boordstarter gezocht

Ik zoek een boordstarter van Vario voor een benzine trainer (g240rc).
Als iemand iets heeft/weet?

Gr Tony

Tweedehands zou ik er niet aan beginnen, want op zich werken ze goed, en als iemand zijn boordstarter verkoopt, tien tegen een dat dat exemplaar dan NIET goed werkt. Denk er goed om, dat met gemonteerde boordstarter, is dat opeens je enige manier van starten gewordn: werkt de starter niet goed, dan kun je ook niet vliegen/varen/rijden....

Die starters komen van FEMA en daar zijn ze een paar tientjes goedkoper.

Ik heb er een gehad, maar door mijn eigen schuld deed die het niet zo heel erg goed.
Belangrijk is dat je minimaal 8 NiCd of NiMH cellen te gebruiken, anders start je motor heel slecht, en doordat je dan te lang doorstart is de starter snel overleden (dat was dus mijn probleem).

Met de goede accu start je motor bliksemsnel, en werkt het prima. met een 1200 mAh pakketje kun je de hele middag door starten als je wilt....

Aanrader is om de electromotor te vervangen door de kogelgelagerde raceversie, dan doet hij het nét even wat beter.

Groet, Bert

Bert,

Oke,ik hem het gevonden bij FEMA,scheelt inderdaad iets met Vario,ik wilde een 3500 Mah
accu gebruiken.Ik moet nu toch al aanzienlijk wat gewicht voor aanbrengen,dus dat komt mooi uit.
Als ik het goed begrijp schakelt een servo de stroom toevoer aan/uit?

Gr Tony

Bert,

Oke,ik hem het gevonden bij FEMA,scheelt inderdaad iets met Vario,ik wilde een 3500 Mah
accu gebruiken.Ik moet nu toch al aanzienlijk wat gewicht voor aanbrengen,dus dat komt mooi uit.
Als ik het goed begrijp schakelt een servo de stroom toevoer aan/uit?

Gr Tony

Er horen twee schakelaars in het circuit te zitten: een schakelaar op de "start" servo waarmee je de starter bedient, en een schakelaar op de gasservo, die het starten blokkeert als het gas niet stationair staat. Die laatste schakelaar gebruikt bijna niemand omdat de mechanische afstelling nog al lastig is, maar het is wel aan te bevelen, omdat die benzinemotoren nogal rauw op toeren willen komen als het gas niet stationair staat, en dat kan je bij een schaalheli gauw een kromme bladhouderas, of beschadigde bladhouders of bladwortels kosten, of erger....

3500 mAh, als je het vanwege het gewicht nodig hebt, gewoon doen. Maar met 1500 mAh start je al vandaag en morgen de hele dag....

Ik weet niet of bij FEMA de schakelaars etc er bij zitten (bij Vario word hij geleverd compleet met 2 schakeaars, een servo en een schakelaar montage setje voor op die servo) maar in geval van niet, koop de zwaarste microswitches die je kunt vinden, want de stromen zijn tamelijk hoog.
Je moet zorgen dat je motor goed afgesteld is zodat hij betrouwbaar en in een keer start. De schakelaar nooit langer dan 1, hooguit anderhalve seconde achter elkaar activeren, want nogmaals, het krijgt allemaal flink op zijn sodemieter. Zorgen dat je accu goed zijn spanning geeft, en zo dik mogelijke en zo kort mogelijke bedrading gebruiken
Het zijn allemaal dingen die ik zelf verkeerd deed, waardoor ik niet echt lang plezier heb gehad van mijn boordstarter. Als je alles goed voor elkaar hebt, werkt het echter feilloos....

En het is fantastisch om je heli vanuit de kofferbak rechtsstreeks in het startvierkant te zetten, zender en ontvanger aan, en hup motor starten en vliegen....

Groet, Bert

Bert,

Bedankt voor de tip's,ik ga hem denk ik bij Vario bestellen.Daar zit inderdaad de servo en schakelaar bij.

