Bommenluik

knikvleugeltje

In Memoriam
Ik heb nog steeds een probleem met het bommenluik van een B 25 Mitchell.

Hij scharniert in de ronding van de buik. Daar heb ik glasmat voor gebruikt, maar dat scheurt nu uit vanaf de buitenranden.
Ook lukt het nog niet om de luiken mooi dicht te krijgen.
Dit ligt deels aan de stijfheid van de luiken.

DSC_1705.JPG

DSC_1707.JPG

Het losgaan, en dan in geöpende stand staan is geen probleem, maar doe je de luiken dicht, dan komen de luiken nooit mooi terug.

Wat is een goed alternatief voor de scharnieren? Probleem is dat het scharnierpunt aan de binnenkant van de romp ligt, en niet buiten.
Hoe krijg ik een mooi scharnierend luik?? En een stijf luik??

Ik word een beetje :evil: van dit bommenluik, en een beetje :(

Taco.

Als je nu, nadat je de luiken hebt losgesneden, een 3mm verenstaal op de rand van elk luik lijmt met epoxie. De beide uiteinden hiervan lager je dan mbv. een stukje hardhout in de romp. Dit verenstaal zorgt dat de beweging van de aansturing over het hele luik plaatsvindt.

knikvleugeltje zei:
Ik heb nog steeds een probleem met het bommenluik van een B 25 Mitchell.

Hij scharniert in de ronding van de buik. Daar heb ik glasmat voor gebruikt, maar dat scheurt nu uit vanaf de buitenranden.
Ook lukt het nog niet om de luiken mooi dicht te krijgen.
Dit ligt deels aan de stijfheid van de luiken.

Het losgaan, en dan in geöpende stand staan is geen probleem, maar doe je de luiken dicht, dan komen de luiken nooit mooi terug.

Wat is een goed alternatief voor de scharnieren? Probleem is dat het scharnierpunt aan de binnenkant van de romp ligt, en niet buiten.
Hoe krijg ik een mooi scharnierend luik?? En een stijf luik??

Ik word een beetje :evil: van dit bommenluik, en een beetje :(

Taco.

Glasmat kan geen scharnier worden , je moet er scharnieren in bouwen die het scharnierpunt uit de midden hebben.
Je hebt wel Scale scharnieren maar die zijn duur.
Goedkoopste is een stukje piano scharnier te hallen van de Gamma of zo.
pict0003dz4.jpg

In vergelijk met de grote van Kavan.
Scharnieren van binnen inlijmen met het draaipunt naar buiten.
Deze heb ik uit de bouwdoos van een Tiger Moth waar de deuren ook zo open moeten gaan. :wink:

En dan moet er langere servo armpjes op
Het punt waar de servo aansturing zit is veel ste dicht bij het scharnierpunt.
Zou op de helfte van het luikje moeten zitten voor een makkelijk open en dicht.

Mvg Johan

Misschien met DOOR Hinges zoals die van Robart
b_3712.jpg

Ik heb zoiets gemaakt voor de wieldeuren van de Beech 18 (die onderkant is rond)

voor de stijfheid van de deuren zou je de deuren aan de binnenkant ook kunnen beplanken

Elke deur in huis heeft zulke scharniere die Ik bedoel. :wink:

En die van Robart vind je in een boel autodeuren. :lol:

Je moet gewoon effe om je heen kijken , er zijn genoeg voorbeelden te vinden , ook nog andere oplossingen.

Mvg Johan

Back