Boeing Stearman PT-17 Biplane - Foam and depron bouw

Ah, beetje flauw, maar de titel heb ik gejat van HK. Is een kit van 450mm die ik ga nabouwen. Nee, geen stickers erop, maar gewoon zoals jullie het van mij gewend zijn. Recht toe recht aan zonder toeters of bellen. Hier alvast de foto zoals die te koop staat voor bijna 75 euro en laat ik de setup al in huis hebben, dus dat de bouw wordt een koopje. Bovendien ben ik gecharmeerd van een Bi-plane door voornamelijk zijn vliegeigenschappen, dus daar gaan we weer.
pt1.jpg


Dit toestel heeft geen rolroeren en aangezien ik die wel graag wil hebben ga ik ze er bij mij wel opzetten. Vlieggewicht 55gr, eens kijken of ik dat kan benaderen.

Dit wordt de setup:
360.jpg

Voor mijn "ultra light Cub" te licht bevonden, maar wonderwel dezelfde setup als die van HK.

De dubbeldekker heeft één vlakke vleugel en één(onder) vleugel met profiel. Ik maak allebei de vleugels vlak, dit voor het lekkere rollen en rugvluchten waar ik nog steeds druk me bezig ben het goed onder de knie te krijgen.

Ik heb nu al heel veel zin in het bouwen en vliegen.

Wederom een vliegertje beneden de 250 gram. (waar blijft die subtopic?)
Helixer
 
Laatst bewerkt:
Oke, let's start. Ik kon van de bouw tekening makkelijk de maten overnemen en uitsnijden. Geheel naar eigen idee natuurlijk.
360.jpg


De romp:
540.jpg
540.jpg
540.jpg


De vleugels. Er zaten toch ailerons op de vleugel. Het verschil met mijn model is dat ik ailerons op beide vleugels heb gemaakt:
540.jpg
540.jpg
540.jpg


Onderkant van de vleugels met reflector strepen. Door die strepen en de geplastificeerde bovenkant van de vleugel zorg je ervoor dat het depron niet meer makkelijk breekt. Het weegt nagenoeg niets en je maakt het geheel simpel wat steviger. Echt een aanrader als je met depron wil werken. Ik plastificeer het depron met breed plakband. Van de naden zie je nagenoeg niets:
:
540.jpg


Wordt vervolgd,

Grt Helixer
 
Laatst bewerkt:
De boel moet even drogen, dus wat tijd voor wat foto's.

Afstand houders tussen de vleugels:
540.jpg
540.jpg


Carbon strip zit ook niet op het HK product:
540.jpg


Onderkant van de vleugels. Op het HK product zit 1 aileron servo voor beide vleugels, maar aangezien ik toch een kanaal over heb op elke kant zijn eigen servo:
540.jpg
540.jpg


Op zowel de onderste vleugel als de bovenste vleugel komen rolroeren. Ik zal de uitslagen in het begin zeker mild afregelen, maar ik ga voor maximale uitslag. Dat doe ik eigenlijk altijd bij mijn toestellen. Langzaam opvoeren tot het maximale bereik. Vind dat gewoon lekker vliegen.

(Wordt vervolgd)
 
Laatst bewerkt:
Het bouwen gaat snel. Het toestel is klaar voor de maiden.

Hier zie je hoe ik de dubbele rolroeren heb gekoppeld. (Met dank aan GJ die mij het idee vorig jaar had gegeven):
360.jpg


En hier een korte video impressie:

Hier nog even samen met mijn andere dubbeldekker:
540.jpg



Ik bedenk net dat ik het cg punt nog niet heb gecontroleerd. Niet vergeten dus, evenals de uitslag van de rolroeren wat terug schroeven voor de maiden!! verder kan ik vermelden dat het gewicht met lipo 97,4gr is. Van HK is beduidend lichter(55gr), maar bij mij is de motorophanging steviger en ik heb wat struts ingebracht, nou ja iets degelijker dus. Op naar de maiden.

Wordt vervolgd,
Gr Helixer
 
Laatst bewerkt:
Hoe bepaal ik de cg van deze dubbeldekker? Ik tel de breedte van de vleugel(10cm) plus de aantal cm die de onderliggende vleugel verder uitsteekt t.o.v. de bovenliggende vleugel, dat is 4cm. Samen is dat 14cm en dat gedeeld door 3. 14:3=6.4 cm. Dus 6,4cm van de koorde zit het cg. Bij de maiden kwam dit goed uit. Het enige wat ik moest doen is enig trimwerk. Na elke lipo schroefde ik de roeruitslagen iets op en ik zit nu op zijn max.

Tot slot nog een korte video van de maiden vlucht die ik nog net voor het donker worden heb geschoten:

Wederom een geslaagd project(je) :banana:
 
.
Zo, dat heb je snel gedaan!
Gefeliciteerd met weer een geslaagd project :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top