Boorsnelheden kolomboor

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door ruudxd, 1 feb 2020.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Ik wil een trekhaak aan een zitmaaier monteren.
    Ik wil de kogel daarvoor aan een stalen strip monteren en die plaat vastlassen aan de maaier.
    Nu moet ik daarvoor 16mm gaten in de strip boren met de kolomboor.
    De eerste 10mm heb ik gewoon met een kleine kolomboor gedaan, dat ging goed.
    Alleen de grotere boren heb ik niet met een gladde as maar met een conische as.
    Deze moet in een zware kolomboor met tandwielen, nu heb ik al twee boren gebroken op de langzaamste snelheid +- 200 toeren per minuut geloof ik.
    Ik ben op zoek naar een tabel of formule om de juiste boorsnelheid te berekenen, en de juiste stappen in het formaat van de boor.
    Ik kan op internet alleen een formule vinden met een voedingssnelheid in meters per minuut, maar die kan ik op een kolomboor niet stellen.
    Het gaat wel om vrij hard staal, ik weet het nummer zo niet, maar het word gebruikt voor de chassisbouw van vrachtwagenopleggers.
    Zijn hier nog meer tips of handigheidjes voor, ik gebruik uiteraard boorvet.


    Alvast bedankt!
    Ruud
     
  2. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Uit je tekst maak ik op dat je eerst een gat geboord heb van 10 mm. Als dat zo is dan vraag je eigenlijk om problemen, de 16 mm boor heeft dan nog onvoldoende geleiding en oppervlakte om stabiel te kunnen boren en zal niet centreren en gaan happen met alle gevolgen van dien. Beter is het om voor te boren met 3 mm. Het 3 mm gat heeft dan tot doel de kern van de 16 mm boor, daar waar geen snijvlakken zitten, eenvoudig door het werkstuk te kunnen verplaatsen het centreren gaat dan automatisch en de werkelijke snijvlakken doen dan de rest. Als de Boor goed geslepen is, juiste tophoek, snijhoek en vrijloop hoek dan kun je door het uitoefenen van meer of minder kracht de ‘voeding’ sturen. Eenvoudiger lijkt mij om even naar een constructiebedrijf te rijden en te vragen of ze het gat even voor je willen boren. De kolomboormachines hebben vaak een v-snaar overbrenging en meerdere schijven op de motoras en uitgaande as om het toerental in te stellen.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Een 16 mm boor breken ?? Dan heb je wel een sterke machine ! Gewoon voorboren met 3 of 5 mm. En dan rustig de 16 mm boor het werk laten doen.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu je het gat geboord hebt op 10mm en al boren gebroken hebt is het misschien een idee om een vinger/kopfrees te gebruiken. Op de boormachine het gat goed gecentreerd uitmeten en dan frezen. Ik stel voor de 16mm Tin HSS vingerfrees van HBM, art 02398. Uitvoering Tin, deze is geschikt voor harde metalen. Wel goed koelen en het eerder genoemd toerenral toepassen. De snijsnelheid van HSS is ongeveer 60m/min. Indien deze snijsnelheid wordt toegepast, dan moet je met een zeer stabile machine werken.
    Indien je een tabel met verspaningssnelheden wilt ontvangen, geef dan bericht.
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor de snelle reactie's en hulp!

    Dat deed te boor inderdaad, dan is dit waarschijnlijk het probleem.
    Is de boorsnelheid dan in mindere mate belangrijk?

    Het was volgens mij 13mm, maar toch :)
    Het is nog zo'n ouderwetse groene van gietijzer, 2 meter hoog en met tandwielen, ik heb het geweten, haha

