Bonsai micro dlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Fotor, 18 apr 2007.

  1. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Zo zeg,

    Dat ziet er weer strak uit.

    Lindehouten rompjes. De nieuwe standaard.

    Groeten,

    Hans
     
  2. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    ben gisteren even gaan vliegen met Fotor, en hij had zijn zijn bonsaï dlg'ke bij :d

    Wow dat is gaaf man !!!
    das de eerste keer dat ik zon dlg heb zien vliegen, waarvan ik wel van verschoot is dat het een heel klein dingetje is ! 8O
     
  3. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Is inderdaad erg mooi. Ik wil wel eens weten hoe je dat zo strak krijgt.
    Kan je eens vertellen hoe je lindehout verwerkt?

    Ruud
     
  4. longjohn007

    longjohn007 Guest

    En waar je dat lindehout kunt kopen bijvoorbeeld ?

    Erg mooi hoor !

    Johnny
     
  5. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb het Linde hout gekocht bij Harolds in Rotterdam een zaak voor schilders, beeldhouders etc.
    Linde hout laat zich prima zagen en schuren, bijna net zo als balsa, het is alleen iets harder en zwaarder.
    Je moet daarom proberen het rompje voor het zwaartepunt te houden (zoals bij mijn OKB en Bonsai).
    Bij de Apogee Sport heb ik het ook achter het zwp laten lopen en dat kost toch wel aardig wat gewicht.
    Ik lak de rompjes gewoon af met drie lagen spanlak.

    Ik heb het nu een aantal keren zo gedaan en hoewel het resultaat heel aardig is ga ik op mijn volgende
    modellen Kevlar of Koolstof romp voorstukjes zetten. Ik maak dan een positief uit Linde of Iep, dat met
    Autolak wordt gespoten en vervolgens wordt hier een negatief van gemaakt.

    Voor mij waren de Linde houten rompjes een soort prototype voor deze Kevlar / Koolstof rompjes.

    Ik denk dat een Rompje a la de Bug, Gambler of Frans z'n mini makkelijker en sneller te maken zijn.
    Ook is dit een stuk lichter.

    Cheers

    Bart
     
  6. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik koop alle hout behalve Balsa bij:
    Ook voor particulieren, erg goed en vrije keus.

    http://www.af.nl/
     
  7. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Loet,

    Zou dat 0,4mm vliegtuigtriplex geschikt zijn om vleugels mee in te dekken, enig idee van het gewicht? Of kan ik beter gewoon balsa blijven gebruiken (qua prijs in ieder geval wel!)

    -edit- zou bedoeld zijn voor een wat grotere DLG (1,2m) met een paar ribben, carbon latjes en dan ingedekt..
     
  8. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Gewoon balsa gebruiken.

    Loet
     
  9. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb gistermiddag rond half 3 nog met mijn Bonsai gevlogen, op een veld hier in de wijk. Helaas waren daar al 20+ man aan het voetballen maar ik heb een rustig hoekje van het veld uitgezocht en toch maar wat worpen gedaan..

    En wat een lol! Midden op het veld hing - er was vrijwel geen wind - een leuk belletje dat niet voor veel lift zorgde maar genoeg om ruim 4 minuten op één hoogte boven de voetballers te blijven vliegen.. ik heb gemerkt dat het toestel heel heftig reageert op hoogteroer (zeker als er maar een klein beetje lift is) en dat het dus beter is om één extra klikje hoogte subtrim te hebben en vervolgens alleen richting te gebruiken..

    Ze bleven maar omhoog kijken van "hangt dat ding daar nou nog?! (ook een beetje mijn gedachte trouwens!)" er was zelfs een man die vond dat er wel een héél stil motortje op zat :D

    Heerlijk toestelletje. Beetje fragiel wel (of ik ben gewoon lomp, dat kan ook) want ik heb van de onderkant van het richtingroer al een stukje afgebroken en de werpvleugel is ook al iets geknakt (buitenkant van de stift, door horizontaal houden denk ik) maar beiden zijn wel weer te repareren..

    Tot ik geld heb voor een "echte" DLG kan ik me hier in ieder geval goed mee redden (en ook daarna nog wel omdat je er zo weinig ruimte mee nodig hebt)
     
  10. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    leuk dat er zo veel mensen met bonsai's zijn
    ik heb er zelf ook 2 gebouwd samen met mijn broertje een dlg en een v staart
    alleen heb ik vanaf de website de tekening gedownload en afgedrukt in de drukwinkel;) ik heb dus op het balsa alle spantjes overgetekend en uitgesneden wat een @#$% werk zeg ;) maar ik heb er een leuk kistje aan over gehouden
    de mijne die weegt 99 gram iets te zwaar maar hij vliegt goed (komt waarschijnlijk omdat ik eerst uhu hart en als het spanje weer brak epoxie gebruikt heb
    ik heb ook inplaats van een veertje 2 nylon visdraadjes gebruikt die aan de servo zit
    en ik inplaats van een 160 mah accu een hyperion 25 c 120 mah accu gekocht dan is i ook in 10 minutjes vol
    ik heb er zo'n x twin wisselschakelaar in gezet om hem aan en uit te zetten en dat gaat ook goed en als servo's 2 tower pro 5 gr servo's bij mij kwam ik totaal voor de ruwbouw op iets van 15 euri's uit en rtf op 40 euro uit dus het scheelt wel degelijk geld om hem zelf te bouwen ;) ik post later wel ff een foto
    ik ga vanmiddag weer vliegen op de hei in heerde het is daar echt een superplek
    lekker boven de sneeuw rond hangen;)
     
