Boodschappenlijst voor Liberty Ship

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door paulvw, 9 mrt 2020.

  1. paulvw

    paulvw

    Lid geworden:
    9 mrt 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    IJmuiden
    Goedenavond allemaal,

    Dit is mijn allereerste bouw, dat min of meer per ongeluk tot stand is gekomen. Recentelijk heb ik mezelf een 3D-printer kado gedaan, en na 3 bad-eendjes en een telefoonhouder ga je dan toch eens kijken wat er nog meer mogelijk is met zo'n ding. Voornamelijk de grotere objecten was ik erg nieuwsgierig naar, en dus de beginnersfout gemaakt om toch op internet eens rond te kijken naar wat ontwerpjes.
    Na wat rond zoeken op een (te) laat geworden zaterdagavond een leuk uitziend ontwerp gevonden van een Liberty Ship (https://www.thingiverse.com/thing:3934892), waar je wel wat mee kan experimenteren leek me. Amper een kwartiertje later begon de printer dan ook aan z'n missie die alles bij elkaar zo'n 8 dagen 24/7 printen zal gaan duren. (ik verwacht nog een dag of 3 printen nodig te hebben. De eerste 8 delen zijn reeds klaar, nog 5 te gaan waarvan 2 nu onderweg zijn).

    Aangezien het printen toch wel wat langer duurde dan verwacht ben ik eens gaan zoeken wat er nog nodig is om het ding echt varend te krijgen. Dat blijkt toch een heel stuk ingewikkelder te liggen dan ik dacht. De prints zelf lijken het probleem niet te geven. Het is geprint op PLA, en voelt zeer stevig aan (alles bij elkaar zal 't ongeveer een kilo plastic zijn dat erin gaat). Aangezien het ontwerp uit 13 losse segmenten bestaat die aan elkaar moeten worden gelijmd is mijn idee om deze met secondelijm aan elkaar te plakken, en daarna de buitenkant nog te bedekken met een laagje epoxy met 25gram glasvezeldoek, om de boel goed stevig en waterdicht te krijgen. PLA zelf is wel bestand tegen water, maar er zit toch wel een verschil in kraanwater en buitenwater. Hoe goed PLA zich dan houdt is nog maar de vraag.

    Daarna moet er de nodige aandrijving en sturing in gaan komen. Het model voorziet al reeds in een gat voor de schroefas. Deze heeft een diameter van 6mm, en gegeven het model / beschikbare ruimte valt daar ook weinig aan te veranderen. Na printen was het een heel krappe 6mm (eerder 5,7) maar de makita heeft daar nu 6mm van gemaakt :) De afstand van het uiteinde van het schip bij de schroefas tot de voorkant van de motor-mount (die in het ontwerp al is meegeprint) is 275mm. Ik heb nog wat micro-servo's en een paar MG996r-servo's liggen. Het plan was om een klein micro-servo'tje voor stuur-servo te gebruiken.

    Het ontwerp voorzag ook niet in een roer, maar inmiddels heb ik daar zelf een ontwerpje voor gemaakt dat prima lijkt te passen. Ook hier lijkt het ontwerp wat gebreken te kennen, aangezien er een gaatje van slechts 1,6mm in het ontwerp is opgenomen om de roer-as doorheen te krijgen. Dat is maximaal te vergroten tot 2mm. Daar lijkt niets kant-en-klaar voor op de markt te zijn dat ook nog eens past, dus dat wordt zelf wat ontwerpen voor de sturing

    Dan is er als ik het allemaal goed heb begrepen is dan nog het volgende nodig om de boel varend te krijgen:
    Er staan dus nog wat vragen open, en mogelijk dat ik nog wel het nodige ben vergeten in het lijstje (en wat ik wel zeker denk te weten is ook altijd open voor verbetering natuurlijk ;) ) Met enige regelmaat vraag ik me dan ook af waar ik aan ben begonnen, maar nu wil ik m ook varend gaan zien ook... Het begint bijna principieel te worden :p Voor wat betreft het afbouwen is het idee om dat allemaal uit 3D prints te gaan maken waar mogelijk en kosten/baten het zinvol maakt.

