Bonsai micro dlg

ShadowX5 zei:
:hammer: Ik had hem gewoon in Duitsland moeten kopen toen ik hem daar zag. Scheelt 12 euro + verzendkosten, ik heb hem nu ook besteld.

Het koopspook heeft weer gewonnen 8O :o

Ik heb hem toch nog maar, zo net voor het naar bed gaan, besteld. Kan ik in ieder geval weer rustig slapen :D

neem je ze mee op vakantie erik. kun je ze de eerste week bouwen, de overige 2 weken lekker vliegen met de kids!
is trouwens ook mooi makkelijk met het vervoer ;)

:lol: Super ... snel i.d.d. :arrow: bij mij werd ook een pakje bezorgd met een Bonsai en een dubbeldekkertje. Volgende week in de avonduren plak ik de Bonsai in elkaar, het dubbeldekkertje, de MicroBipe, is voor mijn vader. Hij heeft een website over enkele van zijn modellen in de maak: www.siteclub.nl/janevers :thumbsup:

allrounder_w.l.c. zei:
neem je ze mee op vakantie erik. kun je ze de eerste week bouwen, de overige 2 weken lekker vliegen met de kids!
is trouwens ook mooi makkelijk met het vervoer ;)
\

Haha, zit drie weken in Griekenland... Das lastig meenemen in het Vliegtuig.
Was ik naar Ameland gegaan, was het allemaal meegegaan.

Nu ben ik druk met de kids aan het bouwen, aan de eettafel. nr.1 op 80% nr.2 op 50% nr.3 nog in de doos.

Eens kijken of ze allemaal bouw-klaar zijn, voor de vakantie.

Ook ik heb hem de dag na het bestellen binnen gekregen. Mooi verzorgde kit.
Ga van de week denk ik aan de gang met bouwen. Moest hem voor mijn verjaardag nog even in de doos laten :P

Heb al wel een vraagje. Ik heb bij onze oosterse vrienden ook enkele 4.8V NiMh accu's gekocht van 180mAh. ik heb ook enkel cels lipo's van 180mAh. Een lipo weegt natuurlijk maar enkele grammen en de niMh weegt 18 gram. Wat zou ik nu het beste kunnen plaatsen? Krijg ik hem alleen met de Lipo in balans of ook met NiMh? Geven die enkele grammen meer niet een betere gooi prestatie?

Ruud

Ik had dit doosje ook al vanaf dortmund hier in de woonkamer op de kast liggen. vorige week tussen door maar eens begonnen met de bouw. de vluegel is klaar en het rompje in onderdelen klaar. Toen toch maar eens mijn spullen in het voorste compartiment gepropt en alles past er perfect in en heb nog plaats over. Straks als alles klaar is dan maar eens kijken hoe ik uitkom met het zwaartepunt. De electronica die erin gaat zijn 2 microservo's van 4 gram, een MZK Quatra ontvanger en een 2s1p lipo van 250 mAh inclusief een spanningregelaar om die 7 volt naar 5 volt af te bouwen.

Theo,

Waarom niet gewoon 1 lipo?? Vlieg ik al ruim een jaar mee. Gaat prima.
Ik heb 2 Dymond 4.4 servo's en een Jeti in 1 van mijn Ofa en in de ander geen Jeti maar ook een MZK Penta. Vliegtijd met een 160Mah lipo is 1 uur!

@hunter58: ik zou even proberen hoe de balans uitkomt met die NiMh accu. Ik heb een 1s lipo, maar dan moet er nog wel een paar gram lood bij in de neus. Het extra gewicht kan hij prima hebben, maar het zou zonde zijn als je door een te zware accu lood achterin zou moeten gebruiken. Als je goed uitkomt met het zwaartepunt zou ik lekker de accu's gebruiken die je hebt liggen.
Als ik de bonsai wil verzwaren gebruik ik een plakje lood dat ik aan de binnenkant van de romp op het zwaartepunt plak met dubbelzijdig tape. Houdt verbazingwekkend goed, ik heb er al hele middagen mee staan gooien. Wel aan de gooi-buitenkant plakken (ik ben rechtshandig, dus het zit bij mij rechts).

Theo to Theo, omdat ik toevallig een 2s etec pakketje heb liggen van 250 mAh.

Theo Coenen zei:
Theo to Theo, omdat ik toevallig een 2s etec pakketje heb liggen van 250 mAh.

Dat maakt dus 2 pakketjes 1s 250. Goed voor de hele middag vliegen.

Ik vlieg zelf mijn full size 150cm en 4 servo's op 1 lipo 350m/a. Goed voor 2,5 uur vliegen en dit gaat perfect.

Ik ben met de bouw begonnen en heb even een paar vraagjes.

• De tip moet in vorm worden gebracht. Dat is dus gewoon schuren. Maar wel in profiel en aansluitend op de laatste rib. Ook moeten beide tippen gelijk worden. Nog handige tips hoe dat goed te doen is. Of wordt dat gewoon schuren, schatten en passen?
  • De cfk voorlijst zou volgens de handleiding gelijmd moeten worden van buiten naar binnen. Andersom is toch veel handiger of is daar een andere reden voor.
  • Zal ik eerst de voorlijst vast zetten en dan pas de tip plaatsen of eerst ook de tip plaatsen
  • Wat is handiger bij het plaatsen van de werpstift. De horizontale versteviging onder of boven de folie?

