Boek "Build your own underwater robot"

• Topicstarter Topicstarter Brammetjuh
  • Startdatum Startdatum
B

Brammetjuh

Guest
Ben nieuw hier op het forum, maar al lange tijd geinteresseerd in het bouwen van een onderwaterduikboot.
Nu lijkt het mij een perfecte start om het model dat besproken wordt in het boek "build your own underwater robot" te bouwen adhv dit zelfde boek.
Is het een goed boek? En is het in nederland ergens te verkrijgen?

Martijn

@Brammetjuh,
welkom hier op dit forum.
Wat voor boot is het die je dan wil bouwen.
Plaats eens een plaatje dan weten we wat je wilt.
Of wil je een robot bouwen, volgens de titel wel.

Hein

ps bovenwaterduikboten zijn er nog niet.
Duikboten gaan altijd onder water.

Op de volgende site : http://www.homebuiltrovs.com/, is een voorbeeld hiervan te zien.
Het gaat om het model "Seafox". Deze is adhv het boek gemaakt. Op internet vind ik veel lovende woorden over het boek.
Het wordt in Amerika gebruikt als schoolboek voor tijdens de lessen techniek. Zou het dus ook via amerika kunnen bestellen, maar is altijd goedkoper als het in Nederland verkrijgbaar is.

@Brammetjuh,
als je even op het forum zoekt vindt je dat ding terug.
Er zijn meerdere mensen die zo een ding hebben.
ROV noemen ze dat geloof ik.
In Antwerpen, (omgeving) is er een.
En in de omgeving van Keulen meerdere.
Hier op het forum zijn ook mensen met zo iets bezig.
Dus even zoeken.

Hein

ja idd ze noemen dat een ROV (remotly opparated vehicle of hoe je dat dan ook mag spellen)
volgens mij kan je er heel makklijk een maken met zo'n pvc constructie wat motortjes en flink wat kabels..., dan gewoon voor elke motor een plus en min draadje naar boven lijden en dan boven water een loodaccu en een simpel controlpaneltje (wordt alleen wel een dikke bundel als je 5 motors zou gebruiken en ook nog een licht en camera erin hebt zitten...)
maar goed niet iedereen kan zelf de soft en hardware maken die je anders nodig zou hebben, dus als lowbudget project kan je voor minder dan 40 euro wel klaar zijn denk ik (maarja wie ben ik nou een deze wereld...)

jacar

Een betere oplossing is een voedingskabel en een netwerkkabel als signaalkabel, relais om motoren te bedienen gewoon in een waterdichte doos op de rov maken, spaart meerdere (dikkere) kabels uit.

ken je deze al ?

robotrov yahoo groep

het boek ken ik alleen van de buitenkant, volgens mij wel rekening houden met
het feit dat ze amerikaans spul gebruiken (inches en merken die je hier dus minder goed kan vinden).

leuk, een ROV bouwer ! welkom hier.

ik ben ook lid van die group, staan echt hele gave ROV's die amerikanen stoppen er wel veel geld in zeg... en ze zijn ook knap groot
(ik vind klein altijd beter...met bijna alles behalfe met rc nitro auto's die grote gas buggy's zijn echt stoer)
daar kan je veel aan hebben. en hoe zit dat met die relais???? ik heb nog een loodaccutje ergens staan en een berg motortjes...

@Sparkie,
pas op met lood accus in en afgesloten duikboot
:!: :!: :!:
Je bent niet de eerste die een gat in het water maak met zijn boot door gas vorming.

Hein

wat mijn idee dus was om die loodaccu zegmaar naast me te zetten met een stroomkabel naar beneden dat kan toch gewoon?

jacar

hallo

conrad verkoopt mooie zelfbouw pakketen om een seriele overdracht via twee draden te doen
ik geloof dat het printje 8 kanalen aan kan

het probleem met veel draden laat zich raden
als je duikt dan zou het kunnen dat je draden zo zwaar wegen dat ze enorm invloed uitoefenen op je ROV en deze niet lekker gaat varen
ik zou gaan voor een stoom kabel 3 aderig en een
coax voor de video
door die 3 adreige kabel je stroom voorziening en de derde draad voor de sturing met die conrad printjes

groeten raf

hallo danny

het plezante is als je een oude robbe mars ,promars of terra top heb
deze zenders zijn voorzien van een speciale seriele uitgang die rechtstreeks met het laatste stekkertje in de ontvanger kan worden verbonden

je hebt geen Xtal of niets nodig zelfs geen zender modulle en hebt dus nooit hinder van storingen
of een bezette frequentie

groeten raf

@Raf,
wel even oppassen met die extra aansluiting op de Promars of Terra Top.
De kabel moet je niet te lang maken.
Je verliest veel sterkte van je "Signaal" als de kabel te lang is.
Er zijn meer zender die deze mogelijk heden ook hebben.
Dat is "leermeester - beginner".
Het is een mooi systeem om je boot uit te proberen.

Hein

Hallo,

Modernere zenders hebben meestal een leraar-leerling uitgang. Daar kun je vaak ook de servo's direct mee aansturen, mits de ontvanger een DSC ingang heeft, wat Raf al aangeeft (Direct Servo Control).

[edit]
We zaten geloof ik simultaan te typen Hein... :wink:
[/edit]

halo hein

deze kabel is niet de leeraar leerling kabel
daar moest je nog een speciaal inzet stukje voor kopen en kon je een kabel met 2 din pluggen op aansluiten (op elke zender 1)
deze aansluiting zit mee in de plug waar je de zender kon opladen
het is een speciale kabel met in de plug een diode
(dinplug 5 polig)en aan de andere kant een servo plugje voor in de ontvanger

deze kabel hebben we reeds geprobeert met een lengte van 25 meter zonder problemen

het is dus belsist NIET een leerling leeraar kabel

groeten raf

@Raf,
over welke kabel heb jij het?
Op de Promars zit een din plug waarvan het andere eind rechtstreeks de ontvanger in gaat.
Ik heb hem zelf.
De omschrijving is dan misschien niet helemaal goed.
Volgens de Duitse gebruiksaanwijzing wordt het zo genoemd.
Maar met de zender, eventueel zonder module, kun je de boot bedienen.
Dit was om je boot te proberen zonder zendsignaal en dus zonder andere te storen.
Je hebt zelfs geen ontvanger accu nodig.
In mijn Promas die ik heb zit dat in.

Hein

hallo hein

wel over die kabel heb ik het dus ook
het ziet uit als een lange servo kabel (rood,zwart,wit)met een zwart servo plugje aan de kabel en een din stekker

maar als ik het me herinner was dit niet de leerling leeraar kabel daar moest nog een inzet stukje worden gekocht voor de twee zenders

groetjes

Hoi Raf,
dit is dus duidelijk een spraakverwaring tussen België en Nederland.
En de schuld is Duitsland met zijn Duitse gebruiksaanwijzing.
:D :D :D

Hein

ps, is dit nu niet netjes opgelost :idea:

hallo hein

hahahah had het niet anders verwacht

gij wel ?????

het zou verplicht moeten zijn aan de fabricanten om
eerstens een nederlandse handleiding bij te voegen
tweedens om op alle zenders deze mogelijkheid van een direct link er standaard op te hebben zitten

er zou op tentoonstellingen veel minder problemen zijn wat frequenties aan gaat
er zijn veel mensen die statiche modellen tentoon stellen en dan met hun zender de extras bedienen

heb ik volkomen niets tegen hoor
maar met zo een link kabel zouden ze geen frequentie in beslag nemen en zo de andere die varende'rijdende en vliegende modellen hebben niet storen of gestoord worden

groeten raf

Back