Bonsai micro dlg

Aaalie, als ik niet goed uitkom met dat zwaartepunt dan stop ik er wel 1 cel in ipv 2, we zien wel eerst nog een ander toestel afmaken zodat die met pinksteren de lucht in kan.

Ik lijk het werpen nu in de gaten te hebben. Vanavond nog even wat geprobeerd, en meteen bij de eerste (relaxte) worp had het model enorm veel snelheid en bereikte het een grote hoogte. Ik geloofde mijn ogen niet 8O ! Daarna nog 2 of 3 keer gegooid met hetzelfde resultaat. Blijkbaar heb ik de slag nu te pakken. Helaas is bij de laatste (harde) landing het vertikaal staartvlak doormidden gebroken over een nerf. Prima te plakken maar toch zonde. Het was eigenlijk te turbulent voor zo'n licht kistje, maar toch eigenwijs gaan vliegen :oops: .

Ben, Aalie, Theo, hoe zijn jullie ervaringen met de Bonsai? Ik ben erg benieuwd hoe jullie hem vinden vliegen en thermieken.

Zelf heb ik totnutoe veel lol met dit vliegtuigje. Hij stuurt redelijk vlot op richting, hoogteroer heeft maar kleine uitslagen nodig om prettig te vliegen. Het is me nog niet gelukt goed in thermiek te draaien, ik kan het moeilijk vinden op deze lage hoogtes. Ik kreeg vandaag de tip het vliegtuigje wat te verzwaren waardoor je misschien wat hoger kan gooien, is dat een goed tip? Ik heb laatst 's avonds nog wat staan gooien, en daar zag ik mooi verschil in daalsnelheid boven de gebieden waar de zon nog scheen en de gebieden waar al schaduw was van de bomen. Boven het nog zonnige stuk zakte het vliegtuig duidelijk langzamer.

Inmiddels heb ik al 2 keer het kielvlak gebroken en de richtingsservo is gisteren kaduuk gegaan doordat ik de kist wil vangen waarna hij achteruit terug het gras in stuitert. Ik hou het vanaf nu maar bij gewoon landen, is veiliger.
Het gooien gaat langzaam beter. Veel doen helpt. Toch gaat hij zo nu en dan nog op de kop, maar de keren dat dit gebeurt worden steeds minder talrijk, en het aantal keren dat ik voor mijn gevoel flink hoog gooi groeit. Veel dooroefenen dus. In Arnhem kom ik de truc bij jullie afkijken.

Ik heb bij de fabrikant nagevraagd waarom ik geen enkele informatie over dit vliegtuig kan vinden. Men schreef terug dat dit een nieuw model is en nog niet op de website erbij is gezet. In de handel is hij ook nog nergens verkrijgbaar. Gaat schijnbaar wel komen.

Hoi, ik ben erg tevreden over de Bonsai.
Vliegt erg leuk, gooien gaat ook hier steeds beter.
Ik heb gemerkt dat ik eerst wat te hard gooide, nu ik iets rustiger gooi haalt hij grotere hoogtes.

Ook ik heb al wel wat schade gehad, zo is mijn staartbuis tijdens een hardewindlanding gespijt maar ik heb dit weer kunnen repareren met naaigaren en secondelijm.

Ik heb hem inmiddels een aantal keren goed in de termiek gehad, gisteren was ik eigenlijk al iets te laat op de dag maar toch nog twee mooie stijgvluchten gehad. Op een gegeven moment maar weer bewust uit de termiek gestuurd omdat de zichtgrens begon te naderen en er toch wel ietwat storing/turbulentie het vlieggedrag beinvloede.

Ik heb begrepen dat de avonden niet de meest termiekrijke tijd is, tegen het middaguur schijnt door opwarming/temperatuurverschil de mooiste termiek te zijn. (?)
Waar ik op let bij het zoeken naar termiek begint al bij het gooien, gooi ik hoger dan normaal dan begin ik meteen te cirkelen in de hoop om in een bel te zitten.

Verder let ik op de staart van het toestel, gaat ie om hoog zonder hoogte te verliezen dan begin ik ook maar te cirkelen..... maarja ik ben een newbie op dit gebied dus als ik het mis heb... ;)

Naar mijn mening kan je vooral in het begin het beste je toestel licht houden. gewicht alleen in versterking stoppen. Je hebt er meer aan dat je KAN vliegen, dan dat hij misschien iets beter vliegt, maar sneller kapot gaat (meer lood erin, heb je meer massa wat de boel kan slopen).

Volgens mij is het ook handig om eerst je werptechniek goed te krijgen. gooi je niet goed zonder lood, dan gooi je ook niet veel hoger met lood.

De site van de fabrikant van de Bonsai is vernieuwd, en de Bonsai is nu hier te verkrijgen. Kijk bij Funny Fast Birdie DLG. Prijs 45 euro.
Er staan filmpjes op de site, zelfs de complete tekening en bouwhandleiding. Met de tekening zou je hem zelfs zelf kunnen maken.

