Bolle Lipo na het vliegen

Hoi mede-Lipo gebruikers,

Ik hen een Tarabat 4s2p 5000 mAh Lipo pakket.
Tijdens het laden is alles goed gegaan maar na een kort vlucht stopte de motor abrupt en kon ik het pakket bijna niet meer uit F-18 krijgen.
OEI, dacht ik foute boel en inderdaad een van de cellen was bol.
Het pakket was niet noemenswaardig warm maar ik vertrouwde het toch niet en heb het spul onder een terracota pot gelegt om verder af te koelen.
Nu hij koud is is de bolling minder
Mijn vraag aan jullie is "wat te doen"er mee vliegen durf ik niet meer.
Garantie heb ik vermoedelijk niet mee het pakket is een jaar oud en maar 4 X gebruikt.
Dit draadje zal al wel eens behandeld zijn maar kan het zou vlug niet vinden vandaar mijn vraag aan jullie.

BVD, Janneman

Gewoon de kapotte cel vervangen.

Maar kunnen de cellen het wel aan? ik geloof dat Tarabats maar 6C zijn. dat is een stroom van max 30 Ampère.

Een impeller lust meestal wel een aardige stroom...

Ik had ook een bolle accu na enkele minuten vliegen maar die was wel lekker warm ;)

Een lipo wordt bol om deze redenen:
tever ontladen, in rust beneden de 3V per cel
tever geladen, in rust boven de 4.2V per cel
door een perforatie / schreur in de verpakking
door overbelasing / verhitting

Meet alle cellen eens goed door apart.

EDIT: @satoer, dan zou het toch warm moeten zijn? Nu is bv. 7C nog niet zoveel........

Satoer,

Heb gemeten wat de impeller gebruikt:
12,2 Volt is de accu bij het aansluiten meteen volgas er op en dan trekt hij 18,6 Amp dit zakt langzaam terug naar 10 Volt 16 Amp.
Zoals je al zei de Tarabat Lipo kan 30 Amp continu leveren en kortstondig 50 Amp, dus daar kan het niet aan gelegen hebben.
Ik had al een vermoede dat er iets niet klopte daar mijn vliegtijd drasties terug liep hoewel het laadproces normaal verliep.
Te ver ontladen zoals Tadango zei, misschien, normale vliegtijd is ongeveer bij mij 5 tot 7 minuten en dan is het pakket nog niet leeg, nu stopte de motor na ongeveer 2 minuten.
Heb kontakt op genomen met Tara Enterprice en die nemen een nieuw cel voor me mee naar Jets over Pampa
Dus zet er thuis na overleg met hun ivm eventuele schade aan de andere cellen een andere cel in.

Groetjes,
Janneman

Beste Jan,

Als tarabat zo coulant is om je een nieuwe cel te leveren, maak (of laat het doen) er dan:
(A)-2 losse 2s2p packs van, of
(B)-1 lang 4s2p van.

Hoe de cellen nu opgestapeld zijn geeft absoluut koelings problemen, zelf als'ie in een heli ingebouwd zou zijn, waar 'ie maximale luchtkoeling heeft.
De manier van stapelen zoals zij dat doen is, zeker voor performance set-up's 'not done'. (alles met dubbelzijdige tape opstapelen)
Een cel die binnen 1 vd 4 paralelle units heter wordt als z'n paralelle partner, zal van weerstand veranderen, en na de vlucht op een verschillend eindvoltage zitten, wat onbalans veroorzaakt in :
-de hoeveelheid energie die ze uiteindelijk kunnen leveren.
-warmteontwikkeling

In jouw set-up, (FA18?)die toch liefst wat meer vermogen nodig heeft als (ca 12,2V x 18A =) 220Watt, lijkt het me aannemelijk dat die foute cel de rotte appel in de mand is; oftewel, mogelijk volgt zijn paralelle partner als de volgende die uit de pas gaat lopen.

Overigens, voor de beste performance altijd op het veld nog even na-laden; ik weet zeker dat de spanning dan niet naar de 10,6V terug zakt als je maar 18A belast. Je hebt dan veel meer 'punch' (...een nieuw pack moet toch zeker 13,2V en 28A kunnen ophoesten.)

Optie (B) Betere koeling, maar het is de vraag of je deze lengte in de batteryhatch gelepeld krijg, ik dat geval optie (A)

Succes, robert

ps: goedkoop is duurkoop! Een 4s kokam 3200hd of shd pack kost ca 161euri en levert met gemak 650Watt..... Niet dat ie heeeel lang meegaan, maar dan heb je wel snelheid! :twisted:

dat dacht ik dus ook maar met lipo's merk ik weinig verschil of ik ze thuis de vorige dag heb geladen of op het veld. Dat met 3s1p KOKAM 2000 die ik met 20A continu (Begint met 24A) leegvlieg.....

Robert,

Beregoed idee om er 2 pakket van te maken en ze dan paralel koppelen. :worship:
Zoals het pakket er nu uit ziet krijg hij totaal geen koeling het geheel zit dicht gekapseld zonder enige opening.
Tarabat heeft hem in de produktie als zijnde 4s2p short 5000 mAp.
Als ik er 2 pakket van maak kan er ook maar een kapot gaan.
Ook zal ik proberen een paar koelspleten in de romp te maken van de F-18.

Janneman

janneman zei:
Beregoed idee om er 2 pakket van te maken en ze dan paralel koppelen.

Hallo Jan,
Ja dat kan ook!
Of je maakt twee 2S2P packs (samen in serie)
of twee 4S1P packs (samen paralel)

Lekker dikke siliconen snoer gebruiken, minimaal 2,5kwadraat.

