Boomstrike in mid-air

Heb vanmorgen voor het eerst inverted gehoverd met mijn Trex 450 XLSE. Op de sim lukt dat al heel goed, maar reality is toch anders niet? Op ca. 50m hoog 50 voor me uit kon ik hem goed in balans houden en zelfs sturen.

Alleen toen ik weer gewoon wilde vliegen leerde ik de beperkingen van de 450 kennen:
Met negatieve pitch (idle up 1) vanuit inverted vol achterover trekken (elevator) levert een vette boomstrike op.

Schade: boom, mainshaft, feathering shaft, canopy, skids, main gear, blades.

Voor diegenen die dit nog niet wisten. Volgende keer anders uit inverted (forward of sideways)

moet gewoon kunnen hoor, hoe kun je anders ooit tictocs maken?
zijn de rubbere ringen in je rotorkop niet te los, dat je bladen te makkelijk op en neer kunnnen?

ps. blij dat de gyro niet op de tailboom stond, was een stuk duurder geweest anders.

Ik bewijfel het (of het gewoon moet kunnen).
Zeker met houten 325 bladen en VOL elevator achterover, gecombineerd met 10 graden negatieve pitch, kan ik me voorstellen dat dit gebeurt

Trouwens, inderdaad goed dat de gyro (401) onderop zat. Niet voor nix dus.
Geen speling op de bladegrips of iets dergelijks.

Als iemand anders een tip heeft, hoor ik het natuurlijk graag.

dan heb je waarschijnlijk een teveel aan totaal graden cyclic op je heli, en dat in combi met de inkakkende toeren = boompje pats

inderdaad, wat is je cyclic pitch op de rotorbladen? meer dan 6graden is niet aan te raden volgens bob white aka finless.

Edje,

Heel raar, ik heb dit nog nooit gehoord eigenlijk.
Ik vlieg met een vergelijkbare setup (qua toeren en afstelling) alleen met SAB 320.
En heb ook achterwaardse flips gemaakt, ook met een kleine inverted hover tussendoor.

Moet gewoon kunnen, misschien te los in de houders?
Ik vlieg ook met 10 graden, beter om die wat af te nemen?
Hij kakt wel in bij een climb-out.

Groet,
Tjerk ;)

Probleem opgelost.
Peter van 2Brothers wist het gelijk. Ik had in de kop om de featheringshaft nog de standaard ringetjes van 1,5 mm zitten.
Voor 3D moeten daar de 2,5 mm ringen om.

thanx Peter!

Als je een beetje rustig en gecontroleerd stuurt kan het gemakkelijk met die 1,5mm ringetjes ertussen hoor, ik heb meerdere keren redelijk lomp staan 3Den met helicopters van anderen. Deze hadden allemaal houten bladen, 1,5mm ringetjes en de 11t pinion.

Het belangrijkste is dat je soepel stuurt, niet teveel uitslag gebruikt en dat je motor dus niet tever inkakt. Gebruik de 13t pinion en een 100% curve als je dit soort dingen wil gaan oefenen, dan heb je rond de 3000rpm op de kop en zal hij veel minder snel inkakken. Ik heb wel een keer problemen gehad met houten bladen met deze toerentallen, na 40 vluchten hard ge3Ded te hebben stapte ze uit...

Cheers,

Richard

Back