Ik vind zo een zwevertje voor erbij wel erg leuk. Denk er over om ook maar een bonsai te gaan maken.
Nu vraag ik me alleen af wat ik nu het beste voor de controls kan kopen.
Ik dacht in ieder geval aan 2 towerpro 5 grams servo's
Maar welke accu n receiver.
Als ik er een lipo in zet, wordt hij dan niet veel te licht om z'n CG nog goed te krijgen?
Wat moet er dan in 1 cel of 2 cellen, bij 1 cel heb ik mogelijk problemen met de servo's en welke ontvanger dan. Die draaien toch op 5V?
Moet er dan een lipo saver in? Of kan ik toch maar beter voor een niMh setup gaan van 4 cellen.

thnx,

Ruud

5 gram towerpro's gaan niet naast elkaar in het rompje passen. Achter elkaar gaat misschien wel, maar dan moet je oppassen dat je voorin genoeg ruimte houdt voor een ontvangertje. Ik heb een MZK penta ontvanger, is superklein, en heel veel meer past ook niet. Het is echt een klein vliegtuigje. Op de site van de fabrikant kun je de tekening downloaden voor exacte maten.
Ik gebruik een 1s lipo, werkt prima. Ontvangers en servo's moeten officieel 4-6V krijgen. Nu krijg je met zo'n lipo een tijdje 4+ Volt, maar ook met iets minder werkt het nog prima. Misschien is je bereik iets minder, maar met een dlg ga je toch niet mega ver weg vliegen. Ik heb een 1s 200 mAh accu, daar kan ik schier oneindig mee vliegen. Ik heb nog nooit meer dan 60 mAh gebruikt (zeker meer dan een uur gooitijd is dan al voorbij), dus een lipo saver lijkt me niet nodig. Ik weet niet eens of die er zijn voor 1s accu's. Er zitten een paar kleine stukjes lood in de neus, maar Ni accu's zijn weer een stukkie groter en kan je wellicht ook niet kwijt.

De spullen die ik gebruik:
servo's Kwaliteit zal niet top zijn (kan ook niet voor $3/stuk), maar bij mijn voldoen ze prima.
accu Kost ook $3, weegt 6 gram. Ik heb er twee van, maar de tweede is nog nooit gebruikt (200 mAh is gewoon genoeg voor een hele middag vliegen).
Ontvanger

Ik had die site ook al gezien. Ik moest even wachten tot de middelen weer bij waren, maar vandaag wilde ik gaan bestellen. Inderdaad kost de Bonsai 45 euro, maar daar komt dan wel even 32 euro aan verzendkosten bij. HMMM da's niet leuk meer. Daar begin ik niet aan maakt de bonsai bijna 2x zo duur!

Volgens mij is het zo dat in Nederland de kitjes van deze fabrikant ook geleverd kunnen worden.
RBC Kits leveren volgens mij al hun eerdere modellen, je zou misschien eens kunnen navragen.

RBC kits is inderdaad hun officiele dealer in NL, ik zou hun een mail sturen of dit anders opgelost kan worden. Dit zijn geen normale verzendkosten meer, zo gaat de lol er snel vanaf.

Anders maar een BUG maken met kruis staart. Vraag is of dat even goed vliegt als ik hier lees over de bonsai.
Nou ja een mail naar RBC kan natuurlijk nooit kwaad. :lol:

Hola... die 32 euro is voor "Worldwide Zone3"; naar mijn mening ligt Belgie en Nederland in "Europe Zone1", dewelke 'slechts' 17 euro kost. Dat is al meer acceptabel als je een aantal toestelletjes in een keer gaat bestellen.

Johan

nou, dat "ding" vliegt wel zeg! Binnenkort foto's in een topicje over ons trainingsdagje. Heb paar foto's van Raymond met de Bonsai. Hij smijt ongeveer even hoog als ik met de supergee... (rara aan wie ligt dat.... :roll: )

Ik heb contact gehad met RBC. Ze willen hem wel bestellen, maar kunnen nog niets zeggen over levertijd en verzendkosten. Ook een mail rechtstreeks naar Decker gestuurd maar die heeft nog niet gereageerd.

Ik heb de tekeningen van de bug. De vleugel en de maten van de bug en de bonsai lijken wel heel veel op elkaar. Als ik nu eens de bug vleugel maak met een bonsai staart (tekening staat op internet) zou dat dan net zo goed vliegen? Volgens mij zorgt de kruis staart er voor dat je kan DLGen zonder dat het kistje op de rug gaat liggen.

Zou dat inderdaad gaan werken?
Is de vleugel van de bug dan wel sterk genoeg?
Moet er een werpstift in?

Dan kan ik morgen materiaal halen en beginnen 8)

Ben nu mijn graupner Tipsy aan het afmaken.

Is de vleugel van de bug dan wel sterk genoeg?
Dat denk ik wel.

Maar... een OFA vleugel maak je in twee uur, en een Bug vleugel duurt ietsje langer :cry:
als je wilt smijten en toch zelf wilt bouwen, bekijk dan eens de draadjes over de OFA en het 'Micro DLG Info' draadje.

Leon

Vandaag heerlijk met enkele andere dlg-ers staan gooien, en het viel me op dat de bonsai prima mee kan komen. Uiteraard glijdt hij niet zo goed als de kisten van 1,5 meter, maar ik gooide bijna net zo hoog (niet tegen de echte toppers). Vliegtijden zonder thermiek ca 25 sec, met thermiek tot een ruime minuut (winderig en turbulent weer). In windstilte moeten langere vliegtijden mogelijk zijn.
Hier staat een klein verslagje van onze oefenmiddag, waarbij ook enkele filmbeelden met o.a. de bonsai. Vreemd om mezelf met zo'n mini-kistje te zien gooien tussen de beelden van de grote kisten.
Ik heb me wederom verbaasd over het energieverbruik van de bonsai. We hebben de hele middag staan gooien, totaal verbruik slechts 76 mAh! Met mijn 200 mAh accu kan ik dus van 's morgens vroeg tot 's avonds laat lol hebben.

:?: Is er al meer nieuws over de verkrijgbaarheid in Nederland :?:

A.s. zondag ben ik ook van plan om eens te gaan kijken in Arnhem, F3k (mini) lijkt mij wel wat! Het moet dan wel een beetje droog weer zijn. :wink:

RBCkits kan hem in ieder geval voor je leveren. Ik heb na dit bericht niets meer gehoord.
Ben voorlopig zelf wat aan het bouwen, gewoon om het te proberen :P

Ruud

Back