    Graag hoor ik jullie input hierover. Alvast bedankt
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Halo Paul, Nog enige afmetingen, gewicht beschikbaar? Zo is het moeilijk om één en ander te adviseren. De motor lijkt me te hoogtoerig. De regelaar kan wel wat kleiner. Zet een dubbele kruiskoppeling tussen motor en schroefas. Verder geen ervaring met 3D prints. Zorg dat je goed bij de techniek kan. Ook later voor onderhoud. Als je geen Lipo nodig hebt kies dan een accu die gelijk voor wat ballast zorgt. Succes verder! En laat eens wat plaatjes zien. Gr. Klaas.
     
  3. paulvw

    paulvw

    Lid geworden:
    9 mrt 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    IJmuiden
    Hoi Klaas,

    Volgens de tekening is de afmeting 880mm. Gewicht is ongeveer 800gram schat ik in (gaat kleine kg plastic in zitten. Klein beetje afval wat eraf gaat).
    Voor wat betreft de motor was ik ook bang voor te hoge toeren, maar als ik naar een 7500rpm ga kijken, dan zijn die voltages allemaal op 2S gebaseerd. Is het misschien handiger om dan ook een 2S te nemen? Voor wat betreft ETC had ik begrepen dat je deze rustig 2 a 3x zo hoog kan nemen als de specs van je motor aangeven. Is dat te ruime marge? En wat zijn daarvan dan de nadelen??
    Qua ballast heb ik daar eerlijk gezegd nog geen seconde over nagedacht...

    Hier alvast een afbeelding van het print-proces dat nu gaande is. Ik zal morgen even wat foto's bijvoegen van de reeds complete delen.
    [​IMG]
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Paul, Een kg plastic, accu, apparatuur, motor, ballast om schip op de waterlijn te krijgen. In ieder geval zo diep dat de schroef onder is. Mijn tankertje (avatar) is qua afmeting vergelijkbaar en weegt vaarklaar 3 kg. Zoiets verwacht ik van jouw schip ook. Enig idee op welke schaal jouw model is? Zal iets van 1:150 zijn. Een Libertyschip had een laadvermogen van 10.000 ton. Tel daar 3.000 ton bij voor het gewicht van de romp en deel dat door 150x150x150. Vond net in een boek over Libertyschepen dat de waterverplaatsing geheel geladen 14.200 ton was. Daar vanuit gaande moet er wel wat ballast bij, waardoor het misschien slimmer is om zelf een accupakket te maken van Nimh cellen. Die kun je naar behoefte over de romp verdelen en hoef je niet te verwijderen om op te laden. Maar je hoeft het schip niet geheel te beladen. Kijk nog even in mijn bouwverslag van de avatar voor wat ideeën. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2020
  5. paulvw

    paulvw

    Lid geworden:
    9 mrt 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    IJmuiden
    Hoi Klaas,

    Voor wat betreft ballast klinkt het volledig logisch inderdaad wat je daar schrijft met betrekking tot schaal en laadvermogen / waterverplaatsing. Uitgaande van 14000 ton zou ik uitkomen op een totaal van zo'n 4,3kg max laadvermogen als de schaal inderdaad 1:150 is. Een totaal gewicht van kilo of 3 klinkt dus heel aannemelijk daarmee. Ik zal als de laatste segmenten zijn geprint (Over een paar uurtjes zijn er weer 2 klaar, daarna nog 3 te gaan...) eens wat exactere metingen hiervan doen om een betere inschatting te maken.

    Hieronder vast de eerste foto's van de reeds geprinte segmenten. Deze zijn nu nog niet verlijmd met elkaar
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vanmiddag nog even snel in SketchUp wat ontwerpen gemaakt van montage van het roer. De beperkte ruimte maakt het nogal een uitdaging, maar het lijkt te gaan lukken om netjes een as met een klein kogellagertje (MR62ZZ met een binnendiameter van 2mm) erin weg te werken, en er nog een arm op te monteren ook. Het zou allemaal net moeten kunnen passen als ik het goed heb gemeten :)
    Hier vast een schermdump, morgen volgen foto's van het resultaat in PLA geprint (lager en as moet ik nog even bestellen, maar voor meet-doeleinden volstaat een printje ook prima)
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina