Bolle lipo koelen in water = geen schade ?!!!

prop-er

Forum veteraan
Vanmiddag even gevaren met de speedboot. Tussendoor hebben we nog even onder de kap gekeken of de boel nog droog en koel was. De waterkoeling deed goed zijn werk, maar de lipo (20C 4000mAh B-grade) was een geschatte 60°C.

Lipo was niet bol, dus toch maar doorgevaren. Toen de regelaar aangaf dat het welletjes was, de boot weer naar de kant gehaald, en wat blijkt: lipo bol.

Dit bootje heeft twee watergekoelde brushless motoren, en kan met de huidige schroef 80A trekken, dus de lipo heeft alle recht om een beetje stoom af te blazen na ons misbruik.

Ik keek naar de bloedhete lipo, en vroeg me af hoe ik deze weer veilig naar huis zou gaan krijgen. Eerste ingeving: koelen in de sloot.

Zo gezegd, zo gedaan: en na vijf minuutjes onder water (Bedrading / bovenzijde lipo natuurlijk boven water houden!) had de lipo weer keurig zijn oorspronkelijke vorm aangenomen! Echt totaal GEEN bolling meer zichtbaar.

Thuis aan de lader gehangen, een keurige 10,6V leeg, en de lipo laadt normaal op. (Vet uit balans, maar dat is al vanaf dag 1 zo geweest) Ik weet alleen nog niet hoe deze lipo zich straks onder belasting gaat gedragen.

Heb je dus een lipo die door overbelasting erg heet en bol is gaan staan, bestaat er de kans dat je hem kunt redden door direct intensief te koelen!

Groet

Vincent

Nou in eerste instantie zou ik zeggen dat koelen niet best is

In d ebegintijd van de lipo's, toen gewoon nog alle spelregels in de handleiding stonden, stomd er ook duidelijk bij dat koelen niet mocht.

In jouw geval heb je best kans dat de lipo zowieso was teruggekeerd naar zijn oorspronkelijke vorm.
Of koelen ook echt schade geeft?
Ik denk niet dat het zo hard gaat. Meestal had men het in de handleiding ook over koelen voor het laden, om dus weer sneller op te kunnen laden en verder te kunnen gaan
Alleen koelen, en daarna alsnog de tijd geven om tot rust te komen is in de basis nog steeds een soort van goed.

Bij het laden mag niet gekoeld worden omdat een lipo dan minder makkelijk of zelfs geheel niet vol komt.

Bij ontladen geldt hetzelfde. Koelen betekend minder prestaties. 40 graden (b)lijkt het optimum te zijn.

Bij het drag racen is zelfs een regel opgenomen om te voorkomen dat deelnemers hun lipo`s te veel opwarmen om de prestaties op te peppen.

Dat is in mijn beleving net even genuanceerder dan koelen mag niet.

In jouw geval heb je best kans dat de lipo zowieso was teruggekeerd naar zijn oorspronkelijke vorm.

Die kans bestaat inderdaad, en is natuurlijk eenvoudig te testen door het gewoon nog een keer te doen, maar dan niet koelen. Het pack stond echter behoorlijk bol.

Het afkoelen van een hete bolle lipo voor transport naar huis, lijkt me qua veiligheid geen enkel probleem.

We zullen zien hoelang het goed gaat. De lipo's worden in ieder geval veilig in een .50 ammo-box opgeslagen.

De chemie moet even tot rust komen
Door te koelen, verstoor je dat, of het gaat onderhuids gewoon verder maar dan vertraagd

Ik heb er geen onderbouwing bij, maar gevoelsmatig heb ik het idee dat koelen gevaarlijker is dan hem warm en bol op zichzelf af laten koelen..
Zowieso als je dit weet, is vervoer en opbergen in een goede doos aan te raden
Beetje jammer als je net lekker op de snelweg zit, en die lipo brand door je koffer heen :mrgreen:

Als een lipo bol staat en warm wordt is het verstandig om hem af te laten koelen.
Als dat met behulp van water sneller kan dan kan dat geen kwaad zo lang er maar geen water in kan komen tussen de cellen.
Het is natuurlijk te verwachten dat dit de volgende keer weer gebeurt omdat op zijn minst een deel van de cellen een opduvel gehad heeft.
Veel hangt dus af hoe het balanceren bij de volgende laadbeurt verloopt.
Verder is door varen tot de cutoff ingrijpt bij hoog belastte lipos sterk af te raden zeker als je niet exact weet bij welke spanning de cutoff in werking treedt.;)

Lipo was niet bol, dus toch maar doorgevaren. Toen de regelaar aangaf dat het welletjes was, de boot weer naar de kant gehaald, en wat blijkt: lipo bol.

Groet

Vincent
Dus door varen omdat de lipo heet maar nog niet bol is is de beste mannier om je lipo te mollen.

Bedankt, het lijkt mij ook de meest logische verklaring.

De cut-off komt er vroeg in, en is zeer duidelijk merkbaar.

Het balanceren lukt niet meer. Na twee dagen balanceren blijft er verschil tussen laadspanning en rustspanning van de cellen onderling. Tijdens het laden/balanceren brengt de lader de cellen 4,12V, maar tijdens de laadpauze zit er zomaar 0,15V verschil tussen de cellen.

We varen deze lipo, en zijn identieke broertje gewoon op. Aangezien dit bootje hooguit twee keer per jaar het water ziet, kunnen we nog wel een seizoen vooruit...

Van een 4Ah 20c lipo (B-grade nota bene!) stromen vragen van 80A is natuurlijk sowieso vragen om problemen!.
Dat die loei heet wordt en zeer snel definitief de geest zal geven was te voorspellen.
De B-grade lipo's hebben allemaal al sowieso een redelijk grote onbalans af fabriek (daarom worden ze ook B-grade genoemd....:rolleyes:)

Je hoort mij niet klagen over de B-grade's, hoor.

Ik wist wat voor kwaliteit ik kocht, echter bij aankoop was de maximale stroom van deze setup nogal slecht te voorspellen. Ik had er een stuk of 4 verschillende schroeven bij gekocht, en degene met de kleinste spoed zit er nu op, met genoemd resultaat.

Zoals gezegd, volgend seizoen komt er een nieuwe dikkere duurdere lipo.

Back