Bonsai micro dlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Fotor, 18 apr 2007.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben vandaag in Dortmund op de modelbouwbeurs geweest en zag daar iets heel leuks hangen. Een micro-dlg! Kostte slechts 40 euro, daar kon ik hem niet voor laten hangen. Enige nadeel: het is nu slechts nog een stapel hout. Oei :roll: . Aangezien ik nul ervaring heb met het bouwen van houten vliegtuigen is dit best een uitdaging. Handleiding ook nog eens alleen in het Duits. Volgens de verkoper zou de ruwbouw in 4-5 uur geklaard moeten kunnen worden, maar dat vermenigvuldig ik maar met minimaal 3. En dan nog bespannen, dat laat ik de eerste keer maar door iemand anders doen.
    Ik zal van dit draadje een bouwverslagje maken. Wellicht komen er dan wat nuttige tips mijn kant op. Met het vliegen van dlg's ben ik in zoverre bekend dat 2 vliegmaten ermee gooien (wubbe en kuip). Ik ben erg benieuwd hoe ik het er zelf vanaf zal brengen.

    Oke, een micro dlg dus. Het gaat om een Bonsai. Ik kan er op internet geen enkele info over vinden. Op de doos staat www.decker-planes.de , maar ook daar geen info over een Bonsai. Iemand die al ervaring heeft met dit kistje? Gegevens: spanwijdte 60 cm, lengte 61 cm, gewicht vanaf 92g, vleugelbelasting 13 g/dm2. Hij zou tot windkracht 6 moeten kunnen vliegen! Lijkt me wel erg veel wind voor zo'n licht kistje.

    Wat foto's:
    De doos
    [​IMG]

    De inhoud van de doos
    [​IMG]

    De tekening
    [​IMG]

    Ik zal proberen dit kistje licht te bouwen. Ik heb Oracover light gekocht voor de bespanning, een single cell 160 mAh lipo (niet groter/zwaarder dan 3 opeengeplakte postzegels) en een ontvangertje van ca 4 of 5 gram. Ik heb nog 2 4 grams servo's liggen die ik wil inbouwen.

    Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

    Raymond
     
  2. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Leuk kistje. Voor € 60,- is het idd wel geinig (hoewel, een OFA kost minder :) )

    Ha! Hebben kuip en ik jou toch met het smijt-virus besmet 8)
    Schrijf je je al in voor 29 maart? Het kan nog!

    Hebben we nog tips voor Fotor?
    Ik zal een voorzet geven:
    - licht bouwen betekent lijmen met CA
    - licht bouwen betekent vooral letten op de stuurvlakken en alles wat daar in de buurt zit. Één maatregel is het gebruiken van het single-pull stuursysteem

    Lichte RC apparatuur heb je al.

    Veel succes met de bouw, ik zal het nauwkeurig volgen.

    Groeten, Leon
     
  3. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Wubbe,

    Ik was aan het stotteren en nu staat er helemaal niets meer :?

    Anyway Bonsai leuke naam een een leuk kistje

    Windkracht 6 lijkt me idd teveel voor een micro

    Cheers

    Bart
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    naja, vanaf 92 gram met 60cm span.
    Mijn gebogen vleugeltje is 100 gram bij 100cm span.

    als je die Bonsai dus nog een beetje verzwaard met ballast moet je met een flink windje nog wel kunnen soaren (laminaire wind). Niet dat dat dan nog "normaal" vliegt, maar wel lol :). 6 is misschien wat TE optimistisch toch wel... misschien bedoelen ze dat je dan toch kan vliegen, maar dan indoor? haha.

    Lijkt een beetje op een kruising tussen een Bug en een OFA anders :).
     
  5. barthezzo

    barthezzo Guest


    Het is zelfs €40'- :p
     
  6. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Waar heb je m gekocht? :wink: Ik ga zelf ook naar dortmund, wil er ook een kopen.
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Kleine stand die alleen dit soort vliegtuigjes verkoopt. Ze hebben ook deze maat met v-staart (HLG, 35 euro) en een iets groter model. Staat ongeveer midden in de hal. Tip: neem bij hun ook zo'n 1s mini-lipo mee, zijn ergens anders niet te vinden, groter past niet en kost slechts 6 euro.

    Meteen nog een vraag: moeten de staartvlakken en romp ook bedekt worden met oracover of kunnen die gewoon blank blijven?
     
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Als je hem licht wilt houden, niet bespannen!
    Een klein beetje poriënvuller of spanlak is voldoende.

    De staartvlakken zijn juist heel kritisch v.w.b. gewicht.

    Bij mijn OFA werd zelfs afgeraden om de vleugel te voorzien van gaten en daarna te bespannen. De bespanning doet de winst van de gaten weer teniet.

