Boeing PT-17 Stearman

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Gé van Vliet, 15 apr 2019.

  1. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Hallo Jan,

    Bedankt voor je reactie (en scherpe blik o_O). Ik ging 5 keer te snel, heb mezelf tot rust moeten manen. Ik hoef nergens heen en heb geen enkele haast en zo wil ook bouwen.

    Jammer dat jouw Stearman draadje (tijdelijk hoop ik) is gestopt, ik heb er veel aan.
     
  2. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Kon niet slapen. Ben met de dummy motor bezig geweest.

    162 onderdeeltjes:

    20190429_134534.jpg

    En een tekening:

    20190429_134700.jpg


    Onderdeeltjes zijn niet perfect en behoeven wat schuurwerk:

    76 keer (inclusief reservekleppendeksels):

    sketch-1556767539146.png

    Zoek de verschillen :) :

    20190429_135038.jpg


    En de dag is begonnen. Morgenstond is goud in de mond!
     
  3. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Het landingsgestel is gebogen. Bij gebrek aan een buigijzer of bankschroef heb ik er twee waterpomptangen voor gebruikt. Het kleine beetje schade van de bekken van de tangen heb ik glad geschuurd. Het is van 3mm verenstaal.

    20190503_211112.jpg


    De grote uitdaging is om de voorste poot in de romp te frommelen. Dat gaat niet! Althans niet zonder een spantje los te halen. Hoe moet dit? Heeft iemand een idee? Bovenstaande poot moet in onderstaande ruimte.

    20190504_084840.jpg


    20190504_084908.jpg
     
  4. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Dit heb ik niet goed gedaan, ik heb er niet bij stilgestaan dat de versterkingen van de scharnieren bij het foliën lelijk zichtbaar worden.

    20190428_165719.jpg


    Ik heb nu de voorlijst van het hoogteroer en de achterlijst van het stabilo (ook bij de kiel en het richtingsroer) met 1mm balsa opgehoogd. Helaas funest voor het licht houden van de staart.

    20190505_213306.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2019
  5. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    De staart afgeschuind zodat het hoogteroer omlaag kan.

    20190505_221847.jpg

    Tegelijk ook met de 'rietjes' voor de closed loop aansturing geëxperimenteerd.

    20190505_221928.jpg
     
  6. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Servobordje gemaakt.

    20190506_152114.jpg



    20190506_152144.jpg



    20190506_152643.jpg
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.145
    Locatie:
    belgium
    Wow , monniken geduld .:thumbsup:
     
  8. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    :D Is het nou engelen geduld of monniken werk (of allebei)? :D
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2019
  9. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Een nieuwe set vleugelribben is binnen inclusief nieuwe tekening van boven- en ondervleugel. Van de eerste set ribben waren de tijdelijke hulpvoetjes er door de laser afgesneden. En op de eerste tekening waren de ribben niet genummerd. Slordig, maar tis nu in orde.

    20190509_180704.jpg
     
  10. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb een vraag: wat betekent 25% MAC op onderstaande foto, neem aan dat het met het zwaartepunt te maken heeft?


    20190510_120358.jpg
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    744
    MAC staat voor Mean Aerodynamic Chord.

    Oftewel de afstand tussen de voorlijst en de achterlijst vd vleugel
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.059
    Locatie:
    away
    Mean Aerodynamic Chord betekent gemiddelde aerodynamische koorde. Omdat je 2 vleugels boven elkaar hebt die niet recht boven elkaar zitten moet je voor het bepalen van het zwaartepunt met beide vleugels rekening houden.
    Op 25% ligt het erg ver naar voren en is de voorste limiet, 35% is de achterste limiet. Om te beginnen zou je die 30% aan kunnen houden.
     
    Gé van Vliet vindt dit leuk.
  13. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Bedank toostbeek en PH_AJH.

    Heb op het forum ook een en ander gevonden. Bijgevoegde pdf heeft echter alles wat ik nodig heb, in Jip en Janneke taal.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Nog wat foto's:

    20190508_193920.jpg


    Servobordje zit scheef... 20190508_194428.jpg


    Accuhouder:

    20190508_194706.jpg



    20190508_194739.jpg


    20190508_194834.jpg



    Stringers snijden:

    20190510_104759.jpg


    20190510_104828.jpg


    20190510_112209.jpg
     
  15. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    "Lege" werkbank:

    20190517_114052.jpg


    Dit maakt even plaats...

    20190517_114112.jpg


    ...voor dit:

    20190517_123324.jpg



    In gedachten vlieg ik stukken beter dan in werkelijkheid. Wat viel dat tegen na 10 jaar weer een zender in m'n hand (aan de kabel (gelukkig)). Eerst maar even een stapje terug doen en fijn met de Calmato oefenen.
     
    E.hof vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina