Bonsai in de herhaling

Mijn eerste DLG kist was een Bonsai, dan reken ik een mislukte BUG maar even niet mee ;)

Die Bonsai heeft in de tussentijd heel wat meegemaakt en er is zo veel en zo hard mee gesmeten dat de vleugel is gaan kreukelen. De bespanning heeft de nodige gaatjes van een stoppelveld en de staart is door vocht niet helemaal vlak meer en heeft ook de nodige butsen.

Daarom heb ik de Angel aangeschaft, maar toch wel jammer, de Bonsai is tenslotte een leuk kistje. Gisteren toch nog maar eens gekeken en ik zag al snel dat renovatie goed mogelijk is, en daar ben ik dan ook maar tussendoor even mee begonnen.

De vleugel is nu vrij van bespanning. De voorlijst was hier en daar losgekomen, de vleugeltip aan de werpkant heeft meerdere fracturen en ook een aantal spantjes hebben een scheurtje. Ik heb nieuwe tippen gemaakt en de rest weer gelijmd. Ook de bevestinging, waar de boutjes door heen gaan opnieuw gemaakt en versterkt want ook daar de nodige scheuren. Er ligt nu weer een mooi vleugel, klaar om bespannen te worden.

De staart is een heel ander verhaal. Die was namelijk veel te zwaar waardoor ik bijna 12 gram lood in de neus moest proppen. Ik heb van 1mm balsa een nieuwe staart gesneden. Ziet er prachtig uit, maar nu komt de grote vraag...hoe krijg ik die nu het beste/eenvoudigst sterk zonder al te veel gewicht :confused:

De opties:
- Doorweken met CA ... wordt denk ik te bros.
- rovings met CA of epoxy ... Hoe?
- Poriënvuller en meer niet ... is dat sterk genoeg?
- Bespannen met Oracover ... heeft mijn voorkeur, maar is mogelijk te zwaar.
- Ouderwetse papierbespanning ... heb nog wel wat vezelpapier liggen
- Alleen spanlak
- Glassen ... ben ik (nog) niet zo'n ster in

De oorspronkelijke vleugel was 2mm dik gevernist balsa en daardoor zwaar.

Graag jullie advies, ik heb tenslotte al messcherpe ragdunne vlakke plaatjes gezien :D

btw: Als iemand nog Bonsai MOD tips heeft dan is nu het moment.

Ruud

Laatst bewerkt:
Ik zou eerder idd wat dikker nemen. je wilt wat buigstijfheid krijgen en die krijg je niet met 1mm balsa.. In ieder geval dus 2, of misschien gewoon 3mm. En dan mooi in profiel schuren, krijg je gelijk weer wat gewicht eraf, maar je behoud dan wel een soort dikke "ligger" op het dikste punt. Afwerken heb ik een paar keer met CA gedaan. dan kan je ook heel makkelijk een carbon roofinkje erop gooien mocht het nodig zijn. Tis wel een tikkie bros, maar toch zo sterk dat ze eigenlijk niet snel stuk gaan..

Als je per sé wilt bespannen, doe het dan met ora-light en zorgt voor veeeeeel verlichtingsgaten.

Met alleen porienvuller zoals veel doen kan het ook, erg licht en je krijgt het wel mooi glad en waterdicht. maar ik vond het toch niet al te robuust...

Ik heb maar weer even een beetje lopen experimenteren. Zo van ik heb nu toch 1mm plaatjes gesneden, we zien wel ;)

Van het weekend kwam ik bij een winkel in Zoetermeer de Wilsor lamineer epoxy tegen, ik dacht we gaan het gewoon eens proberen.

Ik heb aan beide kanten 25gr glas gezet. Gewoon glas erover, met lamineer epoxy doordrenken met een kwastje en dan weer afnemen met een oude creditkaart. Daarna ook nog deppen met keukenpapier. Afdekken met bakpapier, een paar velletjes keukenpapier erover en in zo'n vacuümzak voor een stofzuiger. Stofzuiger er op en ruim twaalf uur laten drogen.

Overtollige randen wegsnijden en daarna met 240 schuurpapier afwerken. Ziet er toch wel heel strak uit. Ga dit eerst maar eens proberen.

Hallo Ruud,

Maaaare de duizend gulden vraag,

Wat weegt die

Frans

In mijn enthousiasme heb ik de delen niet op de weegschaal gelegd, maar op het gevoel al minder dan 2mm balsa plaat. Ik heb de staart er maar even opgezet en het lijkt erop dat ik zelfs zonder lood de kist in balans kan krijgen.

Ook de Bonsai is weer klaar

Ook de Bonsai is weer vliegklaar.

De vleugel is gerepareerd. Er is een nieuwe staart gemaakt, zoals gezegd met 1mm balsa en glas. Ook is de vleugel opnieuw bespannen. Alle componenten zijn ook geplaatst. Om het zwaartepunt goed te krijgen moest er iets meer dan 3 gr. in de neus.

Vliegklaar gewicht is 100 gram precies. Ook met deze in wat turbulente omstandigheden even een rechtuit start gedaan en hij loopt mooi vlak weg. Deze kist is nu uitgerust met 40Mhz componenten. Had ik nog liggen en dan heeft FritsieBoy ook zijn eigen DLG kistje :D

het eindresultaat:

290148a87bf708136.jpg

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Back