Bonsai micro dlg

De ribben van de bonsai zitten heel dicht op elkaar. Kuip en ik hebben al eens gespeeld met het idee om bij een evt volgende de ribben wat verder uit elkaar te zetten en zo de spanwijdte op te rekken naar 1 meter ipv 60 cm. Zou dat gaan werken? Waarschijnlijk zou de vleugelbelasting wat omlaag gaan en de slankheid gaat omhoog (betere prestaties). Aanpassingen die volgens mij nodig zouden zijn:
- wat langere staart
- minder V-stelling
- grotere staartvlakken???
- ????

de materiaalverzamelaar zei:
PM: Ga binnenkort ook beginnen aan de Bonsai maar ga wel wat wijzigingen toepassen.
Iets groter richtingsroer en een kleinere romp. Ik zit nog te twijfelen of ik de carbon voorlijst
zal vervangen door beuken en dan carbon op de hoofdligger. Ik zet ook schotjes tussen
de onder en bovenligger (zie dit draadje, commentaar Arno).

Volgens de bijgevoegde bouwaanwijzing is de Bonsai behoorlijk driftig op het richtingsroer. Je kan dat in de video ook zien. In de handleiding wordt gesproken over een draaicirkel van een armlengte. Ik vraag me dan ook af of een groter richtingsroer niet een onhandelbaar gedrag oplevert wat je weer moet corrigeren met je zender. Maar er vliegen er al de nodige dus mogelijk kunnen die hun licht er nog eens over laten schijnen.

Een kleinere romp? Nog kleiner 8O Mogelijk krijg je dan wel problemen met je zwaartepunt. Op tekening zit nu alles al helemaal voorin.

Ik weet dat webbings een aanzienlijk sterkere vleugel opleveren. Ik heb de ruwbouw klaar, maar zou ze nog kunnen plaatsen. Ik vraag me alleen af of het veel toevoegt. De ribben zitten ongeveer 20mm uit elkaar en de liggers zitten op een afstand van 5 a 8 milimeter. Worden verrekt kleine plaatjes.

Waar ik nog wel aan zit te denken is de staart. Die is nu uit 2mm balsa. Ik zou liever twee plaatjes van 1mm gebruiken en die haaks op elkaar verlijmen. Of zijn er andere mogelijkheden de staart te versterken zonder gewicht toe te voegen. Maar Sietse weet hier vast wel het nodige over te vertellen :lol:

bedankt voor de info.

Ruud

@Bart: Richtingsroer vergroten lijkt me niet nodig. Ik heb de uitslagen iets groter dan in de handleiding voorgeschreven, en kan de bonsai hiermee behoorlijk sportief vliegen indien gewenst. Over het verkleinen van de romp heb ik ook mijn twijfels. Ik heb nu 2 servootjes naast elkaar in de romp staan, je zou ze achter elkaar kunnen zetten en de romp wat smaller maken, maar ik zou mijn MZK penta en 1s lipo er dan nauwelijks nog in kwijt kunnen. Ook de lengte is bij mij al aardig opgevuld. Bovendien heb ik nu al wat lood in de neus nodig, dat zou bij inkorten van de voorzijde van de romp alleen maar meer worden.
Waarom zou je de koolstof voorlijst willen vervangen door beuken? Koolstof toevoegen op de ligger kan ik me wel iets bij voorstellen.

@Ruud: Het kielvlak uit 2 kruislings verlijmde stukken balsa maken is denk ik een nuttige modificatie. Mijn kielvlak is al een paar keer gebroken over de nerf ter hoogte van het einde van de staartboom. Ik heb er horizontaal 2 smalle stripjes balse overheen geplakt. Niet zo'n mooie oplossing, werkt voorlopig wel.

Raymond,

Ik bedoel het kielvlak.Ik denk dat die wat langer mag zijn aan de onderkant.

Het romp kan zeker kleiner, kwestie van proberen (zie mijn Oeka Bulli)

De koolstof voorlijst is mijn inziens overkill en introduceert nodeloos veel spanningen
in de vleugel, beuken dat je kan voorvormen lijkt mij beter. Ik zit wel de denken
om er een roving voorlangs te lijmen (voor de impact), zou ook Kevlar kunnen nemen.