    Leon
     
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Klinkt als.................Der Himmlische Hollein.
    http://www.hoellein.de/
     
  10. frodo

    frodo

    Lid geworden:
    31 jan 2004
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Groningen
    Geen Hollein dit jaar, las ik in dit Dortmund 2007
    draadje....
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zit net de handleiding door te lezen. Er wordt helemaal niet gesproken over het aanbrengen van washout. Is dit niet nodig of zal het wel goed zijn om een heel klein beetje washout in te bouwen. Hoe zou ik dat dan het beste kunnen doen? Onder de achterlijst aan de tip een paar velletjes papier eronder leggen? Hoeveel graden zou het verschil in instelhoek tussen de wortel en de tip moeten zijn?
    Er staat in de handleiding bij het stuk over het lijmen van de ribben: Achtung! Hier notfalls mit CA-aktivator arbeiten, die spanning ist nicht zu unterschatzen. Sauber geklebt, halt es ein fliegerleben lang.
    Ik begrijp dat je netjes moet lijmen en zo, maar moet ik nu wel of juist niet activator gebruiken?

    Ik ga zo maar eens een nette plank opzoeken om de tekening op te lijmen en dan alle delen uitsnijden. Best spannend om zo je eerste houten kist te bouwen.
     
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Bij de OFA is er geen washout gebruikt, maar die heeft dan ook een ader profiel aan de tip (AG11) dan aan de wortel (AG03). Jij hebt helemaal AG03, dus ik weet het niet.

    Volgens mij staat er dat je alleen in noodgevallen CA-aktivator moet gebruiken.

    Staat er bij welke CA je moet gebruiken? Je hebt dikke, mediumdikke en dunne.

    Leon
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Er staat niet bij wat voor CA te gebruiken. Zou het uitmaken? Ik heb dikke en dunne secondenlijm, dikke lijkt me prettiger omdat je dan iets meer tijd hebt om alles op de juiste plaats te zetten.
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Als je stukkies strak tegen elkaar heb zitten kan je dunne er tussen laten lopen. werkt perfect. Anders kan je dikke gebruiken. die dan erop smeren en daarna tegen elkaar drukken.

    De Dunne trekt ook keihard door het balsa, word daardoor ook een stuk sterker. Dikke CA heeft minder die neiging.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het eerste bouwwerk is gedaan. Dikke plank multiplex genomen, daarover tekening geplakt, daarover huishoudfolie en daarover de houtjes.
    De V-stelling wordt bepaald door een houtje in het midden, de liggers gaan daaroverheen schuin naar achteren. Leuke constructie.
    [​IMG]

    Dit is het resultaat totnutoe. De vleugel lijkt aardig recht te worden, valt me niet tegen voor de eerste keer. Nu eerst wat andere dingen te doen en dan vanavond of morgen weer verder plakken.
    [​IMG]

    De voorlijst wordt gevormd door een koolstof staaf van 2 mm. Bij de tippen moet deze best behoorlijk doorbuigen, ik hoop dat de lijm dat goed vast gaat houden bij de buitenste rib. Er staat een behoorlijke spanning op. Iemand tips?

    Ik heb geen vingerafdrukken meer! :|
     
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een brede achterlijst? Ziet er stevig (en dus zwaar) uit.
    Misschien gaatjes in boren voor het gewicht. Je gaat toch bespannen!

    Wordt de kracht van de voorlijst niet in een soort eindlijst of zo opgenomen?

    Leon
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Hoe denken anderen over die achterlijst? Te groot? Wat zou je besparen met gaten boren? Kan nooit veel zijn, 2 gram?? Ik betwijfel of dat de moeite is.

    De koolstof voorlijst eindigt bij de laatste rib. Hij gaat niet het tipstuk in. De lijmverbinding tussen de laatste rib en de koolstof buis (weinig dus) zal de hele buigkracht moeten houden. Ik hoop maar dat het blijft zitten. Als de rest van de voorlijst eenmaal vast zit en de verbinding bij de buitenste rib laat los krijg je die voorlijst er nooit meer tegenaan.
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    de CA moet het koolstof staafje wel kunnen houden. Eventueel kan je met dun garen het staafje "zekeren" bij de tip. daar een drupje ca op, werkt lekker.
    Als de bespanning erop zit, houd die hem ook vast :). lol

    TE zou ik zo houden. komt toch best wat kracht op, alleen al van het bespannen! Ik heb al een keer een te dunne TE gebroken puur door het spannen van de bespanning.. :!:


    Vingerafdrukken? Wat zijn dat? :lol:
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het koolstof staafje is inderdaad prima blijven zitten, voelt toch wel stevig aan.
    Vanavond heb ik de tippen mooi geschuurd. Begin en eind:
    [​IMG]
    Alles met schuurpapier gedaan. Best een behoorlijk klusje.

    Voorlijst helemaal ingelijmd en tip aan de vleugel gezet. Eindresultaat tot zover:
    [​IMG]
    Alles lijkt heel mooi recht te zijn: de liggers, de achterlijst. De onderkant is mooi vlak. Ik ben erg tevreden over hoe het gaat.
     
  20. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ziet er goed uit!
    Zo te horen, vind je het een aanrader?

    Ben benieuwd.
     

Deel Deze Pagina