Bolle LIPO akku.

Het is weer voorjaar en dan zoek je al je modelbouwspul bij elkaar om in mijn geval weer de lucht onveilig te gaan maken. Vorig jaar bij Staufenbiel een paar 3200Mah lipo's gekocht voor mijn zwevers, lekker licht en veel Mah'tjes. Zondag akku's opgezocht en wat bleek dat een van de LIPO's aardig bol geworden is. Al wel kontakt gezocht met Staufenbiel, nog geen antwoord. Voor de duidelijkheid, LIPO's zijn nieuw, nog nooit ontladen/geladen en nu ca 8 maanden oud. Mijn vragen zijn;

Is deze LIPO akku nog bruikbaar?

Kan een bolle LIPO ontploffen of exploderen?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Aad den Blaauwen

Onderwijl bericht gehad van Staufenbiel, die verklaren dat door het onopgelaad (waren nog nooit opgelaad geweest) bewaren ze onder het kritische voltage gekomen waren en dat daardoor de gasvorming(bolle cel) veroorzaakt wordt. Zelf heb ik weinig ervaring met Lipo's en ook op het forum wordt ik niet zoveel wijzer aangaande het bewaren. Als ik onze oosterburen moet geloven kun je zelfs nieuwe lipo's (nooit ontladen/nooit opgeladen dus af fabriek) niet te lang bewaren. En daarom wordt de Lipo niet vergoed.

mvrgrt,

Aad den Blaauwen

Buitengewoon slechte beurt van Staufenbiel....

LIPO accu's worden halfvol geleverd en hebben (als het goed is) nagenoeg geen zelfontlading.
Doordat er conditioner in het elektroliet zit kunnen ze lang in deze halfvolle/lege toestand bewaard worden.
Wat je niet moet doen is ze in nagenoeg geheel ontladen of volle toestand wegleggen. De kans is dan aanwezig dat je dan wel buiten de specs komt, met fataal gevolg voor 1 of meer cellen.
Ook het vol laden en dan meteen vol belasten is ook een slecht plan, de nog aanwezige conditioner reageert met elektroliet en/of electroden waardoor er ook gasvorming optreedt. Weg cel..... Hoe ik dat weet?:hammer:

Maar zoals het er (hiervandaan) uitziet probeert de leverancier hier zijn eigen straatje schoon te vegen.

Buitengewoon slechte beurt van Staufenbiel....

LIPO accu's worden halfvol geleverd en hebben (als het goed is) nagenoeg geen zelfontlading.

Ze hebben wel een zelfontladen, maar deze is erg laag. (5% per maand volgens wikipedia). Enige verklaring die ik zou hebben is dat de lipo minder dan half vol was?

Als ze 8 maanden stil gelegen hebben kan je er zeker van zijn dat ze stuk zijn.
Niet alleen Staufenbiel komt met deze verklaring, ook RCTechnics vergoed accu's niet.
Sowiezo is het in modelbouwland voor 99% eigen schuld volgens de winkelier.
Het is heel moeilijk om te achterhalen hoe mensen met hun spullen omgaan.
Een regelaar kan je binnen 5 seconden slopen, een brandstofmotor kan je ook binnen 1 minuut in de soep draaien.

Kwestie van "Helaas, pindakaas".

Als je mij even een PBtje stuurt zal ik nog even via Staufenbiel proberen wat te regelen, ik koop daar vrij veel.

Grts Gert-Jan

Ik ben het helemaal met Gert-Jan eens.
Een winkelier kan in zo'n situatie moeilijk een accu zomaar vervangen. Dan is het einde zoek...
Andersom is het voor een winkelier weer moeilijk/onmogelijk om dit bij de fabrikant te leggen.
En zeker bij accu's is dit een erg moeilijk geval.

Als ze 8 maanden stil gelegen hebben kan je er zeker van zijn dat ze stuk zijn.
Ik heb een maand of 7 à 8 geleden 3 LiPo accu's bij Aeronuts gekocht, type 'budget accu'.
Ik heb er nog niks mee gedaan en ze zijn alle drie gezakt van 11.56V naar 11.52V. Staan niet bol o.i.d. In jou ogen zijn ze dus R.I.P.?

Ik heb twee jaar geleden een GWS 3S 1300mah 8C pakket gesloopt. De kapotte cel verwijderd, en de twee overige cellen geladen en opgeborgen.

Ondanks dat het voltage in orde was, heb ik van de week deze cellen opnieuw geladen, en er ging respectievelijk 42 en 52 mah in....

Vincent

catch your drift ;-) Maar die van jou waren reeds gebruikt en in de mijne zit nog 'conserveermiddel'. Mogelijk maakt dit verschil?!
Wel deftig om ze ongebruikt af te voeren :-)

Gaat trouwens wel vaker iets mis met lipo's bij Staufenbiel:

Lipo aufgeblasen- Ein Fall für die Tonne? - RC-Network

wurde anstandslos bei Staufenbiel umgetauscht, da das Problem bekannt war bei dieser Serie..
8-O

hab mit Staufenbiel gesprochen, da hatte ich die gekauft. Super freundlicher Service, die tauschen anstandslos um. Ich werde dabei auch gleich auf Kokam "upgraden"..
8-O

es leuchtet jeden ein, dass es sich hier um schadhafte Zellen handelt gerade wenn es Anfangs (ersten Monate) und nicht später (nach ca. einem Jahr und höher) auftritt!

Kann vorkommen wird aber nach meinen Erfahrungen immer seltener. Auch bei mir sind schon genügend Zellen eingetrudelt die schon schwanger zum Test ankamen - hat eben was mit Fertigungsqualität zu tun!

Bitte bei den geringsten Bläh-Anzeichen sofort mit dem Händler sprechen und gemeinsam nach einer Lösung suchen - meist zeigen sich die Händler sehr kulant!

Aufgeblähten Lipo Akku versenden - RC-Network

Zijn de lipo's misschien van het merk "Hypercel" ?

Ik heb er vorig jaar in Dortmund (op aanraden van een medeclublid) 2 stuks (3S-2200mAh) gekocht bij Staufenbiel, maar kwam na een keer of 10 laden en gebruiken van een koude kermis thuis !
De beide paketten begonnen vreselijk op te bollen, waardoor ze nog wel te gebruiken zijn, maar ik mijn electrokistjes er niet meer mee durf te vliegen.
De paketten zijn altijd netjes behandeld, ik gebruik daarvoor een Robbe Ultimat LI met een hyperion LBA6 balancer.....

Netjes eerst altijd balanceren, en daarna laden. Het viel me ook op dat de Capaciteit van de beide paketten na de 10 x drastisch lager werd. Ik heb ze beiden laatst nog geprobeerd, maar krijg er echt niet meer in dan 1300 mAh...

Voor mij nu alleen maar de veel goedkopere lipo's van Hobbycity, ( Loong max - Zippy etc.) deze gaan veel langer mee dan de paketten van Staufenbiel. Ik heb dan wel geen topmerk, maar whats' in a name?

gr Gert

OK, maar je gaat toch geen Lipo's of welke andere accu kopen en die dan ongecontroleerd in de kast leggen en dan eens een keertje na 8 maanden gebruiken?????

Je behoord elke accu toch zeker minimaan 1 x per maand te controleren en eventueel bij te laden voor zover dat nodig is.
Bij Lipo's is het zo dat je ze voor lange tijd op de helft bewaard.
Ook dien je bij Lipo's een goede computer lader en een balancer te gebruiken,
doe je dit niet dan is het vragen om problemen zeker bij Lipo's.

Dit geld ook zeker voor je accu's van je film/foto camera's deze worden ook veel vergeten om bij te houden.

TIP!.... Controleer altijd je accu's 1x per maand in de tijd dat je er niets mee doet.
en zeker ook altijd nieuwe accu's gelijk controleren.

Logies dat je na 8 maanden niet meer aan kan komen zonder dat je er ooit naar om gekeken hebt.

Laatst bewerkt:
Ik snap al dat gedoe over balanceren niet.

Ik heb toen ik begon met electro vliegen dit allemaal bijgehouden van mijn Lipo's.
(diverde budget merken. Ele en diverse Hong kong spul)
Pakketten van 70+ ladingen (nu ongeveer 2 jaar oud) heb ik maar een keer gebalanceerd (en dat dan voor de vorm, in plaats van noodzaak), maar met een multimeter kon ik nooit een verschil ontdekken van meer als 0,02V.
En ook een paar pakkettten die na 30 ladingen begonnen op te zetten. Ook daar geen noemenswaardige voltage verschillen.

Ik meet dus regelmatig de cellen na, en mocht het voltage afwijken dan balanceer ik ze. Maar bij mijn pakketten komen tot nu toe nooit echte afwijkingen voor.

En waar dat opbollen door kom, dat weet ik niet, want ik behandel al mijn pakketten erg zorgvuldig.

Ik heb alleen kapote lipo's door crashes of blunders van mezelf. En een paar bolle pakketten die ik niet meer durf te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Mijn Hyperion balancer heeft vorige week een halve dag werk gehad om 0,5 V spanningsverschil te nivelleren...

De 10C ELE 2200 packs driften behoorlijk als je ze een tijdje (3 maanden) niet gebruikt.

@pardoez

Wel eens gehoord dat je om medische redenen niet meer kan modelvliegen? Als je linkeroog binnen 2 maanden aftakeld van 100% naar 15%, 6 verschillende brillen hebt en je voorzichtig gaat vliegen dat je zicht gewoon zo slecht is dat je naast het veld van de club land met luid gekraak van jouw topzwever in de bomen? Gewoon omdat je de diepte niet goed kan inschatten, daar heb je twee goeie ogen voor nodig, terwijl je denkt dat je keurig boven het veld zat? (vliegtuig had +200 geslaagde vluchten/landingen, mooi weer, windkracht 2)

Dan stop je even met vliegen natuurlijk even, ligt de modelvliegerij gewoon even stil, dan laat je jezelf opereren en na de medische malle molen zo'n half jaar later een 8 maanden oude bolle lipo tegen..... Misschien niet zo raar dan ???

Als je kijkt naar zelfontlading bij Lipo's dan kun je ze veel langer ongecontroleerd bewaren dan die 8 maanden. Mijn Kokammetjes hadden hier geen enkel probleem mee. Zelf ben ik nu van plan om over te gaan op LIPOFE cellen, volgens mij een veel degelijker platform en op de lange duur veel economischer.

Dus niet te snel roepen.... WIE BEWAART NOU........., niemand vraagt hierom, het is vervelend genoeg als het je overkomt, het wordt nooit meer zo goed (het oog) als het was! Achteraf het gevolg van een bijwerking van een onschuldig lijkend medicijn ter behandeling van de gevolgen van een trombosebeen.

mvrgrt,

Aad den Blaauwen

Laatst bewerkt:
Dit is wat ik ervan weet : Een bepaalde lipo fabrikant heeft van Januari 2007 tot augustus 2007 kwaliteitsproblemen gehad met zijn lipo's door vervuiling van de chemicalien tijdens het productieproces.
Vorig jaar zijn heeeeeel wat lipos bol geworden. Zeer bekend waren de goedkope HXT D9 lipo's van unitedhobbies / hobbycity. Maar ook himodel lipos, Tarabat, enz bleven niet gespaard alsmede vele anderen. Er zijn nu eenmaal slechts een beperkt aantal lipo fabrikanten en alle merken (honderden) hun cellen komen van deze fabrikanten. Als 1 fabrikant dan slechte cellen maakt hebben heel wat merken daar onder te lijden. De HXT D9 lipos waren volgens mij het bekendste omdat iedereen toen kon zeggen : zie je wel, die goedkope cellen zijn rommel.

Ook nu duiken nog hier en daar van die bolle cellen op, meestal omdat ze maanden ergens op een plank gelegen hebben. In het begin zijn veel van deze paketten gratis vervangen vanwege de fabrieksfout. Echter nu is het veel moeilijker om dit nog voor elkaar te krijgen omdat de fabriek de cellen ook niet zomaar meer vervangt. De fabricagefout is ondertussen nl al lang opgelost.

Het verhaaltje van Staufenbiel is een lekkere poging om er onderuit te komen, maar houdt niet echt steek. Een lipo verliest wel capaciteit door ongebruikt te liggen (gemiddeld ongeveer 20% per jaar op kamertemp) maar hoort niet bol te gaan staan.

Ik hoop dat je toch nog enige compensatie kan krijgen en wens je veel beterschap met je gezondheid.

Laatst bewerkt:
Back