Ik zie wel, eerst maar eens de Oeka Bulli repareren heb hem vandaag in de
sloot geparkeerd en volgens mij is mijn MZK penta naar de phillestijnen...
Mijn servos doen het nog.
Cheers

Bart

Ben benieuwd hoe klein jij de romp dan krijgt.
Kielvlak groter maken zou wel eens goed kunnen zijn, bij mij gaat de bonsai nog steeds vaak op zijn kant na het gooien (ligt ongetwijfeld voor het grootste deel aan mij, maar wat extra richtingsstabiliteit zal geen kwaad kunnen). Ik dacht dat je het roer wilde vergroten. Van rovings, kevlar etc heb ik nog geen kaas gegeten, verras ons met je creatie! Ben erg benieuwd.

Fotor zei:
Ben benieuwd hoe klein jij de romp dan krijgt.
Zet eens twee micro servo's achter elkaar en daar een penta ontvangertje en een 'postzegel-LiPo' voor. Het rompje wat je daar omheen kunt bouwen is bij de servo's misschien 15 mm breed maar bij de ontvanger en LiPo een stuk smaller. De romp van de Bonsai is iets te breed, volgens mij.

de materiaalverzamelaar zei:
de carbon voorlijst
zal vervangen door beuken en dan carbon op de hoofdligger.
Volgens mij heeft Bart ook een 'Bug HLG' :wink:

Leon

allrounder_w.l.c. zei:
Is de span van de vleugel eigenlijk precies 60cm? Ik heb de tekening namelijk uitgeprint maar ik kom op een 58cm uit.

gr niels

Ik zou de schaal van je printout maar aanpassen. Ik ben conform tekening de kit aan het bouwen en heb even gemeten van tip tot tip. Hij is zelfs iets groter dan 60cm. Ik kwam op 62cm uit en dan past de vleugel precies op de tekening.

Ruud

hmm dan is er toch nog iets fout gegaan met printen. naja is verder niet zo'n probleem dat kunnen we onder het bouwen wel iets bijstellen. dat gaat wel lukken. maar bedankt voor je reactie :)

Bonsai is nu bijna klaar. Alleen de elektronica moet er nog in. Verder is tie af :D

Ik zat hier op de site even naar de foto's te kijken. Ik zit me af te vragen wat ik met de antenne moet doen. Hij is wel niet zo lang (50cm), maar ik voel er niet zo voor hem door de koolbuis te leiden. Op de foto's van de trainingsdag in Den Haag is nergens meer een antenne te zien 8O

Ik zou een training voor het eind van de maand nog wel leuk vinden daar bij Noot. Momenteel is het daar alleen helemaal niks. Ze hebben een prachtig mooi stuk gemaaid, dat wel maar het is, na de regen, nog één grote blubberzooi. :(

En jawel hoor, hoera tada tada....mijn MX12 is binnen!! :P

Ruud

Ik laat mijn antenne aan de achterkant van de romp los hangen. Hij heeft zich vanzelf enkele malen om de staartboom gewikkeld. Geen last van storingen, dus ik laat het lekker zo zitten.

Bonsai is klaar :D
en zo

IMG_1736%20%28Small%29.JPG

is tie geworden. Ik moest ook gewicht bijplaatsen om het zwaartepunt goed te krijgen. Op advies van Fotor heb ik de lipo maar weer in de kast gedaan en een 4.8V 180mAh pakketje in de neus gepropt van bidproduct. Hiermee was het zwaartepunt in een keer prima. Hij is daardoor wel 10 gram zwaarder geworden als met de lipo. All in startgewicht is nu precies 100 gram.

Net, tussen de buien door, heel even trimtesten gedaan. Dus gewoon vlak starten om alles te controleren. 2 klikjes rechts en 1 down was genoeg om een lange rechte glijvlucht te krijgen. Allemachtig wat glijd dat mooi vlak. Toch nog even een iets stevigere worp en het stuurt heel direct. Voor SAL of DLG is dit veld veel te klein., ben ook maar weer snel gestopt, alles is nog zo nat.

voor de MX12 mensen: Ik wil eigenlijk een launch setting op het trainer drukknopje zetten. Bij het lanceren kopje ingedrukt houden en dan heb je aangepaste roerstanden. Bij loslaten alles weer terug in de normaalstand. Kan dit en zo ja wie kan me even op weg helpen. Zoals bekend is de handleiding nu ook weer niet zo ideaal :?

Gister ook al even gekeken in het grote instellingen topic, maar dat gaat al heel snel off topic.

Ruud

Hunter, ik geloof niet dat dat trainer-knopje gaat werken. Is alleen voor het overgeven van de controls, je kan hier verder geen instellingen aan vast knopen. Ik heb mijn lanceerstand gekoppeld aan de switch links achterop (flap switch). Ik hou mijn zender vast met mijn linkerhand, en kan indien gewenst de knop meteen na het gooien van het model omzetten. Ik heb op deze knop alleen een tandje rechts richting gezet. De bonsai heeft bij mij nogal de neiging over links te kantelen bij het gooien, nu trekt hij rustig recht, als hij horizontaal is zet ik de knop weer om en gaat hij rechtdoor verder. Hoogteroer hoeft bij niets aan gedaan te worden bij het gooien.

