Bombat

Vroeger, toen we onze combat clubcompetities hielden, was er een combatkistje dat geweldig populair was in de 1,5 cc.
Dat was de bombat. Iemand kocht er een bouwdoosje van, waarna de tekening gigantisch veel gecopieerd is. (Niet verder vertellen vanwege de copyrights, er is nu toch niks meer aan te doen) Iedereen vloog op eengegeven moment met dat ding.
Ergens blijft het in mijn achterhoofd zeuren om het nog een keer te bouwen. Echter, het onbreekt me (weer) aan een tekening. Mijn vraag is dus of iemand deze tekening nog heeft. Volgens mij was het een Veron doos.

Inderdaad, ik heb nog een exemplaar van het bouwdoosje en dus ook van de tekening. Het model zag er in de advertenties en op de doos heel aanlokkelijk uit door een leuk kleurenschema (met bliksemflitsen of een sunburst met pijlen of zo), maar ook doordat het toch een beetje op een vliegtuig leek omdat het een rompje had met een apart kielvlakje en niet in de laatste plaats een druppelcockpitje waardoor het een hoge aaibaarheidsfactor kreeg.

Als het je er om gaat om en goed vliegend model te hebben dan zijn er zat andere ontwerpen die denk ik makkelijker te bouwen en duurzamer zijn en beter vliegen. Als je er echt weer 1,5cc mee zou willen gaan combatten, dan moet je het hier niet eens mee proberen, maar als je gewoon een leuk en nostalgisch funkistje wilt hebben, dan kan ik de tekening voor je kopieern. Ik ben daar moet ik wel zeggen niet zo heel snel mee, maar stuur me een PM met je adres, dan zal ik er een toesturen tegen kostprijs. Of ga je naar het NK?

PP,

je bent geweldig! Natuurlijk heb je helemaal gelijk, maar het gaat om het gevoel in dit geval, pure nostalgie, dus laat mij nou even.
Ik ga inderdaad naar de NK op de Peel, dus als je de tekening dan meeneemt ben ik helemaal gelukkig, dus graag.

Ik zag dat je je huiswerk voor de vintage combat 2,5 klaar had in Almere. Gaan we binnenkort oefenen?

Groet, en tot komend weekend, Frits.

Hoi Frits, ik had weer even niet door dat jij achter die naam zat. Ik ga mijn best doen om er aan te denken de tekening even voor het NK te laten kopieeren. Jou kennende ga je hem een hele mooie afwerking geven. Net zoals in de advertenties?

Wat 2,5cc diesel combat betreft, ik heb al een trainingsvluchtje met Fred Meijer gemaakt en daarna nog een met John waarin we (dat mochten we eigenlijk nog niet van Fred ....) toch elk een hit bij de ander hebben gescoord. Dat vluchtje eindigde overigens vrij hilarisch doordat ik nog een keer de streamer van John pakte, die op dat moment voor vos speelde. Streamer pakken wil in dit geval zeggen dat de streamer zich om het carter wond en de prop hem niet doorsneed, maar de motor (een PAW) vervolgens stopte. Omdat de streamer om mijn motor zat gewikkeld nam het model van John mij op sleeptouw. Mooi gezicht: combatter - streamer - combatter - streamer. John zei dat er nog mee te vliegen was, maar het leek mij verstandiger dat hij maar landde, wat hij heeft gedaan. Dat waren F2D streamers van Mejzlik en die zijn dus blijkbaar voor dieselcombat onnodig stevig, dus ik ga er maar van gewoon Hollands crepepapier maken. Als ik ruimte heb neem ik ook wel een paar combats mee naar het NK, kunnen we misschien al wat oefenen!

Hoi luitjes, Ik herken ongezien dat model wel..
Ik heb dat nog van een buurman gehad ( gekocht)
Typisch zoals je het beschrijft ,met staartvin. opgebouwde romp en een druppel kabinetje.
Ik had hem met een winner 2 webra motor, vloog best aardig...
Maar toen ik wilde moderniseren, romp eraf, eiken motordragers opnieuw in de vleugel bouwen, tank in de vleugel en zo meer , was het gelijk afgelopen met de combatter, hj vloog zwaar kl........
Nu ik er over na denkt is dat wel logies ook, de stuurstangen kwamen zowat in de punt van de binnenvleugel uit en mijn staart vin was er van af, een loodje in de buitenvleugel was geloof ik ook geen sprake.( Tipgewicht )
Maar ik praat nu over een erg vroege beginperiode , dus ik wist toen nog niet zo veel , nog steeds niet, dat voordat een ander hem in open doel kopt :P :P :|
In die tijd probeerde jonge mensen ook nog wel eens een coxmodel aan het vliegen te krijgen , maar als het dan niet lukte , kwamen ze met die plastice dweil (of wat er nog van over was ) ,aan mij vragen of ik ze helpen kon.
Dan stuurde ik ze maar naar Quartel voor een bouwdoosje, meestal een Ringmaster, en hielp ze zo maar een stuk op weg :roll: Dat lukte dan meestal wel aardig

Jaja die goeie ouwe tijd

PP,
degene waarvoor het allemaal bedoeld was, de ere voorzitter van de Helderse Modelvlieg Club, ook al weer in de 70, was als een kind zo blij. We hebben zeg maar een goede daad verricht. Ik hoop echt hem nog weer aan het vliegen te krijgen.
Hartelijk dank nogmaals voor je moeite.

Back