"bolletjes" sleepkoppeling

Ik heb een sleepkoppeling in mijn Grunau Baby gebouwt, die met een kogeltje werkt.
normal_sleepkoppelingetje.jpg

Dat werkt prima, maar waar ik met de aanschaf van dit type koppeling geen rekening mee gehouden had, was dat deze koppelingkabeltjes niet zo makkelijk bij te maken zijn. Je bent ze snel kwijt op het veld!

Heeft iemand ervaring hoe dit soort koppelingetjes zelf te maken?

Berrie mischien moet je op zoek naar een winkel die kralen verkopen.
Mischien hebben die koperen of metalen kralen.

Ik zat zo te denken als je dan aan 1 kant van het gat de kraal plat vijlt.
Of het gaatje soevereinen aan 1 kant
En je trekt een staalkabeltje door het gaatje.
Dat buig je door het gaatje alle kanten op krom.
Zodat het dus rondom op het afgevijlde vlakje (of de geroevereinde kant )komt te liggen.
Dan soldeer je het vast.
Dan vijl je het weer netjes rond
Op deze manier heb je veel meer soldeer oppervlak.
Ik weet niet of het lukt maar ik zou het op deze manier proberen.

Berrie zei:
Ik heb een sleepkoppeling in mijn Grunau Baby gebouwt, die met een kogeltje werkt.

Dat werkt prima, maar waar ik met de aanschaf van dit type koppeling geen rekening mee gehouden had, was dat deze koppelingkabeltjes niet zo makkelijk bij te maken zijn. Je bent ze snel kwijt op het veld!

Berrie zei:

Beste Berry:
het beste is om de koppeling te vervangen door een andere. Dit probleem had ik nml. ook .
Zelf maken van bollettje.
Neem een 5 mm bout.
zet deze in een kolom boormachine en vijl de kop terug tot 4mm.
vijl het gedeelte erachter over een afstand van ongeveer 3 cm terug tot ongeveer 2.5 a 3 mm. vijl van het resterende deel de draad af en boor er een gaatje in om de staaldraad te bevestigen.
Rond de kop netjes af. het is eventjes werk maar zelf heb ik ze ook zo gemaakt.

Dat is wel een goed idee.
Je kan de draad van de bout ook in deen boortol bevestigen.
En zo tegen een slijpsteen houden.
Dan hoef je helemaal niet te vijlen.

@Hendriksen

Hartelijk dank voor uw tip!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal snap hoe dit gaat passen.

Het kan eraan liggen dat ik twee nachten beroerd geslapen heb, en nu niet zo scherp ben. Ik kan er slecht tegen... Allemaal de schuld van mijn 2.5-jarige dochter. Die me ook nog eens vertelde dat pappa niet zoveel haar heeft, en dat het dus waarschijnlijk " uitgebloeid" is. We hadden haar net geleerd dat in de herfst de bladeren van de bomen vallen. Die zijn ook "uitgebloeid"

Ik zal vanavond eens een maatschetsje maken en hier posten

Berrie je kan het zo wel maken ik heb net de heer Hendriksen lang aan de lijn gehad.

Deze meneer kan jou veel goede info geven.
En echte oltimer bouwer.
Er zullen binnenkort wel foto's van zijn modellen verschijnen.
Ik heb het hem net uitgelegt :wink:

is het gebruik van die kogeltjes die in ballinks gebruikt worden geen idee? (vaak in heli,s),daar zit nl al een gaatje in

Het kogeltje is op zich het probleem niet.
De draad erin vast maken is het probleem.
Ik heb het gisteren nog in mijn handen gehad.
En ik snap niet dat het heel blijft.
Ik sta er wel met mijn 45 cc aan te rukken :P

Bertus zei:
Berrie je kan het zo wel maken ik heb net de heer Hendriksen lang aan de lijn gehad.

Deze meneer kan jou veel goede info geven.
En echte oltimer bouwer.
Er zullen binnenkort wel foto's van zijn modellen verschijnen.
Ik heb het hem net uitgelegt :wink:

Ik ben benieuwd naar foto's!

Nadat we elkaar gisteren gesproken hebben op het vliegveld is het me ook duidelijk hoe het zit. Ik zal tzt de aangeboden oplossing verwerken.

Ik plaats mijn bericht en zie dat je me net voor bent! Als ik denk aan de sterkte van de "gevijlde" koppeling ben ik bang voor scheurgevoeligheid van de overgang van kogel naar staaf! Maar misschien moet ik mijn mond houden en eerst eens dat ding gaan maken!

Berrie je moet er gewoon een paar maken op de manier van Hendriksen.

Want ik denk dat dat sterker is dan dij jij nu heb.
Het is natuurlijk wel zo dat ik nooit harder aan het bolletje trekt.
Dan jou zwever toelaat.
Ik bedoelde in mijn vorige bericht.
Het vastmaken van het bolletje aan het touwtje.
Maar als je er 1 vijlt kan je het touwtje er gewoon aan knopen.

En mocht er een keer 1 breken.
Dat gebeurd met een draad ook wel eens 8O

En hierbij even een tekeningetje wat Hendriksen (joost) bedoeld volgens mij
normal_Naamloos-1%7E10.jpg

Bertus zei:
Het kogeltje is op zich het probleem niet.
De draad erin vast maken is het probleem.P
en als je nu een stalen draad pakt (onderlijn voor het snoeken) dat is bere sterk
doe de lijn door het gaatje en knijp er een sleevje op (dat is een heel dun buisje dat speciaal voor deze doeleinden gemaakt is )
nu heb je een muurvaste verbinding gecreerd welke zeer hoge trekkrachten kan verwerken ik vis namelijk ook veel en gebruik dit systeem al jaren en heb er snoeken van boven de 1.20 mtr mee gevangen (komt redelijk in de buurd met 45 cc :wink: )

Haha oke ik geef het op je heb gelijk.
Berrie kan nu kiezen :wink:

Ik weet alleen niet of het draadje door het bolletje heen mag steken.
Het schijnt in een soort kamertje te moeten in de sleepkoppeling.
Maar ik weet niet hoe het verder werkt.

Ik heb dit systeem ook op een aantal zwevers, o.a. een Alpina Magic (4m)en een Ventus (4m). Werkt erg goed. Ook ik ben in de loop der tijd een aantal van deze bolletjes kwijtgeraakt. (Motoruitval bij de sleper, dus kabel droppen... weg bolletje). Heb er zelf ook wel eens wat gemaakt door een stangetje op een lagerkogeltje te hardsolderen.

Weet toevallig dat Peter Beres, van de Wasserkuppe Modellbau dit systeem nog soms verkoopt.

Ik heb de eerste poging op de manier van Hendriksen. Werkt goed! Alleen de eerste maakte ik uit een M3 bout. Het kogeltje mag maar Ø3mm zijn. Dat gaat prima uit een M3 boutkopje. Maar het lijfje wordt dan te dun om er nog een kabelbevestiging aan te maken. Gisteren avond wilde ik een "officiele" maken van een M6 bout, blijkt de knop van mijn slijpmachine niet op "aan" te willen blijven staan.... Een M6bout terugvijlen is me te gek. Dus eerst maar een andere bout opsnorren.

Bedankt voor al jullie tips!

ik weet niet hoe groot het bolletje moet zijn, maar sommige rem/gaskabels van (brom)fietsen zijn voorzien van een bolletje. is dat niet bruikbaar?? en kosten over het algemeen maar een paar euro....

ik weet niet hoe groot het bolletje moet zijn,

3 mm even lezen :wink:

Maar Berrie ik zit net te denken met een m3 boutje kan het wel lijkt me.
Je draaid er gewoon een moertje op.
En daarachter knoop je een draadje.
Dus het moertje net op de draad draaien.
succes
Dan hoeft je geen kabeltjes te kopen :wink:

Bertus zei:
Ik heb een oceaan aan kennis, alleen is hij maar 2 mm diep

Bert, da's toch al snel ongeveer 72 kubieke kilometer.
Dat is toch een zee aan kennis.
Hoewel zeer oppervlakkig (361.100.000 km2) :wink:

OK
weer :ontopic: :wink:

Back