Gisteren heb ik mijn flycamone eens op de bonsai geplakt. Geen succes. De camera bleef prima zitten, maar de bonsai vloog voor geen meter meer. Ondanks dat de camera op het zwaartepunt geplakt zat zakte het vliegtuig als een baksteen en was veel up nodig voor 'normaal' vliegen, afvangen was erg moeilijk. Vluchten waren nauwelijks langer dan 10 seconden, dat doe ik zonder camera toch een stuk beter. Volgende keer toch eens iets meer naar achteren proberen.
Ik heb wat lanceringen aan elkaar geplakt. Geen fancy monteerwerk, maar wellicht wel leuk om eens te zien. Analyseren van de worp is vrijwel niet mogelijk aan de hand van zulke beelden. Je ziet het begin van de draai, en het volgende beeldje hangt de kist al vertikaal met veel gesuis erbij.

T9K0Bz5eUZ8[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Fotor zei:
Hunter, ik geloof niet dat dat trainer-knopje gaat werken. Is alleen voor het overgeven van de controls, je kan hier verder geen instellingen aan vast knopen. Ik heb mijn lanceerstand gekoppeld aan de switch links achterop (flap switch). Ik hou mijn zender vast met mijn linkerhand, en kan indien gewenst de knop meteen na het gooien van het model omzetten. Ik heb op deze knop alleen een tandje rechts richting gezet. De bonsai heeft bij mij nogal de neiging over links te kantelen bij het gooien, nu trekt hij rustig recht, als hij horizontaal is zet ik de knop weer om en gaat hij rechtdoor verder. Hoogteroer hoeft bij niets aan gedaan te worden bij het gooien.

Als ik het filmpje zie, (toch wel fraai hoor), zie ik je toch echt links [quote: "Ik hou mijn zender vast met mijn linkerhand" /quote] starten, dus je hebt je zender rechts. Of is dat alleen voor het filmpje.

Zit zelf nog wel met een wat unheimlisch gevoel. Ik heb dan wel een felix met sal techniek gestart. Kwam met gemak 25m hoog en blijft ook nog vlak. Maar DLGen heb ik nog nooit gedaan. De techniek heb ik afgekeken van Sietse die ik laatst bezig heb gezien en de filmpjes zoals het Haagse trainings dagje en nog wat meer van dat soort films. Maar zelf heb ik het nog nooit gedaan. Ehhh das niet waar ik heb de Felix geprobeerd te DLGen . Gevolg kist op zijn rug en met een korte boog vol op de neus. Dat wens ik mijn Bonsai niet toe. Dan werkt het weer de laatste tijd ook al niet mee. Ik heb geen idee met welk weer je de Bonsai nog redelijk 'failsafe' kan smijten :?:

MX instellen is wat mij betreft daarbij minder belangrijk. Op de diverse forums wordt er alleen wel erg de nadruk op gelegd, maar mogelijk is dit meer voor grotere kisten.

Ruud

hunter58 zei:
Als ik het filmpje zie, (toch wel fraai hoor), zie ik je toch echt links starten, dus je hebt je zender rechts. Of is dat alleen voor het filmpje
Hé da's vreemd. Fotor is toch echt rechtshandig (kijk maar op het Haagse filmpje). Is het camerabeeld in spiegelbeeld of zo?

hunter58 zei:
Gevolg kist op zijn rug en met een korte boog vol op de neus. Dat wens ik mijn Bonsai niet toe.
Gewoon rustig beginnen met gooien. Je hoeft (nog) helemaal geen volledige draai te maken om de bonsai (of iets anders lichts) te gooien. Wacht effe, ik zoek er effe een filmpje bij. Ah, gevonden. Dit bedoel ik zo ongeveer:
[video width=400 height=350:a083fb6ff7]http://www.liftworx.com/videoclips/seekerflight.mov[/video:a083fb6ff7]

Ze staan hier wel typisch Amerikaans te DLG-en... bovenop een heuvel, gek hé dat ie zo hoog komt :? maar ik bedoel de soepele worp zonder volledige draai.
Dit is trouwens de Swyft van LiftWorx, een Amerikaanse mini die niet eens een werpstift heeft.

Veel succes, enne tussen de buien door moet je je bonsai toch wel even kunnen proberen?