Ik lees dat sommige 12 volt gebruiken,wat voor een accu had jij?

Gr Tony

Bert,

Bedankt voor de tip's,ik ga hem denk ik bij Vario bestellen.Daar zit inderdaad de servo en schakelaar bij.

Ik lees dat sommige 12 volt gebruiken,wat voor een accu had jij?

Gr Tony

Ik had aanvankelijk 6 cellen NiCd, 1500 mAh, en dat was te weinig. Daardoor startte ik te lang en dat heeft de starter een enorme knauw gegeven. Later heb ik 8 cellen NiMH, 3000 mAh gebruikt, en dat ging op zich wel goed. Die 8 cellen zijn overigens de opgave van Vario/FEMA, die ik over het hoofd gezien had, en omdat de electromotor een 7.2 V versie is, had ik dus aanvankelijk die 6 cellen. Daarmee draait de starter de boel wel goed rond, maar het toerental is te laag voor een goede vonk en hij start dus niet, of héél moeilijk.
Als anderen er goed ervaringen mee hebben, kan ik daar niks van zeggen, maar gevoels matig lijkt mij 12 V op een 7.2 V motor een beetje veel van het goede....

Echter, mijn microswitches begonnen steeds slechter te worden vanwege de eerdere overbelastingen, ik kreeg wat trillingsproblemen (regelmatig afgebroken solderingen). En iedere keer dat je starter het niet doet, kun je naar huis, want er is geen alternatieve manier om je motor aan de gang te krijgen op zo'n moment. Dat is een heel groot nadeel van zo'n boordstarter. Die trillingen werden bij mij overigens veroorzaakt doordat ik niet het juiste gereedschap had gebruikt bij het wisselen van het vliegwiel waardoor dit heel licht krom is (voor normaal gebruik geen enkel probleem, maar de draden breken dan van de statermotor los). Dus dat is iets waar je ook nog even goed om moet denken. Vario verkoopt een speciaal stukkie gereedschap voor dat vliegwiel maar ik was uiteraard te gierig om dat te kopen....:mad:
Als je alles echter vanaf het begin precies goed doet, moet het zonder problemen werken

En nogmaals, als het werkt, is het ontzettend gaaf!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hallo Tony,
Ik heb zelf een schaal Bell 412 ook met de boordstarter van Vario, werkt helemaal perfect, maar ik heb wel dikke draden overal heen getrokken. De meeste 9,6volt accu's zijn voor in de zenders en hebben van die hele dunnen draadjes, en dat gaat niet goed, dat word veel te heet, en bouwt te veel weerstand op.

Ik heb nu een LiFe accu van 9.9Volt gebruikt, die was iets lichter ( ik had namelijk het gewicht niet meer nodig ), en die accu geeft veel power. Mijn motor start als hij koud is al ongeveer na 2 seconden, en als hij warm is hoef ik de schakelaar maar even om te halen en hij loopt al.

Wel even de switch op de servo goed vast zetten, ik heb één keer meegemaakt dat de tape losliet, en toen starte hij niet met de servo, ik kan er gewoon bij via mijn schuifdeur, dus geen probleem verder, dan maar even met de vinger schakelen.

Hij zit nu weer vast met tape, maar beter is even de schakelaar met een klein beetje epoxy te fixeren.

Succes verder, ik gebruik nu bijna een jaar het systeem zonder problemen.
Groeten Ralph.

Ik vind het echt een aanrader in ieder geval.

Ralph,

Bedankt voor je reactie,ik ga er zeker een inbouwen.
Als ik het goed begrijp zitten er dan 2 switches bij,1 voor de gas servo en 1 voor de start schakeling?

Volgens mij heb ik jou eens ontmoet bij Cumulus in Winssen,klopt dat?

Jij had toen 3 heli's bij je.

Ik zal er een bestellen bij Joop,of heb jij er nog 1 in de verkoop?

Gr Tony

Back