Ruud

Ik heb de volgende antwoorden toegepast:
  • Ja, gewoon schuren, schatten en passen. Ik ben begonnen om de zijkant passend te maken bij de laatste rib. Steeds kleine beetjes en honderd keer kijken waar er nog een heel klein stukje vanaf moet. Daarna de ronding van de tippen. 2 blokjes naast elkaar leggen en kijken of het ongeveer hetzelfde is.
  • Met de voorlijst ben ik ook aan de buitenkant begonnen. Als je aan de wortel begint moet je heel veel moeite doen om bij de buitenste paar ribben het koolstof om te buigen voor de naar achter lopende voorlijst. Als je eerst koolstof staaf aan de laatste 2 ribben vastlijmt heb je een veel groter moment om het koolstof te buigen. Voorbij de buitenste rib de koolstof voorlijst klein stukje uit laten steken en daarna recht met de laatste rib afslijpen.
  • Zie eind vorige antwoord. Eerst de koolstof lijst plaatsen en pas de tip er tegenaan. Anders is het moeilijk het koolstof lekker in de buitenste rib te laten passen.
  • Ik heb het onder de folie gedaan, maar volgens mij moet het beide goed kunnen. De reden dat ik de strip onder de folie heb gedaan is dat de folie later evt makkelijker te vervangen is.
Er zijn ongetwijfeld andere manieren mogelijk. Dit is mijn maniertje geweest. Doe vooral waar jij je prettig bij voelt.

Even een status update en nog maar wat vragen:

De vleugel is nu in ruwbouw klaar. Gewicht is nu 22 gram. De werpstift en de voorziening voor en achter voor de bevestiging van de vleugel moeten nog geplaatst worden. Ik wil nu starten met de folie. Dit gaat de tweede keer worden dat ik met strijkfolie aan het werk ga.
  • Moet ik de vleugel nog voorbehandelen? Bijvoorbeeld met poriënvuller. Geschuurd is de vleugel al.
  • Ik heb hier nog een flinke hoeveelheid Oracover liggen. Is het verschil tussen cover en lite echt zo groot gelet op de omvang van deze vleugel? Of kan ik gewoon OraCover gebruiken?
  • Ik heb de handleiding voor het gebruik van OraCover gelezen en werk ook zo. Gaat op zich goed maar ik vind het bij de rondingen van de tip niet zo mooi. Komen al snel plooien in. Hoe doen jullie dat om dat te voorkomen?

alvast weer bedankt voor de info

Ruud

Ruud,

De vleugels hoeven niet voorbehandeld te worden (althans ik doe dat nooit)

Het verschl tussen Oracover en Oralite is aanzienlijk, Oracover is ongeveer twee keer
zo zwaar (70 g/m2 versus 35 g/m2), maar of je dat gaat merken op de Bonsai is maar de vraag,
dus ik zou gewoon Oracover gebruiken....

Ik knip bij rondingen met een kleine kromte straal de bekleding altijd in. maar super mooi wordt het
nooit. Ik begin op een relatief lage temperatuur (100 grad C) en strijk de plooien etc zoveel
mogelijk glad met een temperatuur tegen de (200 grad C). Ook altijd de lucht eruit strijken.
Cheers

Bart

PM: Ga binnenkort ook beginnen aan de Bonsai maar ga wel wat wijzigingen toepassen.
Iets groter richtingsroer en een kleinere romp. Ik zit nog te twijfelen of ik de carbon voorlijst
zal vervangen door beuken en dan carbon op de hoofdligger. Ik zet ook schotjes tussen
de onder en bovenligger (zie dit draadje, commentaar Arno).

Ruud,

De vleugels hoeven niet voorbehandeld te worden (althans ik doe dat nooit)

Het verschl tussen Oracover en Oralite is aanzienlijk, Oracover is ongeveer twee keer
zo zwaar (70 g/m2 versus 35 g/m2), maar of je dat gaat merken op de Bonsai is maar de vraag,
dus ik zou gewoon Oracover gebruiken....

Ik knip bij rondingen met een kleine kromte straal de bekleding altijd in. maar super mooi wordt het
nooit. Ik begin op een relatief lage temperatuur (100 grad C) en strijk de plooien etc zoveel
mogelijk glad met een temperatuur tegen de (200 grad C). Ook altijd de lucht eruit strijken.
Cheers

Bart

PM: Ga binnenkort ook beginnen aan de Bonsai maar ga wel wat wijzigingen toepassen.
Iets groter richtingsroer en een kleinere romp. Ik zit nog te twijfelen of ik de carbon voorlijst
zal vervangen door beuken en dan carbon op de hoofdligger. Ik zet ook schotjes tussen
de onder en bovenligger (zie dit draadje, commentaar Arno).

Back