Leon

Wubbe zei:
Gewoon rustig beginnen met gooien. Je hoeft (nog) helemaal geen volledige draai te maken om de bonsai (of iets anders lichts) te gooien. Wacht effe, ik zoek er effe een filmpje bij. Ah, gevonden. Dit bedoel ik zo ongeveer:

(video)

Ze staan hier wel typisch Amerikaans te DLG-en... bovenop een heuvel, maar ik bedoel de soepele worp.
Dit is trouwens de Swyft van LiftWorx, een Amerikaanse mini die niet eens een werpstift heeft.

Veel succes, enne tussen de buien door moet je je bonsai toch wel even kunnen proberen?

Ik was zeker van plan om zo rustig te beginnen. Heb ik met de felix ook gedaan en na wat oefenen mik ik die behoorlijk hoog. Heeft de krachten overigens niet kunnen weerstaan. Is nu zo zwaar van de epoxy dat zelf bij een worp van ruim 20m hij net zo snel weer op de grond ligt als de Bonsai van Fotor met de camera 8)

Je zegt wel tussen de buien door, maar op aandringen van FritsieBoy (mijn zoon) net nog even gewoon op ons lokale grasveld even 5 seconden vluchtjes gemaakt (rechtuit weg gooien). De lucht is alleen wel heel turbulent, of hij zweeft als een zonnetje of hij duikt ineens naar beneden of breekt onbestuurbaar uit door een of andere rare werveling. Heb hem al 2 keer, zonder schade hoor, uit de struiken moeten halen. ...... raar weer is 't gewoon

Ruud

Het filmpje is inderdaad in spiegelbeeld. Als je de camera plat op je model legt schuif je er een soort hoesje met een spiegeltje omheen zodat je vooruit kunt filmen, met als resultaat dat alle beelden in spiegelbeeld zijn. Kun je makkelijk omdraaien in een videoprogramma, niet aan gedacht bij deze compilatie.

Hunter, gewoon je SAL techniek gebruiken bij de eerste worpen en dan langzaam steeds een stukje draai erbij pakken. Je gaat steeds harder gooien. In het begin ging mijn bonsai ook steeds op zijn kop, ik heb hem gelukkig altijd kunnen redden met goede stuurreflexen, maar wel een paar close calls gehad. Inmiddels heb ik het redelijk in de vingers en is het omrollen bij de worp beperkt (niet weg). Over die wind: ik gooi zelf met een beetje wind lekkerder. De bonsai rolt minder op zijn kant en je gooit hoger. Uiteraard wordt de bonsai springerig bij wat meer wind door het geringe gewicht, maar hij stuurt vlot, dus corrigeren gaat vrij goed. Plakje lood in de romp plakken en je kunt tot windkracht 5 doorgooien (mits de lucht een beetje 'schoon' is, niet te veel turbulentie).

Hi Ha!

Hij heeft gisteravond gevlogen en is zelfs nog heel :!: :!: :) :D

Ik ben begonnen met een rustige SAL worp en langzaam naar een draai toegewerkt. Je gaat steeds meer vertrouwen krijgen. Het was wel makkelijk om Frits de knuppels te geven en me eerst helemaal op het gooien te concentreren. Hij komt nog niet zo gek hoog, maar dat ligt natuurlijk aan mij. Ik denk een meter of 20 hooguit en we hadden vliegtijden van ongeveer 20 tot 30 seconden. Maar we verliezen nog behoorlijk hoogte voor hij lekker vliegt. Of anders gezegd het kost wat moeite om van smijtfase in vliegfase te komen. Na een half uur heb ik ook de knuppels erbij genomen en smijt en vlieg zelf: I'm hooked

Ik doe met gooien ook nog wat verkeerd, denk ik. Hij gaat ook bij een vlakkere worp mooi stijl omhoog, maar begint ook direct aan een bocht naar links (ik gooi met rechts) en draait langzaam om zijn eigen as om op het hoogste punt bijna op z'n kop te liggen. Ik denk dat ik bij het loskomen de tip naar beneden duw, maar weet het niet zeker. Bij het vliegen gaat hij wel mooi rechtuit namelijk. Ik wil denk ik nog te veel gooien in plaats van slingeren :?

[edit]vandaag: Ik heb de 4 AAA cellen vervangen door een paar loodkogeltjes in de neus en een 180mAh lipo. Is op het zelfde punt in balans maar scheelt bijna 10 gram. Gewicht is nu startklaar 93 gram :P Wil hem graag weer proberen, maar het regent weer eens :cry: [/edit]

Back