Bonsai micro dlg

Bonsai Bouwers,

Dat ziet er allemaal heel mooi uit. Vraagje hoe hebben jullie de scharnieren
gemaakt in her richtingsroer en stabilo ? Gewoon een tape aan de onderkant ?
en zo te zien is het 2mm balsa ..klopt dat ? en gewoon een vlakke plaat ?
Cheers

Bart

de materiaalverzamelaar zei:
Bonsai Bouwers,

Dat ziet er allemaal heel mooi uit. Vraagje hoe hebben jullie de scharnieren
gemaakt in her richtingsroer en stabilo ? Gewoon een tape aan de onderkant ?
en zo te zien is het 2mm balsa ..klopt dat ? en gewoon een vlakke plaat ?

Vlakke plaat idd. Beetje profiel in geschuurd. Scharnier is van UHU POR!

Fotor zei:
Bonsai19.JPG
Aaalie zei:

Volgens mij hebben we niet dezelfde roertjes, stabilo enz.

Inderdaad, ik zie het nu ook. Op de tekening stonden ook 2 lijnen bij de tippen van de staartvlakken. Ik had de binnenste lijn, jij blijkbaar de buitenste. Apart. Mijn staartvlakken zijn dus net wat kleiner.

Mijn scharnier is gewoon huis-tuin-en-keuken plakband. Houdt misschien niet oneindig lang, maar is zo vervangen. Voorlijst een beetje rond geschuurd en achterlijst licht afgeplat. De scharnierende lijnen 2x 45 graden afgeschuind met schuurpapier.

Nogmaals de tip voor een zeer degelijk, transparant en waterbestendig scharnier.
Leukoflex. Verkrijgbaar in twee verschillende breedtes. Niet iedere apotheek heeft het op voorraad maar vaak kunnen ze het bestellen.
Ik gebruik het op alle modellen. Veelal is het niet eens nodig om ook de achterkant van het scharnier te tapen.

Fotor zei:
Inderdaad, ik zie het nu ook. Op de tekening stonden ook 2 lijnen bij de tippen van de staartvlakken. Ik had de binnenste lijn, jij blijkbaar de buitenste. Apart. Mijn staartvlakken zijn dus net wat kleiner.

Dat is waarschijnlijk de reden dat hij op de kop rolt. Te weinig demping door het richtingsroer.
Misschien dat de stukjes die je over hebt gehouden hier horen te zitten.

Ik geloof inderdaad dat je daar gelijk in hebt. Ik zal het eens bekijken. Op de foto's van Ben en Aaalie zie ik dat zij ook stukjes aan de tippen hebben geplakt bij de staart. Probleem is dat ik de tippen nu al wat rond heb geschuurd, ik betwijfel of ik dat er nog mooi aan ga krijgen.
Het gooien gaat heel wisselend, soms gaat hij netjes omhoog, andere keren rolt hij meteen op zijn kop. Het zou inderdaad kunnen dat er te weinig demping is van het richtingroer net na de zwaai. Ik zal eens kijken of ik die tipjes er nog netjes aan kan zetten. Zonde dat ik hier nu pas achter kom.
Ik vraag me af waarom ze dit zo gedaan hebben. Waarom zouden de staartvlakken niet gewoon uit een stuk gemaakt zijn?

Ik ga de tipstukjes voor de staart eraan zetten. Nu heb ik bij het vertikale staartvlak een keuzemogelijkheid. Er zitten nl 2 soorten tippen bij. Je kunt er doorlopende stukken opzetten, waardoor het richtingroer niet tot de tippen doorloopt, je kunt ook de tipstukken gedeeld toepassen, het richtingroer loopt dan wel helemaal door tot de tippen. Voor beide mogelijkheden zijn stukjes hout toegevoegd. Het hoogteroer loopt sowieso altijd door tot de tippen.
Even een foto ter verduidelijking:
Bonsai23.JPG

Zijn er zwaarwegende redenen om voor een van de opties te kiezen? Ik neig zelf naar doorlopende tippen, lijkt me aan de onderzijde steviger bij het landen. Het richtingroer heeft bewezen effectief genoeg te zijn, het vliegtuigje stuurt redelijk pittig als je wilt. Dit zal hooguit iets verminderen bij een groter kielvlak.
Ik zal straks een wat groter centje op de neus moeten plakken, ook zonde.

