Bert,
Oke,ik hem het gevonden bij FEMA,scheelt inderdaad iets met Vario,ik wilde een 3500 Mah
accu gebruiken.Ik moet nu toch al aanzienlijk wat gewicht voor aanbrengen,dus dat komt mooi uit.
Als ik het goed begrijp schakelt een servo de stroom toevoer aan/uit?
Gr Tony
Er horen twee schakelaars in het circuit te zitten: een schakelaar op de "start" servo waarmee je de starter bedient, en een schakelaar op de gasservo, die het starten blokkeert als het gas niet stationair staat. Die laatste schakelaar gebruikt bijna niemand omdat de mechanische afstelling nog al lastig is, maar het is wel aan te bevelen, omdat die benzinemotoren nogal rauw op toeren willen komen als het gas niet stationair staat, en dat kan je bij een schaalheli gauw een kromme bladhouderas, of beschadigde bladhouders of bladwortels kosten, of erger....
3500 mAh, als je het vanwege het gewicht nodig hebt, gewoon doen. Maar met 1500 mAh start je al vandaag en morgen de hele dag....
Ik weet niet of bij FEMA de schakelaars etc er bij zitten (bij Vario word hij geleverd compleet met 2 schakeaars, een servo en een schakelaar montage setje voor op die servo) maar in geval van niet, koop de zwaarste microswitches die je kunt vinden, want de stromen zijn tamelijk hoog.
Je moet zorgen dat je motor goed afgesteld is zodat hij betrouwbaar en in een keer start. De schakelaar nooit langer dan 1, hooguit anderhalve seconde achter elkaar activeren, want nogmaals, het krijgt allemaal flink op zijn sodemieter. Zorgen dat je accu goed zijn spanning geeft, en zo dik mogelijke en zo kort mogelijke bedrading gebruiken
Het zijn allemaal dingen die ik zelf verkeerd deed, waardoor ik niet echt lang plezier heb gehad van mijn boordstarter. Als je alles goed voor elkaar hebt, werkt het echter feilloos....
En het is fantastisch om je heli vanuit de kofferbak rechtsstreeks in het startvierkant te zetten, zender en ontvanger aan, en hup motor starten en vliegen....
Groet, Bert