Boordspanning Funtana S90/ Extreme Flight Yak 54 68"

Hallo,

Kan iemand mij een advies geven omtrent de boordspanning in een 3D kist.Het zijn de Funtana S 90 van Hangar en de Yak 54 68 " van Extreme Flight.
In ieder van deze 2 vliegtuigen zijn 5x Hitec 5645 Digitale servo's ingebouwt. Ik hoor namelijk verschillende berichten omtrent deze servo's.
Geadviseert wordt om deze met 4 cellen accu te gebruiken en de ander zegt weer 5 cellen. De kans zou betaan met een te hoge spanning dat de servo's door zouden branden.
Iemand een idee?
 
Hier geldt nog steeds maar een advies: digitale servos nooit op overspanning gebruiken. Daar gaan ze van stuk....
Kijk in de specificaties van Hitec en als daar staat dat ze voor 4 cellen zijn gemaakt gebruik er dan geen vijf!

Hans Delemarre
 
Hoi Hans,


Het rare is dat in de specs. van deze servo staat dat ze wel op 6 volt gebruikt kunnen worden. Erg tegenstrijdig allemaal.
Denk dat ik maar wel voor het zekere ga!
 
6 Volt kunnen ze wel aan, maar als 5 cellen hebt en vol geladen, dan kom je aan het begin al snel op 6,5V of nog meer. Dit vinden de servo's niet fijn, dus 5 cellen met een volt limiter (verkrijgbaar bij hobbyin voor €25) is aan te raden.
 
Eventjes een reactie over digitale servo's en stroomvoorziening in een model in het algemeen.
De huidige ontvangers, schakelaars en servo-stekkers zijn allemaal nog ontstaan in een tijdperk dat we servo's hadden die minder stroom trokken, we minder stuurbewegingen maakten (lees 3D) en er ook typisch minder servo's in een model zaten, die waren immers duur. Dus zochten we wel een mechanische oplossing voor een probleem wat we tegenwoordig op de zender wel effe programmeren.

Digitale servo's hebben een compleet andere methode voor het aansturen van de motor. Een microprocessor vergelijkt continu de stand van de uitgaande as met het signaal van de ontvanger, en zelfs hele kleine verschillen worden met volle kracht (lees vol vermogen, stroom) op de motor gecompenseerd. Dit is het eerste grote verschil met een traditionele servo.

We weten nu dat door die servo's meer stroom loopt, mischien niet altijd een hogere gemiddelde stroom, maar wel zeker een stroom die altijd hogere stroom pulsen heeft, al zijn ze maar heel kort. En tja, die stroom moet nog steeds door onze traditionele dunne draadjes en iele stekkertjes.
Onderschat niet dat bij een 3D kist continue 5 servo's op en neer staan te fladderen, vaak ook met enorme roeren eraan. Ook het gas word continu bediend. Dat is het tweede grote verschil met een traditioneel vliegtuig met normale servo's.

Aangekomen bij de ontvanger, 5 onderbemeten draadjes met te kleine stekkertjes komen samen op een piepklein printplaatje waar nauwlijks plaats is voor goede soldeervlakken die de stroom goed aankunnen. Lees, ontvangers zijn niet geschikt om grote stromen door te voeren.
Vervolgens haalt die ontvanger zijn stroom via zo'n zelfde dun draadje uit een accu die, God weet hoever, weg ligt om het zwaartepunt goed te krijgen. EN dan zit er ook vaak nog een zeer dubieus schakelaartje tussen. Zelfs al is het een echte Robbe, Graupner of noem maar op, het is onderbemeten, of op zijn minst aan de grens van zijn mogenlijkheden. Het 3e grote verschil, wat vroeger voldeed en ruime marges had, is nu niet goed genoeg meer.

Nog eentje, de accu.
Door al die stroom is onze accu ook eerder leeg, met digitale servo's is het niet onverstanding om na elke vlucht de boel aan de lader te hangen, tenzij dubbele of dikke accu's en dan zelfs nog. We moeten dus rekening houden met de accukeuze en naar het aantal en soort servo's kijken. Als je het extra gewicht niet mee wilt nemen, dan is alleen bijladen de oplossing.


En dan nu....jawel, nog een! En wel de grote vervuiler in dit alles, Meneer Ohm, ja die van de wet van Ohm. Die wet zegt dat als door een geleider met een bepaalde weerstand een stroom loopt, er over die geleider een spanning zal vallen......
Hee, wacht even, vroeger hadden we minder servo's, die minder stroom trokken met minder stuurbewegingen. Effe denken, vroeger viel er dus minder spanning over de kabels en dergelijke en kwam de juiste spanning bij de servo aan.
Dus we verhogen gewoon de spanning en zetten er nog een apparaatje tussen zodat de boel in rust net niet uit elkaar knalt. Lees, spannigbegrenzer. :roll:

Ik denk dat ieder weldenkend mens nu genoeg informatie moet hebben om te weten waar de oorzaak van alle problemen zit.....Onze stroom geleiders en alle weerstanden in de verbindingen. Stekkers, soldeerovergangen, schakelaars, spannigsbegrenzers.

Hoe moet het dan wel? :?:
Vergeet alle traditionele aansluitmethoden en kijk naar hoe die jongens in de big scale het oplossen.
-Gebruik voor de stroomvoorziening van je servo's en apparte dikke draad met dikke stekkers. Die rechtstreeks uit de accu gevoed wordt.
-Gebruik een elektronische schakelaar, die heeft een mosfet met maar een paar milliohm weerstand als schakelaar. Dat is een veilige en constante weerstand vergeleken met de overgangsweerstand van een schakelaar die aan vocht, vuil, en veroudering onderhevig is.
-Gebruik eventueel een onstoring als deze nog niet bij de accu-weiche of elektronische schakelaar is ingebouwd om te zorgen dat de stroompulsen van de servo's de ontvanger niet beeinvloeden.

Ik denk dat er nu sommige denken dat ik niet goed bij mijn hoofd ben of zeggen "da's toch veeeels te lastig allemaal"
Bedenk dan wel dat we met z'n allen de "lat" een stuk hoger aan het leggen zijn de laatste jaren. En dat de fabrikanten daar nog niet helemaal in meelopen. Daarom groeien die bedrijfjes voor modelelektronica ook als paddestoelen uit de grond. We zullen wat geld uit moeten geven om de ingeslagen weg tot een goed einde te brengen. Dus nu zijn de accu's, schakelaars en bedrading aan de beurt, heel logisch.
Succes.
 
Back
Top