  11. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    die staart van jouw bonsai die klopt volgens mij niet hij moet volgens de bouwtekening anders zijn dat zijn dus waarschijnlijk die stukjes die je overhield;)
     
  12. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    [​IMG]

    zo hoort hij;)
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Heel netjes gebouwd!! Lekker vliegen en mocht je weer eens zin hebben om te bouwen moet je echt de Mimi pakken. Een wereld van verschil........
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Theo, dank voor je compliment voor waarschijnlijk mijn oude kistje ;).

    Robert, ik weet inmiddels hoe de staart gebouwd had moeten worden. Toch vloog hij ook zo prima. Dit kistje is mijn instap in de dlg wereld geweest, waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben.
     
  15. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Robert, als je dit leuk vindt vliegen moet je écht een MiMi bouwen :) Zoals theo zegt, een wereld van verschil! Als ik een keer vrij ben en het is redelijk weer kunnen we altijd eens gaan vliegen in Heerde, is voor mij een kwartiertje rijden denk ik. Kun je ook gelijk zien hoe een MiMi of een fullsize vliegt :D
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Robert, lekker gaan vliegen met de Bonsai hoor! Ja, een Mimi vliegt en daalt langzamer, maar de bonsai is echt wel heel leuk. Je kan er veel lol mee hebben en je raakt er zeker mee verslingerd aan het dlg-en. Daarna kan je een mimi bouwen en je dan weer verbazen wat er allemaal kan met een simpel goedkoop kistje.
     
  17. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ik heb alleen op de club een beetje een probleem
    ik heb mijn brevet nog niet en ze willen niet dat ik met andere kisten ga vliegen voordat ik mijn brevet heb dus op de club mag ik niet aankomen met zo'n bonsai :(
    verder logeer ik zeer graag bij mijn opa en oma en daar rijden ze mij graag naar heerde :d dus vanmiddag ben ik er weer te vinden;)
    hoeveel zal het mij kosten om zo'n mimi te bouwen want ik zat ook al te denken aan zo'n spinnin birdy van het zelfde merk
    oja en ik heb een paar modificaties aan mijn bonsai ;)
    ik heb mij de achterste vleugelbevestiging glasmat gedaan en bij de voorste heb ik even er een tyrep om gedaan omdat hij anders niet vast bleef zitten
    (ik zit bij mijn opa en oma dus die hebben niet zo veel spullen en ik heb het zelf vergeten :()


    gister heb ik weer een hele hoop lol gehad aan de bonsai tot opeens het richtingsroer er mee stopte
    dus ik up trekken en daardoor ging hij in een spiraalduik naar beneden netjes met zijn neusje in de sneeuw :(
    geen schade gelukkig dus naakijken was dus blijkbaar het stekkertje :eek: en die even goed vast gezet en weer verder :)
    lekker verder gegooit en een looping geprobeert alleen had ik daar een beetje te wijnig snelhijd voor dus het werd een mooie stall ;)
    later weer aan de grond voor mijn voeten geland en weer gegooit ging weer goed maar de landing ging niet super ik knalde met de neus hard tegen de grond en zo vloog het balans gewicht er uit en brak het kapje dus naar huis en geficst met wat plakband;)
    dus ik heb zin in vanmiddag :)

    weer zon hoop lol aan het kistje :)
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Als kosten een factor zijn is de Mimi te verkiezen boven een Spinnin Birdy. De kits van Decker zijn nu eenmaal niet de goedkoopste (wel goed). Voor een Mimi moet je wel zelf op zoek naar licht balsa en een geschikte staartboom, maar de totale kosten (voor de ruwbouw) blijven ruim onder de 50 euro, ik denk zelfs als je nog plaatjes triplex moet kopen (waar je maar heel weinig van gebruikt, je bouwt dus meteen wat materiaalvoorraad op). Verder heb je voor een Mimi veel minder folie nodig, ook dat scheelt in de kosten.

    De Spinnin Birdy heeft rolroeren en vliegt dus iets sportiever, maar de Mimi is langzamer en haalt langere vliegtijden. Dat betekent dat je ook iets minder goede bellen kan benutten. Beide zijn overigens prima kistjes waar je veel lol mee kan beleven. Voor het wat vlottere stuur- en vliegwerk pak je een birdie, voor lange vliegtijden en meer thermiekervaring neem je een Mimi.
     
  19. Alwin

    Alwin

    Lid geworden:
    22 sep 2009
    Berichten:
    24
    wij dachten dat de spinin birdy geen rolroertjes had
    (ik ben roberts boertje die altijd mag gooien)
     
  20. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    oke ik dacht aan de versie zonder rolroeren
    die mimi lijkt me leuk maar wel :eek:ntopic: blijven he ;)
    ik vlieg normaal met een magister met rolroeren maar met de bonsai mis ik die rolroeren niet eens hij stuur normaal al snel genoeg :)
     

Deel Deze Pagina