928.jpg
 
Een nieuwe set vleugelribben is binnen inclusief nieuwe tekening van boven- en ondervleugel. Van de eerste set ribben waren de tijdelijke hulpvoetjes er door de laser afgesneden. En op de eerste tekening waren de ribben niet genummerd. Slordig, maar tis nu in orde.

20190509_180704.jpg
 
Mean Aerodynamic Chord betekent gemiddelde aerodynamische koorde. Omdat je 2 vleugels boven elkaar hebt die niet recht boven elkaar zitten moet je voor het bepalen van het zwaartepunt met beide vleugels rekening houden.
Op 25% ligt het erg ver naar voren en is de voorste limiet, 35% is de achterste limiet. Om te beginnen zou je die 30% aan kunnen houden.
 
"Lege" werkbank:

20190517_114052.jpg



Dit maakt even plaats...

20190517_114112.jpg



...voor dit:

20190517_123324.jpg




In gedachten vlieg ik stukken beter dan in werkelijkheid. Wat viel dat tegen na 10 jaar weer een zender in m'n hand (aan de kabel (gelukkig)). Eerst maar even een stapje terug doen en fijn met de Calmato oefenen.
 
Jammer dat jouw project stil ligt. Doodeng om ermee te gaan vliegen, dat werk zou zomaar in 1 keer teniet worden gedaan bij een crash. Dat is ook de reden waarom ik het bij schuimjes houd. Ik vlieg relatief erg weinig. Hoe is het met de Calmato?

Grt Helixer
 
Back
Top