    Ik heb nog een 16mm frees en boor liggen, zie foto's voor meer duidelijkheid, zou dit werken?
    Beiden zijn van HSS.
    U zegt dat de snijsnelheid 60m/min is, is dit in het geval van een kolomboor dat de snelheid waarmee in de boor of frees in het werkstuk druk ( bij gebrek aan een beter woord ), in plaats van erlangs zoals bij een draaibank of frees?
    Als de tabel ook werkt snelheden aangeeft voor boren zou ik die graag ontvangen!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Ja, te groot voorboren was ook werkelijk het probleem maar als je op dezelfde plaats het gat groter wil maken is vrezen nog slechts de enige mogelijkheid.
    Als je voor het boren niet vóór boor met de kern-diameter van de grotere boor dan moet je de kern als het ware door het product drukken, hierdoor kun je dan ook eigenlijk niet gedoseerd boren.
    Als je voorgeboord heb met de juiste diameter hangt het in hoofdzaak af van de wijze waarop de boor geslepen is hoe het verder boren gaat.
    Voor de juiste hoeken zijn gegevens bekend, afhankelijk van het materiaal dat je wilt boren. Mijn voorkeur gaat uit van een wat vlakkere vrijloop-hoek, hiermee krijg je een dunne spaan, heb je vrij veel omwentelingen nodig om door het materiaal te komen maar gaat het boren vrij probleemloos. Ook het vermogen dat gevraagd wordt van de machine en de krachten op het werkstuk zijn daarmee laag. Het toerental vind ik minder van belang, beter is het om altijd met een laag toerental boren bij deze boor diameters. Wèl de boor smeren met boorolie of gewone olie. Boren slijpen doe ik zelf.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Snijsnelheden zijn universeel voor beitels en boren.
    In het draadje van "Peter58" heeft hij dezelfde vraag gesteld, met mijn antwoord; https://www.modelbouwforum.nl/threads/draaisnelheden-draaibank.268530/page-6#post-4006252
    Voor jouw informatie heb ik de betreffende informatie, als een bestand in .pdf bijgevoegd.
    Overigens mijn verzoek, gaarne de postzegels op "volledig" formaat tonen.
    Scheelt veel doorklikken en je kan per direct de informatie zien.
    Gewoon in de tekst de cursor plaatsen en dan klikken op "Volledige Afbeelding".
    Helaas heb ik niet de moeite genomen om op elke postzegel te klikken.
    Bijgaand het gewenste bestand.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Wederom bedankt voor de hulp!
    Dus als ik het goed zie moet ik uitgaan van ongeveer 15m per minuut voor staal, wat met een diameter van 15mm op 318 toeren per minuut uitkomt?
    Is er voor het voorboren met de goede maat ook een berekening of tabel, of kan ik het best de kerndiameter van de grote boor meten en dan met een iets grotere boor voorboren?
    Ik kan mijn vorige post niet meer aanpassen, dus hieronder nogmaals de foto's.


    IMAG0944.jpg IMAG0942.jpg IMAG0941.jpg IMAG0943.jpg
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Met een kernboor moet je allereerst een stevive boor hebben, of eigenlijk een freesmachine, en je moet een gat voorgeboord hebben dat iets groter is dan het binnengat van je kernboor.
    Maar waarom een kernboor?

    Boren met een frees is ook lastig. 2 en 3 snijders hebben veelal een mogelijkheid om te boren omdat 1 van de vingers over het midden loopt, 4 en meer snijders hebben dat niet, ook hier zal je moeten voorboren.

    Hoe precies moet het gat zijn? Boren doet meestal bij het aanzetten de boor iets van positie verlopen en daarbij door slingering het gat groter maken, daarom eerst een centerboor die geen flex kent. Wil je heel precies moet je in stappen opboren. De snelle methode is een boor 1mm kleiner dan het gewenste gat boren en daarna met de juiste boor of frees.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Correct, een kernboor vraagt evenals een frees voor de verspaning een stabiele machine.