Mocht het nog eens misgaan met een cel; ik heb nog een losse 2500mAh tarabat cel op de plank, kan je zo van me krijgen. 1)*

Zet 'm op Jan!
----

(mijn FA18 is simpel te repareren>> door de enorme 'pull' vd bungee van jet-o-lega vdWindt, schoof de fan+ducting naar achteren, einde correct zwaartepunt :( Nog boffen dat ik 'm over de auto's kon wippen, en de sloot in.(zachtste gedeelte vh veld)

1)* Ik had vorig jaar een tarabat 7500mAh, 4S3P, waarvan 1 cel een gebroken lipje had(af fabriek) Garantie, nul-komma-nul. "onze batterijen hebben geen garantie indien gebruikt voor vliegtuigen, of vliegtuig-aandrijvingen", luidde het commentaar. Lust u nog peultjes?? :mad:

Robert,

Ik wacht even af wat Tarabat doet en als ik toch moet betalen hou ik me aanbevolen voor je Lipo cel.
Alvast bedankt

Geluk dat je niet veet schade hebt, het was ook maar net aan, ik kon het van de zijkant zien wat er gebeurde

Groetjes, Janneman

(mijn FA18 is simpel te repareren>> door de enorme 'pull' vd bungee van jet-o-lega vdWindt, schoof de fan+ducting naar achteren, einde correct zwaartepunt Nog boffen dat ik 'm over de auto's kon wippen, en de sloot in.(zachtste gedeelte vh veld)

En naast de mijne.
Robert geluk is met de domme.
Leuk neusje aan overgehouden.
Wat een geluk.

Groeten ducted Han.

Als je dit zo leest lijkt het wel of lipo's nog niet datgene doen waar ze voor verkocht worden maar kan er naast zitten...

janneman,

hoe laad je die lipo's? Gebruik je een balancer? Zoniet, dan kan dit probleem zeker optreden, al naar gelang de kwaliteit van de Lipo's kan het vroeger of later gebeuren.
Balanceren is noodzaak bij Lipo's (hopelijk maken ze in de toekomst betere, die dit niet nodig hebben).
Nog een tip, als je meerdere cellen in serie en parallel hebt staan, altijd de cellen eerst parallel en dan pas in serie zetten. Kijk eens naar je Tarabat 4s2p pakket, zit waarschijnlijk ook zo in elkaar?

Hoi fbk,

Het pakket wat ik heb is nog zonder aansluiting van een balancer, nu worden ze wel geleverd met stekker. :?
Er zitten wel draadjes aan en heb gisteren mail gehad van Tara enterprice hoe ik de cellen apart moet laden.
Ik zal bij Jets over Pampa vragen of er een stekkertje aangezet kan worden, ze zijn daar dan ook. :worship: :worship:
Je Tip zal ik zeker terharte nemen :thumbsup: , als ik de nieuw cel monteer zal ik goed kijken hoe het pakket in elkaar steekt en er foto's van nemen dan kan ik ook niet in de war raken ( hier gaan de jaartjes dus weer meetellen, 65+ :hammer: ) want soms zie je door de bomen, lees draadjes, het bos niet meer.
Groetjes,
Janneman :bye:

Gosh, ik heb vandaag zomaar een goeie bui :banana:

Hallo janneman,

Als er al wel de juiste draadjes uit het pakket komen is het heel eenvoudig om een balancerstekker te monteren, zou ik je echt aanbevelen. Ik ben zelf ook tegen deze problemen aangelopen toen ik met lipo's ging vliegen. Het KAN zonder balancer best een tijdje goed gaan, maar vroeg of laat krijg je te maken met onbalans in de lipocellen als je geen maatregelen neemt.
Jammer dat de fabrikanten hier niet voldoende op wijzen, bv. Graupner krijgt een pluimpje van mij, zover ik weet zijn hun lipo's altijd uitgerust met een balancer aansluiting, dat doen ze echt niet omdat ze dat zo leuk vinden, het is noodzakelijk!
Dus zet tussen je lader en het lipopack een balancer en gebruik deze, je lipo's zullen beter presteren en langer meegaan (de balancer voorkomt dat tijdens laden een cel boven 4.2V kan komen, dit is absoluut ontoelaatbaar).
Natuurlijk moet je ook een beveiliging toepassen dat de cellen niet onder 3V onbelast of ca. 2.6V belast kunnen komen, ook dat is erg slecht.

Hallo Allemaal.

Afgelopen weekend naar "Jets over Pampa" in Helchteren geweest.
Zoals afgesproken naar de stand van Tara Enterprice gegaan.
M'n Lipocellen lagen klaar, ik vraag aan hem "moet ik er dan twee vervangen? Ja want de ander cel zou binnen kort ook rot gaan doen"
OK zei ik en hoe pak ik het aan, gewoon open maken en die twee cellen vernieuwen. :oops: :? Och zegt zijn vrouw waarom doe jij dat niet even vanavond. 8O
Ja dat is goed, kan ik ze meteen even balanceren, dus pakketje afgegeven. :D
De volgende dag kreeg ik een kompleet nieuw pakket in mijn hand gedrukt met de mededeling "ik heb maar even een nieuwe voor u gemaakt met balance stekker er aan en een stekkertje om de cellen apart te laden. :banana: :banana:
Ik hoor vaak dat de Tarabat Lipo's niet goed zijn :agrue: maar de service die ik kreeg vondt ik fantasties.
Ik geeft Tara Enterprice "EEN HELE GROTE PLUIM" :thumbsup: :thumbsup:

Nogmaals hartelijk dank aan deze firma
Groetjes,

Janneman :bye:

Back