Het blijft stom dat ik dit niet meteen gezien heb.

Ahá! Dát waren de onderdeeltje die je nog over had :roll:

Ik zou de onderkant van het richtingsroer laten doorlopen, en de bovenkant niet.
Dat zou de nieuwe versie van mijn OFA-staart ook hebben.

Reden is dat, omdat de staart naar onderen doorloopt, bij de landing altijd de onderkant van het richtingsroer het gras, modder of andere troep raakt. Als de onderkant niet scharniert wordt die minder gauw vuil en wordt het scharnier minder belast bij de landing. Snap u?

Ik denk overigens niet dat dit de oorzaak is van het platgaan na de worp. Jij gooit op z'n zachts gezegd anders dan de anderen :wink:
Als we gaan trainen kunnen Kuip en Sietse je de correcte werptechniek leren.

Leuk ding, ik wil hem graag een keer zien vliegen.....ben benieuwd.

Wat dat werpen betreft, gewoon gooien als een discus, niet als een boemerang b.v.

Het model achter je aanslepen tijdens de worp.

Volgende week moet ik s'middags wel een keer kunnen op zwaanshoek.

G.J

Gisteren eens alle onderdelen uit de doos gehaald en bekeken. Alles ziet er heel netjes uit. Tegelijkertijd ook gelijk alles genummerd en ook op het hout gemarkeerd. Daarnaast nog eens gekeken of mijn componenten er allemaal in passen en zo op het eerste oog via de tekening past alles er net ruim in. Als servo's komen erin 2x Hype IQ-080, als ontvanger een MZK Quatra en als ontvanger accu een 2s Etec 250 lipo pakket met kleine spanningsregelaar zoals ik deze al vaker gebruikt heb in de diverse modellen.

Ik heb alle tipstukjes aan de staartvlakken geplakt, maar zojuist is bij een van de trimstartjes de onderkant van het kielvlak meteen afgebroken. De lijmnaad zit nog goed, maar net onder de lijmnaad is het hout precies over een nerf afgebroken. Eigenlijk niet zo gek. De nerf loopt hier horizontaal, als je een beetje scheeft landt breekt het af. Ik laat het lekker zo zitten, hij vliegt goed zo.

Hey Theo,

Ik zou toch een enkele cel gaan gebruiken als ontvangerakku. De Quatra ontvanger (en je servo's) werken perfect op één celletje, je hebt bovendien nog meer "vliegtijd". Eén 250 milli's is al zwaarder dan bedoelt, laat staan 2 stuks.
Met één 145 milli's kokam (aanbevolen voor dit kistje) heb ik al moeite om het zwaartepunt goed te krijgen (te ver naar voren).

Succes, greetz van Aldert

Dan heb ik toch iets niet goed gedaan. Ik heb ook een enkele 145 mAh cel, en ik heb 20 cent op de neus nodig om het zwaartepunt goed te krijgen :oops: .

Ik zie zowel bij Fotor als bij Aalie dat ze de werppen achter de hoofdligger hebben zitte.
Ik heb hem echter voor de ligger ingebouwd, is dit een verschil in de tekening, verschil in inzicht... of misschien toch een intrepetatieverschil mbt de tekening?
btw. de rode is de mijne ;)

Bonsai20.JPG

bonsai1.jpg

Fotor zei:
Dan heb ik toch iets niet goed gedaan. Ik heb ook een enkele 145 mAh cel, en ik heb 20 cent op de neus nodig om het zwaartepunt goed te krijgen :oops: .

Ook ik moest nog iets gewicht in de neus hebben.
We kunnen niet allemaal zo licht als Aldert bouwen ;)

Ik heb de tekening er even bijgepakt, en de werpstift staat daar inderdaad voor de ligger. Jij hebt gelijk Ben. Maar ik betwijfel of die 8 mm een groot verschil gaat maken.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die gewicht in de neus heeft moeten zetten.

Back