    Dit klopt niet. Met een kernboor kan je zonder voorboren direct de juiste diameter boren. Het grote voordeel is, dat je alleen het materiaal onder de snijvlakken van de kernboor verspaant. Het zelfde principe wordt toegepast bij kernboren in beton.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Indien uitgevoerd met een boor, 2 lippen, dan heb je het gevaar, dat er een "onrond" gat ontstaat. Dit gat is enigszins driekantig en hoe je ook meet, het gat is goed, maar je krijgt de as met dezelfde diameter er nier in. Dit komt, daar de boor door zijn elasticiteit gaat slingeren in het gat.
    Daarom had ik in bericht #4 een frees met vierlippen voorgesteld.
    Deze kan niet door de geometrie niet slingeren in het eerder geboorde gat.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan moet je wel op een freesbank boren, want een frees in een kolomboor gaat ook "zoeken"
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Geen idee, ik heb geen ervaring met kernboren.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Toch een aanvullende reactie.
    Het zoeken van de frees komt door speling in de booropstelling.
    Bij het frezen op een boormachine/bank heb je met geheel andere krachten te maken.
    Voorop gesteld een boorbank is niet ontworpen voor het opvangen van de zijdelingse (radiale) krachten ontstaan door het frezen.
    Een boorbank is voorzien van druklagers om de (axiale)drukkrachten op te vangen.
    Daarom is het belangrijk om de "zoek" krachten te beperken.
    Dit kan door de speling van de diverse delen te beperken.
    Bijvoorbeeld: bij het boren wordt de tafel niet stijf vastgezet, de boor kan zich zoeken.
    Bij frezen, kernboren, let op alleen axiaal bewerken, moeten de machinehouder, boortafel, boorklem en te bewerken onderdeel stijf vastgezet worden.
    Indien deze machine delen goed vaststaan, dan is het boren op een kolomboor mogelijk.
    Ik schrijf boren, daar nogmaals een standaard kolom boormachine is niet geschikt voor zijdelings freeswerk.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb het niet over zijdelings freeswerk maar over een boormethode waarbij zijdelingse krachten onstaan.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij kernboren ontstaan er alleen axiale drukkrachten. De zijdelingse krachten ontstaan door de speling in het geheel van machine houder, boortafel, boorklem en juiste klemming van het werkstuk.
    Dus samengevat: Indien het werkstuk goed is ingeklemd, dan kan je zonder voorboren in één bewerking het juiste gat boren.
    Overigens, voordat ik terecht gewezen wordt, er zijn ook kernboren met een centerboor te koop.
    Bij boren in volmateriaal geeft de centerdoor de zijdelingse ondersteuning voor de kernboor.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat soort boren zijn beter geschikt voor de kolomboor.
     
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Dit is een variant op de bijdrage recht boren?

    upload_2020-2-10_20-30-33.png
    De getoonde variant van "Ruud" gatenzaag zonder centerboor.
    Ik heb deze uitvoering gezien met centerboor.
    Centerboor is nodig tegen het zwabberen van de gatenzaag op te vangen, tegen te gaan..

    Gaten zagen, gaten boren, gaten frezen,

    Dan kunnen het ook gatenzagen zijn in alle varianten.
    Je zou kunnen zeggen dat de kernboor dat ook is.
    Zo ver ik weet kunnen alle varianten met centerboor of zonder gebruikt worden.
    [​IMG] upload_2020-2-10_20-19-17.png


    Ik heb de laatste tijd veel buizen passend gezaagd met gatenzagen.
    Passend? De kopse kant van een buiseind krijgt een radius die exact in T-stukvorm tegen een ander stuk buis.
    Dit zaagwerk doe ik zonder centerboor, hij is in deze toepassing namelijk zinloos.

    upload_2020-2-10_20-22-54.png

    Gebruik zonder centerboor is zeer belastend voor je machine.
    De gatenzaag wil weg uit de center.

    Tot zo ver...

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De punt van een gewone metaalboor zal een centerkuiltje vooruit boren om de rest van de boor te geleiden. Een frees gaat vlak op het werkstuk, en de kans is heel groot dat die niet precies haaks het werkstuk raakt waardoor de frees weg wil lopen, dit zijn grote zijdelingse krachten waarbij een normale kolomboor geen stand houdt en zal de hele construktie gaan flexen met als gevolg de frees vast komt te zitten en breekt. En nogmaals, niet alle frezen kunnen ook boren zonder eerst een gat voorgeboord te hebben, 2 en 3 vinger frezen hebben meestal een vinger die over het midden loopt dat er voor zorgt dat je we wel mee kunt boren.

    Dat er boormachines zijn die wel met frezen kunnen werken heeft niet zozeer met de benaming te maken maar met de degelijkheid van de constructie van de machine.
     

Deel Deze Pagina