boom bij vleugel stuk. fix suggesties?

Hoi.
Vandaag voor het eerst met camera gezwiept. Helaas meteen ook goede crash op beeld.

Het resultaat is een breuk in het richtingsroer. Het hoogteroer was los geschoten(zit met een schroefje vast, hierdoor geen schade) En een breuk in de boom..... Die laatste vind ik lastig om te fixen. Hier wat foto's
Overzicht.jpg
hoek1.jpg
hoek2.jpg
hoek3.jpg
hoek4.jpg

De scheuren zijn zo'n 7 cm lang.

Ik dacht zelf eerst alles recht proberen te pielen met een naaldje. De romp is nog niet netjes glad. Het ene stuke zit nog over het andere stukje. Dan hier CA in laten lopen. Schuren en dan een laagje glas (50g) hier overheen leggen. Maar moet ik dat nog met Carbon roving versterken?
En moet deze roving dan in de lengte richting liggen, of onder 45 graden?

Zo zonde dat de breuk aan de verkeerde kant van het cg ligt.... ;)

Ouch!
Enig idee waarom je crashte? Je gooit netjes vlak en het model lijkt darana actief omlaag te duiken.
Schoot je duim tegen de verkeerde controls? Zat er iets los in je kist (ballast die op avontuur gaat in je romp is nite fijn)
Probeer dat iig ook te fixen! Dan gebeurt het niet weer/ is de kans kleiner op herhaling.

De breuk in je staartboom is te fixen met rechtmaken->strakmaken met naald-> fixeren met cyano (niet teveel)
En dan een matje carbon er overheen/ of een stuk staartboom erin als je dat hebt. Plakken met zo min mogelijk epoxy.
Glas is te slap of te zwaar vrees ik.
Als je roofings wil gebruiken dan in de lengte richting. Torsiekrachten zouden mee moeten vallen t.o.v. de buigkrachten.

Succes!

Ja. De oorzaak vind ik ook lastig. Het servo bordje zat los. Maar of dat kwam van de butlanding ervoor of van de klap.... Over dat dipje ben ik ook verbaasd.

Dank voor de tip. Dan gebruik ik geen glas. Staart heb ik niet liggen. Carbon wel. Even kijken hoe zwaar.

Als ik zo de start zie vermoed ik dat het servoplankje voor de start los zat. Is een DLG goed getrimd zal deze eigenlijk altijd wel omhoog willen. Al is het soms heel vlak. (zeker bij vergeten van je preset als je die gebruikt)
Balen zo'n breuk. Ik heb ooit zo'n een reparatie gedaan. Eens kijken of ik het draadje nog vinden kan.

bl40.JPG

Wikkel van glas en carbon weefsel
bl42.JPG

Droog er om gerold
bl43.JPG

Lamineerhars er op, niet te droog
bl44.JPG

Omwikkelen met PE folie. Drukt overtollig hars eruit.

Bijlagen

• bl41.JPG
    bl41.JPG
    57,7 KB · Weergaven: 208
Back