Bolle lipo cel, eeuwige jachtvelden?

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Ik heb een 2S2P pakket waarvan er 1 cel bol staat.
Pakketje uit elkaar gehaald, en de cellen hun spanning liggen onbelast tussen 3.84 en 3.91 volt. Ook de gebombeerde cel haar spanning is 3.87 volt. Is die overleden? Zo ja, dan kan ik er nog een 3S1P pakketje van maken natuurlijk, ik ben ze nu elk afzonderlijk aan't laden.
Zo nee, is het aangewezen om die bewuste cel nog verder te gebruiken? Of leg ik ze maar beter in de pekel :roll: ?

(grauper lipo 4 lader, altijd gebruikt voor dit 3300 mAh pakket, en alleen een speed 400 mee gevoed met Günther propje, ruim binnen de maximale ontlaadwaarde voor die lipo's)

Zou het risico niet meer nemen, bol is gewoon niet zijn originele staat, zo simpel is dat!

Je moet er niet aan denken wat er KAN gebeuren als het misgaat, nog te verwaarlozen waar dat gebeurd, in de lucht of tijdens het laden...

Dat de cel bol is, duid er op dat hij is overladen. Hier is hij zeker niet beter van geworden..
Alle cellen APART opladen en kijken of hij nog wat doet. Ik vlieg af toe nog met een pakket waarvan 1 cel een beetje bol is.. het pakket heeft duidelijk minder power dan z'n platte broer, maar verder functioneert het nog best.

Ik wil je best geloven dat ze zou overladen geweest zijn...
maar ze was niet bol toen ik er vorige week mee vloog, ik heb ze bijlange niet helemaal leeggezogen, en pas vandaag heb ik gemerkt dat ze erg verdikt is. Onmiddellijk spanning gemeten (ik dacht eerst aan volledig ontladen, maar dit bleek niet het geval.)
Het is een beetje vreemd. Niet toch?

Lipo 4 lader slaat af bij spanning van 4.14 volt onbelast heb ik nu gemeten. De bolle cel heb ik vooralsnog NIET bijgeladen.

Back